מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

למרוח עראק

גל והילה עם מימי
מרק
שיחה עם מימי בן עמי על תרופות סבתא

מימי בן עמי : "נולדתי בספרד בשנת 1935, בעיר מלילל, לארץ עליתי בשנת 1955"

כילדה, מימי זוכרת את מגרש המשחקים הגדול שהיה בבית הספר שלה ושם נהגו לעסוק בפעילותספורטיבית ובעיקר בריצה.

בצעירותה נהגה מימי לרוץ עם ילדיה למסגרות החינוכיות בשל מחסור בתחבורה, אהבה לרוץ בכל הזדמנותידעה לפתח מודעות לגוף בריא ועסקה בפעילויות גופניות.

מתוך המודעות לבריאות הגוף מימי הכינה תרופות סבתא לילדיה כשהיו צעירים. כשילדיה חלו היא הכינה להם תה עם לימון. גם היום היא משתמשת בתרופות סבתא ומגדלת צמחי מרפא בגינתה.

כיום ילדיה אינם משתמשים בתרופות סבתא לנכדיה, אלא משתמשים בתרופות של הרופא הממליץ.

שאלנו את מימי האם היא הייתה רוצה לחזור לתרופות סבתא. מימי ענתה שהיא הייתה מוכנה לחזורלתרופות סבתא, אולם היא שומעת בסביבתה התנגדויות רבות וההמלצות ללכת רק לרופא במרפאה ולקבל תרופות דרכו.

מימי חושבת שהרפואה כיום מתקדמת מאוד ועוזרת לחולים. היא ספרה לנו שלפני שהמציאו את התרופות המתקדמות ואת הטיפים שהיום המפותחים בטכנולוגיה, תוחלת החיים של בני האדם הייתהגיל 60. היום חיים באריכות ימים כתוצאה מההתפתחות הזאת.

מימי ספרה שבספרד רוב האנשים האמינו בתרופות סבתא כי לא הייתה רפואה מתקדמת ולא היו בתימרקחת. כמו כן התרופות היו יקרות מאוד והיה קושי למשפחות עניות לקנות תרופות מרופא. כאשר כאב להם הגרון הם הלכו לאשה מבוגרת שזה היה המקצוע שלה. היא חממה שמן ומרחה לנו את הגרון,לחצה לנו על השקדים כדי להחזירם למקומם.

"גם כשכאבה לנו הבטן מרחו לנו עארק" היא מספרת. דלקות בעיניים טיפלו באמצעות תה. הם ניקו להם 

את העינייםי בתמצית תה.

כאשר הילד החולה, והיה יושב מול הצלחת שלו בארוחה ולא היה מסוגל לאכול אמרו לו ההורים: "אכלת או לא אכלת על הכיסא ישבת"

משוב:

מימי בן עמי השתתפה השנה בתכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר מצפה גולן, במפגשי התכנית

התמקדנו השנה בנושא נפש בריאה בגוף בריא.
חונכות: נל אבקסיס והילה נחמיאס
תשע"ד

מילון

צמחי מרפא
שם כולל לצמחים ממינים בוטניים וממשפחות בוטניות שונות, שנמצאו כבעלי ערך מרפא או מועיל, אם דרך מחקרים מדעיים מודרניים ואם מתוך מסורת של שימוש בקרב קבוצות אתניות שונות, לריפוי ולמניעה של מחלות ובעיות שונות בגוף האדם ובגוף החי

ציטוטים

”אכלת או לא אכלת על הכיסא ישבת“

הקשר הרב דורי