מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאוקראינה לאי חוויות

נכדתי, קארין ואני בתכנית הקשר הרב דורי.
בחתונה עם יעקב, באוקראינה.
על החיים באוקראינה והעלייה בשנות ה-90

שמי אירנה לויט, נולדתי ב-25 באוקטובר 1954 בעיר דונצק שבאוקראינה. כאשר הייתי בת שנה וחצי הוריי התגרשו ואני גרתי עם אמי, לאורך כל הזמן הקשר עם אבי נשמר בביקורים מדי כמה זמן בגלל המרחק בו אבי גר מאתנו. באוקרינה הלכתי לגן עד גיל 7. בגיל 7 עברתי ללמוד בית הספר מספר 4. אחרי שסיימתי את לימודי בבית הספר המשכתי ללמוד במכללה שם למדתי הנדסת קשר, שבוע לפני סיום לימודי במכללה וקבלת הדיפלומה שלי התקיימה מסיבת ריקודים שאליה הלכתי ושם פגשתי את בעלי לעתיד יעקב. יצאנו במשך 3 חודשים ואז יעקב הציע לי נישואים. את החתונה קיימנו ביום הולדתי ה- 20. לאחר החתונה גרנו בשכירות בעיר הולדתי ושנה לאחר מכן נולדה בתי הבכורה ליובה- בעברית היא נקראת אהובה.

תמונה 1
ביתי הבכורה לובה, בישראל נקראת אהובה

8 שנים לאחר מכן נולדה בתי השנייה מרינה.

תמונה 2
מרינה ביתי השנייה

החיים באוקרינה באותה תקופה לא היו פשוטים עבדנו כל הזמן אבל כסף לא היה, גם לאחר העבודה שלי הייתי עוזרת לבעלי בשיפוצים. אבי עלה לארץ ישראל בשנת 1994 ושנה לאחר מכן החלטנו אני, בעלי ואמא שלי לעלות לארץ ישראל. היינו אמורים לעלות לארץ ישראל במטוס ולא יכולנו לקחת את הדברים שלנו ולכן נתנו את כל רכושנו למשפחה של בעלי ולחברים. השארנו לעצמנו רק דברים אישיים ולקחנו מזוודה אחת בלבד. אבל בסופו של דבר עלינו לארץ בספינה שבה התברר שיכולנו לקחת עוד הרבה מאוד דברים חשובים. השייט לארץ ארך 3 ימים בחודש מאי, היה חם ונעים על הספינה אפילו הייתה עליה בריכת שחיה. כשבוע לפני העלייה הרב באודסיה הזמין את כל האנשים שעולים לשבוע נופש וגיבוש, נערכו שם מופעים וקונצרטים המטרה הייתה לגבש את כל העולים לארץ ישראל ולהקל על התחושה של לעזוב מקום מוכר למקום חדש, חלק מהאנשים שהכרנו בשבוע הזה הם חברים שלנו עד היום.

תמונה 3
בחופשה האחרונה באוקראינה לפני השייט לישראל

כאשר הגענו לחיפה קיבלנו את המסמכים ואישורים שלנו, עלינו על מונית להרצליה. בהרצליה חיכו לנו כל בני המשפחה שכבר היו בארץ מצד אבי בבית של דודתי. כשבאנו  לארץ שכרנו דירה. הלכנו ללמוד באולפן עברית. למדנו חצי שנה באולפן. לאחר שסיימנו ללמוד חיפשנו עבודה כדי לפרנס את המשפחה ולאחר עבודה ממושכת וחסכונות יכולנו לקנות דירה.

אני מקפידה לשמור על קשר קבוע עם חבריי שנשארו באוקראינה, מדברת איתם בסקייפ ובטלפון. כרגע מתקיימת שם מלחמה וכן איני יכולה לבקר אותם כמו פעם אני מתפללת בשבילם שהמלחמה תיגמר ואוכל לקחת את נכדי להראות לו היכן גדלנו אני ובעלי.

כאשר הבנות גדלו והתחתנו. נולדו לי שני נכדים תאומים נועם ונתן מהבת הראשונה שלי. לאחר-5 שנים נולדה קארין מהבת השנייה שלי. עכשיו אני ובעלי יעקוב בפנסיה וכל יום קארין באה אלי אחרי בית ספר ומדי פעם גם נועם ונתן.

תמונה 4
נכדי נועם ונתן מביתי הראשונה
תמונה 5
נכדתי קארין מביתי השנייה

הזוית האישית

קארין: אני מאחלת לסבתא שלי שהיא תהיה בריאה, שתלמד הרבה מהתכנית, שתיקח איתה את כל הכיף שהיה ואת כל מה שהיא למדה איתה במשך החיים.

אירנה: אני מאחלת לנכדתי בריאות, שהיא תלמד טוב בבית הספר ושתצליח בחיים.

מילון

המשפט הוא רב דורי
פירוש המשפט הרב דורי זה ההפרש של הדורות ההבדלים בין הדורות ואיך הכל היה פעם ואיך הכל היום.

ציטוטים

”תזכרו שתמיד צריך להיות בן-אדם טוב, לעזור לאנשים אחרים, לאהוב את המדינה ואת המשפחה שלך.“

הקשר הרב דורי