מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לרחצה חממנו מים בפתיליה…

סבתא פרחיה ושיר
סבתא וסבא ביום חתונתם
סבתא פרחיה מספרת לנכדתה שיר את סיפור חייה.

הקשר הרב דורי של סבתא פרחיה והנכדה שיר 
 
הילדות בלוד
בשנות החמישים נולדתי לאבא חשמלאי ואימא עקרת בית שעלו מבולגריה. גרנו בדירת חדר בצמוד לחדר של סבתא וסבא ובחצר משותפת עם עוד שתי משפחות. המטבח  והשירותים היו בחוץ  ומשותפים לכל המשפחות. המקרר היה במטבח ופעם בכמה ימים עבר מוכר קרח וחלבן.  ממוכר הקרח היינו קונים בלוק קרח ומהחלבן בקבוקי חלב. במטבח סבתא בישלה על פתיליה  בדרך כלל מרק שעועית או עדשים ופעם בשבוע בערב שבת מרק עוף. את הכביסה כבסנו בגיגית ודוד שחומם על הפתילייה. גם לרחצה חממנו מים בפתיליה והתקלחנו עם קוביית סבון. בחצר היו עצי תות, פרי הדר ועשבי תיבול.
המעבר לפתח תקוה
בשנת 1956 בעקבות העבודה של אבא והכניסה שלי לבית הספר עברנו לגור בדירת חדר בבית עם בעלת הבית ושוב מטבח ושרותים משותפים. לבית הספר קבלתי ילקוט מעור בצבע חום מהורי. את הספרים, מחברות וכלי כתיבה קבלנו מבית הספר. אהבתי ללמוד במיוחד חשבון וקריאת ספרים. בבית הספר היה חדר אוכל שם לא אהבתי לאכול כי לרוב היו קציצות דגים ומאז דג פילה לא נכנס אלי הביתה. המשחקים שבהם שיחקתי היו בחצר . נהגתי לטפס על עצים, לדלג על חבל ולשחק בגולות, ובובות שסבתא שלי הכינה מסמרטוטים נהגנו לאסוף עטיפות מסטיקים ולהקפיץ אותם כפי שנוהגים נכדי כיום עם קלפים.   
 
הגיל הבוגר
בגיל 18 גויסתי, לאחר מלחמת ששת הימים. שרתתי בפיקוד דרום ובזמן השרות הגעתי לסיני ולשארם א-שייך. במסיבת פורים אצל חברה הכרתי את בעלי ולאחר שנת חברות התחתנו ועברנו לבת ים. התחתנו בבית כנסת בתל-אביב, היו כ-200 מוזמנים הכיבוד היה צנוע ביותר. באותה תקופה לא נהגו להביא לאירוע צ'קים אלא מתנות. המתנות שקבלנו היו סירים, סיפולוקס (סיפולוקס הוא מכשיר בצורת בקבוק שמיועד להכנת סודה), סכו"ם מפות ומצעים. את ירח הדבש בילינו במלון נפטון באילת .נולדו לנו שלושה בנים. הבכור רון אבא של שיר הנכדה הגדולה שלנו.
תמונה 1
  
הקשר הרב דורי 
נכדתי הבכורה שיר לומדת בבית ספר בן-גוריון בחולון. השנה, תשע"ה אני משתתפת יחד עם נכדתי בתכנית הקשר הרב דורי, בבית ספרה, כאן אני חווה חוויות משותפות ויחד אנו מתעדות את הסיפורים.

מילון

סיפולוקס
בקבוק שתייה ליצירת גזוז

ציטוטים

”"בילדותי, רק פעם בשבוע אכלנו מרק עוף"“

הקשר הרב דורי