מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"לנצח נזכור ובלב ננצור"

מלכה ותלמידות ח6
מכתב שכתבה מלכה לאחיה ז"ל
אביב מוזס נפל במלחמת ההתשה בשנת 1969.

אחיה של מלכה, אביב מוזס נפל במלחמת ההתשה בשנת 1969. כשאחיה נפל היה בן 19 (1969-1950). הוא שירת בחיל האוויר ונפל בלוזה באזור סיני ותעלת סואץ. הוא נקבר בחיפה.
 
אביב למד בבית הספר "תל חי" בנווה שאנן ובבית הספר התיכון המקצועי על שם "שפרינצק" בחיפה.  רוב ימיו שקד על לימודיו, היה חבר בתנועת "השומר הצעיר", תחילה כחניך ואחר כך כמדריך, צלח את הכנרת והשתתף במרוצים שונים. היו לו תחביבים רבים כגון: איסוף גלויות, ציד פרפרים ואיסוף בולים. כשגדל הלך לבית הספר הטכני של חיל האוויר בחיפה וסיים את לימודיו בהצלחה.
 
אביב גויס לצה"ל במרס 1969 והתנדב לשרת בחיל האוויר. ביום כ"ט בתשרי תש"ל (11.10.1969) מת לאחר שנפצע חמישה ימים קודם לכן בהפצצת אויב. אביב הובא למנוחת עולמים בבית הקברות הצבאי בחיפה. מלכה קראה לבנה על שם אחיה אביב מוזס.
 
"זוכרים את העבר, מחזקים את העתיד"
בשנת 2011 נסעה מלכה למסע "עדים במדים" יחד עם משפחות שכולות, חיילים ומפקדים בצה"ל. המסע נערך בגרמניה ופולין. לאחריו כתבה מלכה על אחיה: "בהיותי בגיל בת מצווה, נפל אחי הבכור- אביב מוזס, מתוך מסירות לב ונפש למען הגנת הארץ ותקומתה.
אביבי, בחור מוכשר, אהב את המשפחה, את הצבא, את המולדת ואת החיים. אני משתתפת בגאווה במשלחת של חיילי צבא הגנה לישראל, במסע המנציח את גדולת העם שקם לאחר אובדן עצום לתחייה. חוויתי חוויה מרגשת ועוצמתית של זיכרון ועדות עם. במסע היה ייצוג ברמה הגבוהה ביותר של חיילי הצבא הגרמני, הרגשתי עוצמה מעצם שיתוף הפעולה בעת שמיעת ההמנון הגרמני ושירת ההמנון שלו. שרתי בשיתוף אחי החקוק בליבי, תוך כדי אחיזה בדסקית של היקר לי מכל, גופי רעד, דמעות כבוד זלגו עד אין סוף ורסיסי החיים הרטיטו את ליבי. במעמד מכובד זה, באו לידי ביטוי גבורתם וסבלם של יהודי אירופה בשואה, נוכחות צה"לית מלוכדת של מדינה דמוקרטית עם ערכים, זהות לאומית וזיכרון קולקטיבי של העם היהודי. אני מסיימת את כתיבתי במה שראיתי לנגד עיניי בטקס  "עזה כמוות האהבה".
 
 תמונה 1
 
מלכה כילדה דתייה
מלכה בצעירותה גדלה כילדה דתייה , היא מספרת על הרב הראשי בשכונתה: "רב השכונה ברמת רמז היה בזמנו הרב דוד כ"ץ רב בית הכנסת ברמז. הרב התגורר בשכנות אלינו בשיכון צבא קבע בסוף רוח הל"ה כרב צעיר ואח"כ הקים בדירתו ישיבה. לימים הישיבה עברה לצריף שוודי ליד בית הכנסת ברחוב בורכוב ואחר כך לישיבה בדרך אלמוגי מול רמות גולדה. חיים בנו של הרב חיים כ"ץ נהיה רב השכונה ואביו עבר לכרמל. הרב כ"ץ הקים גן ילדים וכתות א'- ב' בבית הכנסת שהיו פעילות עד לשנת 1967. מהיכרותי עמו אומר שהאיש מקסים.
 
מלכה כיום
"כיום אני מנהלת בית ספר לצחוק וסדנאות, מתנדבת בבית חולים כרמל כליצנית רפואית ומאמנת אישית לשינוי והעצמה בחיים. אני אוהבת את הים, לרקוד, לחיות את החיים הטובים ולצחוק. נסעתי למסעות רבים בעולם: סין, איטליה, הודו, דרום אמריקה. אני מאסטרית ברוחניות,  מטפלת הוליסטית: בריקיי 3 , מטפלת בתטא היליינג ,eft וחברה במועצת הנשים בקריית ביאליק."
 
 
 תמונה 2
 
 
תשע"ו

מילון

זכרון קולקטיבי
מונח שמשמעו זיכרון משותף לכלל החברה

ציטוטים

”"יום בלי צחוק הוא יום מבוזבז"“

הקשר הרב דורי