מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לפני ואחרי העלייה

נכדי אורי ואני באחד המפגשים
תמונת מחזור מבית הספר בארגנטינה
ההבדלים בין ארגנטינה לישראל.
תמונה 1
טקס-העלאת-הדגל-בבית-הספר-
תמונה 2
הרחוב בו גרתי בילדותי – מתוך גוגל ארץ

נולדתי במנדוסה שבארגנטינה בשנת 1944. ההורים שלי במקור ממזרח אירופה. שמרנו על אורח חיים יהודי, למרות שלא היה בית ספר יהודי. כשהייתי בכיתה י"ב הגיעו לארגנטינה , לבואנוס איירס,  אנשי המוסד הישראלי כדי לתפוס את אדולף אייכמן שהיה אחד ממנהיגי הנאצים. מכיוון שכבר היה לו דרכון ארגנטינאי זה נחשב לחטיפה. למחרת בכל העיתונים בארגנטינה הופיעה הידיעה שחטפו אותו, אז החברות הלא יהודיות בבית הספר שלי כעסו עליי ועל חברותיי היהודיות והיינו צריכות להסביר להם כמה היה חשוב להביא את אייכמן למשפט.

באזור שבו גרתי היה מועדון ספורט עם בריכה, משחקים, מגרשי טניס ועוד… שאליו הייתי הולכת עם אחי ואחותי, שם הכרתי את בעלי, שגם היה גר קרוב אליי. בשנת 1963 התחתנו. לאחר 6 שנים כבר היו לנו שלושה ילדים. בינתיים אחי ואחותי עלו לארץ והקימו בישראל משפחות.

תמונה 3
קבלת-שבת-בגן-

תכננו כבר את העלייה לארץ בזמן שהילדים היו בגן ובבית ספר.

בשנת 1973 עלינו לארץ באנייה איטלקית, הפלגנו מבואנוס איירס, האנייה הייתה ענקית: הרבה קומות, עם בריכה, בתי קולנוע ועוד… היינו קבוצה של 50 יהודים שעלו לארץ, והגישו לנו אוכל כשר, האוכל היה טוב מאוד אבל כל יום הגישו לארוחת צהריים וערב פסטה, כל בוקר היינו מקבלים לחמים ומאפים מהמאפייה שהייתה שם, היו הרבה משחקים לילדים במשך היום, ומוזיקה וריקודים בערב, מכיון שהיינו משפחה של 5 נפשות נתנו לנו חדר די גדול. עצרנו גם בברזיל ואספנו עוד אנשים, מברזיל הפלגנו על האנייה 15 ימים בהם ראינו רק שמיים וים, עד שהגענו לנמל בליסבון, פורטוגל. בפורטוגל ירדנו  לטייל ליום אחד, לאחר מכן עלינו שוב לאנייה כדי לעבור את מייצר גיברלטר ולהגיע לברצלונה, שם ירדנו לטייל ליום אחד, אז הודיעו לנו שבגלל שבישראל היתה הפסקת אש, כדאי לעלות למטוס מאיטליה לארץ ישראל. מנמל גנובה (Genova) שבאיטליה העלו אותנו על אוטובוס לכיוון רומא. עלינו למטוס של אל על מרומא ללוד.

הגענו אל העיר כרמיאל, הילדים נכנסו לבתי ספר וגנים בעיר ובנוסף היינו הולכים כל המשפחה לאולפן כדי ללמוד עברית. העברית שפה קשה מאוד ללמידה. בעלי קיבל עבודה בתור רוקח במרכז הארץ, אז עברנו מכרמיאל לקריית אונו, ואני נשארתי בבית עם הילדים. לאחר כמה חודשים התחלתי לעבוד בבית מרקחת בתל השומר.

השנים עברו, הילדים סיימו בית ספר בקריית אונו והתגייסו לצבא, אחרי הצבא למדו באוניברסיטה, התחתנו, ונולדו להם ילדים.

אנחנו מאוד מאושרים שיש המשך למשפחה שלנו בארץ ישראל.

הזוית האישית

תכנית "הקשר הרב דורי" היתה חוויה מצוינת כדי שנוכל למסור יותר פרטים מהעבר שלנו לדור החדש. יש להודות להנחיה של יפית שהדריכה אותנו בכל השלבים ועזרה לנו. מי שמכיר את עברו יש לו בסיס טוב לעתיד. נהנינו מאוד מכל המפגשים. נקווה שאורי יוכל בעתיד לעשות טיול שורשים.

מילון

מצר גיברלטר
הוא מצר ים המפריד בין אירופה לאפריקה ומקשר בין האוקיינוס האטלנטי לבין הים התיכון. מתוך ויקיפדיה.

ציטוטים

”היינו צריכות להסביר כמה היה חשוב להביא את אייכמן למשפט. “

הקשר הרב דורי