מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאורוגוואי לישראל

עם נכדתי שירלי בתכנית
סולן בתזמורת של 45 נגנים
עלייה , ההתיישבות בקיבוץ והגשמת חלום הפיסול

שמי שמעון זלוטרוינסקי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי. במסגרת המפגשים ספרתי לנכדתי על משפחתנו. נולדתי באורוגוואי, בשנת 1928 בעיר מונטבידאו ועליתי לארץ בשנת 1951.

ההורים:

אבי נולד בפולין והחליט בשנת 1926 להגר ל"עולם החדש" כדי להשתמט משרות צבאי. המטרה הייתה ארצות הברית אבל בתקופה זאת הפסיקו להנפיק ויזות. מסיבה זאת, החליט להגיע לאורוגוואי. אמי ילידת פולין היגרה בשנת 1927 כדי להימנע מחתונה שלא הסכימה לה.

גדלתי בבית יהודי, ציוני אשר פיתחה בי את הרצון לעלות לישראל. קבלתי חינוך יהודי בבית ספר שלימד אידיש ועיברית. הייתי בין מייסדי תנועת "השומר הצעיר" באורוגוואי.

עליה וקיבוץ

עליתי ארצה בשנת 1951 והצטרפתי לקיבוץ רמות מנשה. קיבוץ צעיר. גרנו באוהלים ובשירותים ציבוריים פרימיטיביים אבל היינו חדורי אידיאולוגיה ומאוד נהנינו.. הגענו בתקופת הצנע, כאשר כל המצרכים הבסיסיים חולקו על ידי תלושי בצורה מאוד מוגבלת. עבדתי ביעור (רכז), רפת בתקופה שחלבנו בידיים ורועה צאן.

בשנת 1954 נשלחתי לשליחות חינוכית ל"השומר הצעיר" באורוגוואי. עזבתי את הקיבוץ רמות מנשה, בשנת. 1964. 

תמונה 1

בקיבוץ רמות מנשה

המשפחה

התחתנתי בשנת 1952 עם רחל , גם היא הייתה רועה צאן. בשנת 1953 נולד לנו הבן הראשון עודד. בשנת 1961 נולד לנו הבן השני יחזקאל. אלה בנים טובים, בעלי ערכים, אוהבי אדם ומכבדי זולת. הם שומרים על קשר טוב עם כל המשפחה. הבנים העניקו לנו ארבעה נכדים: עמיר, רונן (ז"ל) , ליאור ושירלי. הנכד עמיר הביא לנו מתנה יקרה: שתי נינות: עלמה ונעמה.

השכלה

גדלתי בעיירה קטנה שלא היה בה בית ספר תיכון. ההשכלה הפורמלית שלי היא בית ספר עממי. למדתי מוזיקה וניגנתי קלרינט בתור סולן בתזמורת של 45 נגנים. בגיל 40 למדתי וסיימתי בהצלחה למודי מנהל עסקים. אני אוטודידקט.

תמונה 2

סולן בתזמורת של 45 נגנים

עבודה

עבודתי הראשונה אחרי שעזבתי את הקיבוץ הייתה ניהול של סניף ת"א ל מוצרי תכן שהייתה חברת השיווק של התנועה הקיבוצית. לאחר מכן יסדתי את הכל בו הראשון בארץ לניקיון ויופי (כל בו התאומות בחולון). במקביל יסדתי וניהלתי מפעל לייצור ושיווק מוצרים לתינוק: מוצרי "עוזי". כשמכרתי את המפעל לחברת גורי, הם הציעו לי לנהל את הפעילות שלההם בחו"ל (רומניה, צ'כיה,ספרד ודרום אפריקה). הסכמתי לתקופה של שלוש שנים ואחר תקופה זאת יצאתי לגמלאות. בשנת 1995 יצאתי לגמלאות.

תחביבים

כיום אני עוסק בדברים שתמיד אהבתי ולא הזדמן לי לבצע. אני מפסל פסלי עץ. אני חבר בארגון של ציירים ופסלים בחולון ומשתתף בתערוכות של הארגון. לא למדתי פיסול. אני מפסל על פי אינטואיציה ולימוד עצמי. אני מנגן בפסנתר, על פי תווים וגם באימפרוביזציה. אני אוהב קריאה, תאטרון ופוליטיקה. 

תמונה 3

עם ראש עיריית תל אביב מר להט

העשרה

אורוגוואי: קהילה יהודית " הקהילה היהודית מונה כ-18 אלף נפש. הקהילה מורכבת מארבע קבוצות עיקריות: אשכנזים, ספרדים, הונגרים ויוצאי גרמניה. הקהילה פעילה ביותר ומקיימת קשרים הדוקים עם ישראל. רוב היהודים מתרכזים בשכונת פוסיטוס (Pocitos) שבמונטווידאו הבירה. עם המוסדות המובילים של הקהילה נמנים שני בתי הספר היהודיים לבנים ובנות: אינטגראל-אריאל ויבנה (דתי), ובית ספר של חב"ד המיועד לבנות בלבד. במדינה פועלות שמונה תנועות נוער ציוניות: הבונים דרור, השומר הצעיר, הנוער הציוני, חזית הנוער, מכבי הצעיר, ישראל הצעירה, בית"ר ובני עקיבא."

תשע"ה

מנחת תכנית שרה לאטומן

מילון

אורוגוואי - קהילה יהודית
הקהילה היהודית מונה כ-18 אלף נפש. הקהילה מורכבת מארבע קבוצות עיקריות: אשכנזים, ספרדים, הונגרים ויוצאי גרמניה. הקהילה פעילה ביותר ומקיימת קשרים הדוקים עם ישראל. רוב היהודים מתרכזים בשכונת פוסיטוס (Pocitos) שבמונטווידאו הבירה. עם המוסדות המובילים של הקהילה נמנים שני בתי הספר היהודיים לבנים ובנות: אינטגראל-אריאל ויבנה (דתי), ובית ספר של חב"ד המיועד לבנות בלבד. במדינה פועלות שמונה תנועות נוער ציוניות: הבונים דרור, השומר הצעיר, הנוער הציוני, חזית הנוער, מכבי הצעיר, ישראל הצעירה, בית"ר ובני עקיבא.

ציטוטים

”כיום אני עוסק בדברים שתמיד אהבתי ולא הזדמן לי לבצע. אני מפסל פסלי עץ“

הקשר הרב דורי