מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לפני 60 שנה

ארז ונירה
משתתפי התוכנית
סיפור חייה של נירה כהן צדק

היכן הייתי לפני 60 שנה בילדותי ?

אני נירה, לפני 60 שנה בבית הספר הייתי ילדה בת 12. למדתי בבית הספר אטפח מה שנקרא בית ספר ליהודים. בבית הספר הייתי ספורטאית, הייתי בין הבנות המצטיינות .

נולדתי בעיר משהד באיראן. בשנת 1942

העיר משהד היא עיר מוסלמית. כשגרנו שם, פחדנו מאוד. השתדלנו להתנהג יפה. הנשים לבשו מטפחת על ראשן, או בד, משהו ארוך ושחור. כשהייתי בת שנתיים נפטר אבא, והפכתי ליתומה.

אני נולדתי בעיר משהד באיראן. נולדתי בת שישית במשפחה. למדתי בבית ספר יהודי עד גיל שמונה. עלינו לטהרן היינו שם מספר שנים. בעלי עלה לארץ ואני עליתי לארץ אחריו עם כל הילדים. בהתחלה כשרק הגענו לארץ היה קשה כי לא ידענו עברית לאט לאט למדנו והסתגלנו.

ילדותי

אני זוכרת כשהאחים היו במחתרת הציונית. האחים העלו את היהודים בעליה בלתי לגאלית.

כשהגיע זמננו אנחנו המשפחה שלנו אז התחילו לעצור את היהודים ולכן התחילה העלייה לזרום ועם המטוסים בשנת חמישים ואחד. אבא שלי ואחותי היו בארץ.

כשהיינו בשער העלייה נודע לאבא שהגענו לארץ. אחרי כמה ימים בא לקחת אותנו מהמחנה למושב שהם בנו אותו במו ידיהם כשעלו ארצה וחיו בו עד יום מותם.

תכנית הקשר הרב דורי תשע"ד

סיור במוזיאון עליות, מוזיאון בית הספר במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ד, עם מנהלת התכנית והמורה עדי

תמונה 1

מוזיאון עליות לשימור מורשת בבית הספר

תמונה 2

מילון

עליה בלתי לגאלית
הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948

ציטוטים

”האחים העלו את היהודים בעליה בלתי לגאלית“

הקשר הרב דורי