מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לשמר את העבר

קים וסבתא שרה במהלך כתיבת הסיפור
סבתא שרה בילדותה בפולין
החיים בצל המלחמה- ההחלטות

ילדותי

שמי שרה ונולדתי בעיר וישקוב שבפולין. נולדתי להורי ציפורה וזאב ולאחי אברהם. כאשר פרצה מלחמת העולם השנייה הייתה החלטה למשפחתי לברוח, אבל הורי אבי ותשעה מאחיו נשארו בוישקוב ונספו במלחמה. מצד אמי הוריה ואח אחד גם החליטו לא לברוח ונספו. יחד עם משפחתי הבייולוגית ברח איתנו גם אח אחד של אבי וארבע אחים ואחיות של אמי.

אני נולדתי בסוף מלחת העולם השנייה ואחי נולד עם פרוץ המלחמה. מסיפורי הורי נודע לי כי שכן וחבר של הורי היה מרדכי אנילביץ – מנהיג מרד גטו ורשה.

העלייה לארץ ישראל

לאחר שנולדתי נדדנו כמה שנים עד אשר הצלחנו לעלות למדינת ישראל בשנת 1949 על האנייה "נגבה". הגענו לארץ יחד עם אח של אמי, אשתו ושני ילדיו. מהאנייה עברנו כולם למעברה בעין הים בחיפה. לאחר כשבועיים נרכשה הדירה ברחוב מיכאל בחיפה,  דירת שני חדרים, שירותים ומטבח חיצוני כאשר כל משפחה התגוררה בחדר אחד.

תקופת הילדות בארץ

אבא שלי עבד בבית דפוס בקיבוץ יגור ואימי עבדה במסעדה. כל יום הייתי הולכת לגן הקרוב למסעדה ולאחר מכן נשארת עם אמי במסעדה. באותה תקופה לא היו מקררים והיו עגלות שמכרו גושי קרח, היו עגלות של נפט, שמכרו נפט לחימום הבית והיה חלבן שעבר ומכר חלב.

למדתי בבית הספר גאולה בבית הספר היסודי. למדנו תורה, עברית חשבון ומקצועות בסיסיים. לא הייתה לנו אז תלבושת אחידה אבל היה חדר אוכל עם שבו אכלנו והייתה תורנות תלמידים אשר בישלו את הארוחות. הייתי גם חברה בתנועת הנוער "השומר הצעיר", שהסניף היה קרוב לאזור מגורי. החברים שלי היו מהשכונה. היינו יוצאים החוצה אחר הצהריים ומשחקים במשחקי חצר שונים: חמש אבנים, קלאס, חבל. אהבנו גם לטייל ולקטוף תותים וכו….. אמא שלי ודודתי לקחו אותנו פעמיים בשבוע אחר הצהריים לשחק בגן הציבורי, שכיום ממוקם שם התיאטרון העירוני. היינו לוקחים סנדוויצים מים ומבלים שם. בסופי שבוע היינו אוכלים את הארוחות יחד בחדר הקטן והתפריט היה בדרך כלל גפילטא פיש, רגל קרושה, כבד קצוץ, מרק עוף וצ'ולנט .

תקופת הנעורים בית הספר התיכון שבו למדתי הוא תיכון חדש. אחד המורים שלי, מורה לצרפתית ותנך היה  המורה יוסף – יוסקה עדה הדר כיום סבא של קים.

תקופת הצבא גויסתי בשנת 1963 לחיל הים בצה"ל לתפקיד בבית הדין הצה"לי ואחרי שנתיים של שרות בשנת 1965 שוחררתי.

בניית המשפחה בשנת 1965 נישאתי לפיני שרון כיום סבא של קים והקמתי משפחה. נולדו לנו שלושה ילדים: דורית (דודה של קים), תמי (אמא של קים) ואבידן (דוד של קים). יש לנו חמישה נכדים: מבתנו תמי: תום, רוי וקים. מבתנו דורית: יובל ורוני ומאבידן….

הזוית האישית

קים: היה לי מאוד כיף לעבוד עם סבתא, לא סתם בבית אלה בבית ספר עם תכנית מעניינת ולימודית.

סבתא שרה: שמחתי שהייתה לי האפשרות לשבת עם נכדתי הצעירה ביותר במסגרת כל כך חשובה ולעלות על הכתב את שעבר עלי בילדותי ומתקופת נעוריי.

מילון

בית דין צבאי
בית משפט בצבא ההגנה לישראל הדן חיילים בלבד

ציטוטים

”"לשמור על הזהות שלך כי כמה שתרצה היא לא תעלם"“

הקשר הרב דורי