מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאבק ישראלי מול החריצות היפנית בלב ים

סבא עודד עם הנכדה יובל וחברתה טל
סבא שלי על אנייה הדייג
הרפתקה בלב ים

לאחר שירותי הצבאי בחיל הים (1962) יצאתי עם שני חברים להפלגות באניות דייג באוקיינוס האטלנטי. ההפלגה הראשונה הייתה על אנייה עם צוות יפני וכמה ישראלים שעסקה בדייג של דגי הטונה, באזור קו המשווה שבין האיים הקנריים לדרום אמריקה. מדובר באוניה ישראלית אבל בהנחיה מקצועית יפנית.

הפלגה באניית דייג

תמונה 1

דגי הטונה מהווים בסיס במזון ובמטבח היפני ומשום כך הם ידועים כמומחים בענף דייג זה. המטרה הייתה למלא את האנייה בדגי טונה ולשלחם לישראל (ולא ליפן) לתעשיית השימורים ובכלל. שיטת הדייג של דגי הטונה היא מאוד ייחודית ודורשת מקצועיות רבה ואת זה רוכשים הדייגים היפנים מגיל צעיר כי זו פרנסתם. לנו כישראלים הנושא היה לגמרי חדש וזר, ועל רקע זה נוצר מתח בינינו לבינם כבר בהתחלה, שהפך בהמשך לריב של ממש שלא איפשר עבודה משותפת. היפנים, שהיו רוב לא רצו ללמד אותנו את העבודה, ובעצם הסתכלו עלינו כגורם מפריע.

דגי טונה

תמונה 2

כתוצאה מכך פרץ בינינו לבינם סכסוך מילולי ופיזי מתמשך שבסופו הודענו על שביתה מהעבודה. במקביל, הודענו לבעלי האוניה בארץ שלא נוכל להמשיך לעבוד עם הצוות היפני שאיים עלינו. כתוצאה מכך החליטה החברה לטפל בבעיה ולשלוח נציג ישראלי לתווך בינינו לבין היפנים. המשא ומתן התקיים בנמל שנקרא פורט אוף ספיין שבאי טרינידד, בים הקריבי מול וונצואלה.

סוכם עם היפנים על הפסקת המריבות, בעזרת נציג משגרירות ישראל בוונצואלה. ולאחר כמה ימים יצאנו חזרה לים והמשכנו בעבודת הדייג והוחלט למלא את האנייה בדגי טונה ולאחר מכן להפליג לארץ. עברו כמה שבועות בים עד שהאנייה התמלאה ולא היו יותר מריבות עם הצוות היפני.

הצוות היפני

תמונה 3

"בילינו" באנייה 55 ימים רצופים בפעם אחת, ובפעם השנייה – 40 ימים! במהלך ימים אלה אכלנו רק…. טונה (איזה פלא!) בוקר, צהריים וערב… כי כל האוכל שהיה נגמר. אציין שהיפנים אכלו את בשר הטונה חי ואנחנו טיגנו אותו. זה היה טעים מאוד! האבל כמו כל דבר טוב, כשיש אותו יותר מידי – זה כבר נמאס, וממש התגעגענו לעגבנייה ומלפפון.

עודד תרם סיפור נוסף לתכנית הקשר הרב דורי, לקריאתו לחצו כאן

הזוית האישית

סבא עודד מספר את סיפור ההרפתקה לנכדתו יובל ולחברתה טל בכתה.

מילון

דייג בישראל
הדיג הוא ענף משני בכלכלת מדינת ישראל, אך בעבר הייתה לו משמעות גדולה יותר בחיי העם היהודי בארץ ישראל. ערך זה מתאר את אזורי הדיג הראשיים, סוגי הדגים הנלכדים בהם, שיטות הדיג ואת ההיסטוריה מנקודת המבט היהודית של הדיג בישראל. ויקיפדיה

ציטוטים

”כמו כל דבר טוב שיש אותו יותר מדי זה כבר נמאס וממש התגעגענו לעגבנייה ומלפפון“

הקשר הרב דורי