מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

למרות הכל

אימי איטה (בת 98) אותי ואת נכדתי אמה
אימי איטה הצעירה ואותי בת 4
סבתא לאה מביאה את סיפורה של סבתא רבתא איטה

זהו סיפורה של איטה הוברמן, סבתא רבתא של אמה, כפי שסופר ע"י סבתא לאה בתה של סבתא איטה.

סבתא איטה נולדה בפולין בעיר קרובה לוורשה בבית יהודי, למשפחה מרובת ילדים. בגיל 18 היא עברה לגור בעיר וורשה,  זו עיר הבירה.  "בירת פולין והעיר הגדולה ביותר בה. העיר ממוקמת על גדות נהר הוויסלה, כ־350 קילומטרים מחופי הים הבלטי בצפון ומהרי הקרפטים בדרום. העיר היא בירת פולין מאז שנת 1596, למעט התקופה בה הייתה פולין מחולקת בין האימפריה הרוסית, פרוסיה והאימפריה האוסטרית".

כאן  בעיר ורשה, "תפסה" אותה המלחמה בספטמבר 1939. בשנת 1940 עם החמרת תנאי החיים וראשית הגטו חבורה של אנשים צעירים החליטו לברוח מזרחה, לכיוון ברית המועצות וסבתא איטה הייתה ביניהם.

קורות הבריחה, הנדודים והסכנות שליוו אותם כל הדרך "קבלת הפנים" של הרוסים מהווים פרק בפני עצמו: סבתא לא הרבתה לספר על תקופה זו בחייה. אך סיפור אחד אני כן מכירה: בזמן הבריחה הם נקלעו על גשר, בקצה אחד עמדו חיילים גרמנים ובקצה השני חיילים רוסים והחבורה הייתה בסכנת חיים רצינית. עם רדת החשכה הם התגנבו וירדו מהגשר וכך הם ניצלו.

7 שנים סבתא איטה חיה ברוסיה, שם גם התחתנה וילדה את בתה. לאחר שבע שנים כשחזרה מרוסייה לפולין בשנת 1946 (נשואה+ילדה) היא גילתה  שמכל משפחתה נותר רק אח אחד.

כיום סבתא איטה היא בת 98 מוקפת בבנותיה, נכדיה ונינייה באהבה ותשומת לב.

 

הזוית האישית

שם הסיפור הנבחר "למרות הכל", כפי שאני מוצאת אותו, אומר לנו שלמרות האסון הנורא, ולמרות הגזרות אנחנו כאן!  למרות הכל, סבתא איטה  כיום כבר בת  98 בנתה משפחה בישראל, היא מוקפת בבנותיה, נכדיה ונינייה באהבה ותשומת לב.

מאוד נהנינו להיפגש מדי שבוע ולחקור את ההיסטוריה המשפחתית. ריגש אותי לגלות שאמה מגלה התעניינות כה רבה.

מילון

גטו
גטו- מתחם סגור מוקף בגדרות ושערים למתחם הוכנסו יהודי העיר ללא שום תנאי מחייה,משם הם הובלו למכונות ההשמדה.

ברית המועצות
הייתה מעצמת על שהשתרעה על פני כ-15% מכלל היבשה בכדור הארץ, על פני מזרח אירופה, וצפון-מרכז אסיה. בברית המועצות שלטה המפלגה הקומוניסטית ושיטת הממשל הייתה ריכוזית, אף כי ניתנו סמכויות מסוימות גם ל-15 הרפובליקות שמהן הורכבה המדינה.

ציטוטים

”למרות הכל, אנחנו כאן!“

הקשר הרב דורי