מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאדיס אבבה לארץ ישראל

עולים ותלמידים באולפן שרת
לג'מלקם מקונן
למדתי ארבע שנים בבית הספר "קודד" ולמדנו בשפה האמהרית.

נולדתי בכפר צדקן באתיופיה בשנת 1955. בגיל שנה עברנו למקום בשם "דגולה מיכאל". בילדותי, עבדתי בחקלאות עם אבא שלי. למדתי ארבע שנים בבית הספר "קודד". למדנו בשפה האמהרית.

קישור לסיפור חיים של מקונן

 

תמונה 1

 

בגיל 20 התחתנתי עם  טלנש. כעבור חמש שנים נולד לנו בן בכור, שקראנו לו יהושע . בשנת 1990 כשהחלטנו לעלות לארץ ישראל, נסענו ל"אדיס- אבבה", נשארנו בהמתנה כשנה, שם נולד בננו השני מולוקן.

 

בתאריך 1.3.1991  עלינו לארץ ישראל. ירדנו מהמטוס בלוד, והועברנו למרכז הקליטה ב"נתיבות". שם למדנו באולפן את השפה העברית במשך שנה. כשסיימנו את האולפן, שלחו אותי לעבוד במפעל "תריוול". |כעבור 3 שנים פיטרו אותי. מצאתי משרה ב"קרן קיימת לישראל",שם עבדתי שנתיים. בעבודה זו שתלנו שתילים, עבדנו בגיזומים ושתלנו פרחים. מאז החלפתי כמה מקומות עבודה.

בתאריך 1.3.97 עברנו לגור בבת-ים. מ- 1997 עד -2001 עבדתי במפעל פרטי העוסק במתכות כמו: ברזל, כסף וזיקוקם. עבודה זאת הייתה  קשה מאוד והיא גרמה נזק לבריאותי. כתוצאה מכך עזבתי את מקום העבודה הזה. 

 

אתיופיה

הרפובליקה הדמוקרטית הפדראלית של אתיופיה היא מדינה במזרח אפריקה. האומה האתיופית היא אחת האומות העתיקות ביבשת אפריקה. היא גם אחת המדינות האפריקניות היחידות שנותרו עצמאיות בזמן ההשתלטות הקולוניאלית על אפריקה, עד ל-1936, כאשר הצבא האיטלקי פלש למדינה. כוחות בריטיים ואתיופיים ניצחו את האיטלקים ב-1941, ואתיופיה קיבלה חזרה את ריבונותה, עם החתימה על ההסכם האנגלו-אתיופי בדצמבר 1944. אתיופיה נקראה בעבר אביסיניה בפי האירופאים. שכנותיה הן המדינות אריתריאה מצפון, ג'יבוטי וסומליה במזרח, סומליה וקניה בדרום וסודאן במערב. אתיופיה היא מדינה הררית בעלת אקלים טרופי, ושלושה נהרות חוצים אותה – שבילי, גנלה וג'ובה. לאתיופיה אין מוצא לים.חלק מהאתיופים הם מוסלמים סונים וחלקם נוצרים קופטים

ביקור במולדת אתיופיה

ב-29/01/2007 נסעתי לטייל לאתיופיה בשביל לראות את גיסתי ואת החברים שלי ואת הידידים שלי. הגעתי אתיופיה לאחר 16 שנה. כשהגעתי ל"אדיס אבבה", למקום שבו ממנו עליתי לארץ. כשהגעתי גיליתי שאתיופיה השתנתה בהרבה, למשל סללו כבישים חדשים, בניינים חדשים, אפילו הגנבים ועבריינים כבר לא היו באזור. אני גיליתי שיש שמה גם הרבה יהודים שגרים.

 

לאחר 4 ימים נסעתי ל"גונדר". שם אני פגשתי את גיסתי, לאחר 19 שנה שלא פגשתי אותה, גיסתי נבהלה לראות אותי וכל כך שמחה . הבת שלה מוקט גדלה מאוד מאז שאני ראיתי אותה בפעם האחרונה. בכלליות ביליתי בגונדר ואני לא  מצטער על כך. הייתי באתיופיה חודש.  חזרתי ב- 27/02/2007 לישראל. אני מקווה שאני אסע לאתיופיה שוב בשנה הבאה אני כבר מתגעגע לאתיופיה…

אני לומד  באולפן  "שרת" בבת-ים כתיבה בתוכנת מחשב שקוראים לה word"", במסגרת פרויקט "הקשר הרב דורי". אני בטוח שהפרויקט יקדם אותנו. אני מברך את מי שהגה את הרעיון של הפרויקט הזה. אני מאחל לכל התלמידים והמדריכים- "בהצלחה

 

תמונה 2

 איליה חיימוב ה"מורה "- חונך: השנה השתתפתי בתוכנית ה"קשר הרב דורי".

הדרכתי את מקונן בלימוד שימושי המחשב ובהכנת מצגת. נהנינו לתעד את כל הסיפור חייו. הסיפור של מקונן היה באמת מעניין מאוד והיה מרתק.אני נהניתי לעבוד עם מקונן. אני מאחל לו המשך דרך צלחה …בעיקר בלימודי המחשב…

 

אולפן "שרת" בת-ים, מורה מובילת תכנית "הקשר הרב דורי "יהודית נוטע, ליווי והנחיה תמי גרין,2007-8 .

במסגרת המחויבות האישית: בתי – הספר התיכוניים: "בית וגן", "חשמונאים", "רמות". תיעדנו את סיפורנו,

סיפורי עולים חדשים בחוברת בשם: "מסעות חיינו"

 

תמונה 3

2006-2007 תשס"ז

 

מילון

אדיס אבבה
אדיס אבבה (אמהרית: አዲስ አበባ, "פרח חדש", אורומו: Finfinne) היא בירת אתיופיה והאיחוד האפריקאי. כעיר עצמאית לאדיס אבבה יש סטטוס כפול: גם עיר וגם כמדינה. באדיס אבבה חיים כ-80 לאומים, הדוברים 80 שפות שונות.

ציטוטים

”אני לומד כתיבה בתוכנת word, במסגרת התכנית: "הקשר הרב דורי" באולפן "שרת" בבת-ים.“

הקשר הרב דורי