מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאדמות פולין ליקנעם

אני ונכדתי אלי בטיול בתל אביב
אני בתקופת ילדותי הצעירה נמצאת בפרדס
סיפור של רותי בן יוסף שהוריה עולים מפולין, ממקימי כפר חסידים

שמי רותי, נולדתי בשנת 1953 כילדה שלישית להוריי, דולי ויוסף אורנשטיין מכפר חסידים.

אבי יוסף נולד בוורשה, פולין. משפחתו השתייכה לחסידות הרבי מיבלונה מפולין. בשנת 1925 אסף הרב את אנשי הקהילה והמליץ להם לעלות לארץ ישראל כדי להקים ישוב חקלאי בארץ. גם המשפחה של אבי הצטרפה אל הרב, הם עזבו את פולין והיו ממקימי הישוב כפר חסידים בארץ. השנים הראשונות היו קשות מאוד אבל עם הזמן הצליחו לבסס משק חקלאי במקום.

אמי דולי נולדה בוינה שבאוסטריה ועם עליית הנאצים הבינו שחייבים לעזוב את אוסטריה. במאי שנת 1939 צרפו אותה לעליית נוער שעלתה ארצה והתחילה ללמוד בכפר הנוער הדתי בכפר חסידים. הוריה לא הצליחו לברוח מוינה, רק מאוחר.

את ילדותי העברתי בכפר חסידים. לאחר סיום בית ספר יסודי למדתי בגימנסיה ביאליק שבחיפה. בשירות הצבאי הייתי ביחידת המיעוטים שבה שרתו דרוזים וצ׳רקסים. סיימתי ללמוד הנדסאות בניין בטכניון.

בעלי אהרון נולד בשנת  1952 ביקנעם כילד שלישי להוריו, יחיאל ואהובה בן יוסף. כל בני המשפחה של יחיאל ואהובה נספו בשואה. כשנודע ליחיאל שלא נשאר זכר מהמשפחה שינה את שם משפחתו לבן יוסף כדי להנציח את שם אביו יוסף. הכרתי את אהרון בעת ששנינו שרתנו בצבא. אני הייתי בת 18.5 והוא היה בן 19.5. חברים משותפים הציעו לנו לבוא למועדון בחיפה. מיד כשחזרתי מהפגישה סיפרתי לאמי. מדי שבת בחודשי הקיץ נהגנו לנסוע לחוף השקט להתרחץ בים ואהבנו בעיקר להיות על הרפסודות שהיו מפוזרות בים. הפגישה הראשונה בין ההורים שלי להורים שלו נערכה בבית הוריי בכפר חסידים לאחר שאמרנו להם שברצוננו להתחתן. לאחר שלוש שנות חברות התחתנו בתאריך 10.3.1975. חלפו 47 שנים מאז היכרותנו. הצעת הנישואים לא הייתה רשמית, אלא בעת נסיעה לחתונה של חברים התחלנו לדבר "אולי נתחתן גם אנחנו" ומכאן הכול התחיל להתגלגל. הבת הבכורה ענבל נולדה ארבע שנים לאחר נישואינו. וכשלוש שנים לאחר מכן נולדה שירן ולבסוף נולד עומר.

הזוית האישית

הנכדה אלי: החוויה של התוכנית הייתה מדהימה, טוב שישנה הזדמנות להכיר את ההיסטוריה המשפחתית.

מילון

צ׳רקסים
צ'רקסים הנקראים בפי עצמם אדיגים הם עם קווקזי המורכב מ-12 שבטים ומתגוררים בעיקר בצפון הקווקז שברוסיה, טורקיה ושאר המזרח התיכון. בישראל ישנה קהילה קטנה של צ'רקסים המתגוררים בעיקר בשני כפרים בגליל: כפר כמא בגליל התחתון וריחאניה בגליל העליון. הצ'רקסים מהווים כ-0.06% מאוכלוסיית ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”גם המשפחה של אבי הצטרפה אל הרב, עזבו את פולין והיו ממקימי הישוב כפר חסידים בארץ“

הקשר הרב דורי