מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

למנוחה ולנחלה (הר חב"ד)

סבא מאיר והנכד איזי
סבא מאיר וסבתא אלה עם נכדיהם
בנינו את המפעל כהוראת הרבי. ואכן, הגיע גל עלייה ענק מרוסיה בעקבות נפילת מסך הברזל.

סבא מאיר מספר לנכדו איזי

גרמניה

נולדתי בגרמניה בשנת 1947, שמי ברוך מאיר, אני קרוי על שם שני הסבים שלי שנספו בשואה. הוריי הם: חיה ויטא ואלימלך ציילער, כשנולדתי, גרנו במחנה עקורים בגרמניה, בו התגוררו פליטים שעברו את השואה. ארצות הברית מימנה את המחנה, היו שם המון יהודים וקצת גויים.

אחרי שנולדתי אימא שלי הייתה מאוד חולה, כתוצאה ממה שעברה במלחמה. כשהייתי בגיל שנתיים קיבלנו אשרות כניסה לארצות הברית. טסנו במטוס לארצות הברית. למרות, שבתקופה זו היה נדיר מאוד לטוס במטוס. אבל היות, שאמי הייתה אחרי לידה של תאומים, של אחותי טובי ואחי סלי, שהיו אז בני חצי שנה, אז טסנו במטוס במקום להפליג באנייה.

ארצות הברית

שנתיים לאחר שהגענו לארצות הברית אימא שלי נפטרה. ולמעשה, גדלנו ללא אימא. בגיל חמש הייתי עולה לבד לאוטובוסים ונוסע לבית ספר, וגם  כשהייתי חוזר מבית הספר הייתי לבד בבית, עד שאבא שלי היה חוזר מהעבודה. אבא שלי עבד מאוד קשה כל השבוע. אך, בכל יום שישי אבי היה דואג לקבל דוח מהמורים שלי, כי היה חשוב לו מאוד חינוך הילדים.

אחי ואחותי  גדלו  באותו הזמן בבית יתומים. ובכול יום ראשון שאבא לא עבד, (זה יום חופש בארצות הברית) היינו אני ואבא שלי נוסעים לבקר את אחותי טובי ז"ל ואחי סלי.

הייתי ילד מרדן מאוד והיו מעיפים אותי מבית ספר אחד לשני. הייתה לנו שכנה טובה, שלפעמים הייתי מגיע גם אליה אחרי בית הספר. וכשהייתי בגיל 16 היא הציעה לאבא שלי, שאולי ישלח אותי לישיבה בעיר סנט לואיס. שם כבר התבגרתי, והבנתי איך להיות יותר מנומס. שם הכרתי אנשים נפלאים, שאיתם אני שומר קשר עד היום.

כל שנה בחופשי הקיץ ובחגים, אבי דאג שתהיה לי עבודה בבית מלון יהודי חרדי, הבעלים היו אנשים טובים. שם עבדתי בחופשות בתור מלצר בבית מלון. הייתי עובד גם בעבודות מזדמנות, כמו ללמד ילדים חשבון, היה לי מזל, שהייתי טוב בחשבון. אודות לכך, הלכתי לאוניברסיטה ללמוד ראית חשבון. לעיתים עבדתי בעבודות נוספות כמו, מכירת ערבות, חלוקת עיתונים לפנות בוקר, הייתי נער שליחויות וכל עבודה מזדמנת. חסכתי את הכסף לדברים מיוחדים כמו אוכל מיוחד וכסף לבזבוזים.

אחרי החתונה עבדתי אצל חמי, הרב דוד שלמה דיטש ז"ל, היה לו מפעל של בדים, ועבדתי אצלו בתור איש מכירות.

נחלת הר חב"ד ישראל

חמי, שהיה חסיד חב"ד, היה עובר אצל הרבי מליובאוויטש בכל שנה, בערב יום כיפור, לקבל לעקח, באחד השנים, בערב יום כיפור, חמי עבר אצל הרבי, והרבי אמר לו: "תבנה מפעל בארץ ישראל, ב"נחלת הר חב"ד", עבור העלייה הגדולה של יהודים מרוסיה שעומדים להגיע". בנינו את המפעל כהוראת הרבי. ואכן, הגיע גל  עלייה ענק של יהודים מרוסיה בעקבות נפילת מסך הברזל.

תמונה 1

הזמנת כבוד לטקס פתיחת המפעל בארץ

בין כל הגיסים שלי החלטנו, שנעשה הגרלה, ומי שיצא בהגרלה יטוס לחודש לגור בישראל, כדי לבדוק את התקדמות הקמת המפעל בישראל, ויחזור לאחר מכן לארצות הברית.

בפעם השנייה, הרבי בחר בי, אשתי מרת אלה זיילר וילדיי שנטוס לישראל. לפני שיצאתי לישראל ניגשתי לרבי ושאלתי את הרבי איפה לגור? אמרתי לרבי שחשבנו על ירושלים או רחובות, הרבי אמר "ירושלים זה טוב, כפר חב"ד זה טוב" ואז הרבי אמר "אבל אני ממליץ על נחלת הר חב"ד".

תמונה 2
עובר ליד הרבי בחלוקת 'לעקאח'

בנוסף, הרבי אמר לי, שלא טוב להוציא את הילדים באמצע שנת לימודים מבית הספר, אז אולי תיסעו לשנה ולא לחודש כמו שתכננו. אז הבנו, שאנחנו נוסעים לשנה לגור בנחלת הר חב"ד, אחרי שנה הגעתי שוב פעם לרבי, ואמרתי לרבי, שאנחנו מתכוננים לחזור לארצות הברית. הרבי שאל אותי: "למה לא טוב בישראל"? ואז עניתי, שלא טוב לי בישראל ואז הרבי שאל, לאשה טוב? עניתי לרבי שלאשתי בסדר. ואז שאל הרבי, האם לילדם בסדר? עניתי לרבי, שברוך השם טוב להם בישראל בנחלת הר חב"ד, אז הרבי אמר "נו אולי תנסו עוד שנה"? אחרי שנה הלכתי לרבי עוד הפעם, והרבי אמר, נו אולי עוד קצת, ככה גם שנה הבאה, ואז הבנו שהרבי רוצה שנישאר בישראל. הרבי נתן לנו ברכה ובירך, שיהיה הרבה הצלחה מעכשיו, וב"ה, הברכות עדיין מתקיימות כבר מעל 40 שנה.

תמונה 3

טקס פתיחת המפעל בארץ

ברוך השם עם ברכה ותודה להקב"ה על ההצלחה שלנו בארץ ישראל. אני מספר את סיפורי, בכדי ללמד את הילדים והנכדים שלי, שזו לא בושה לעבוד קשה ולהיות אנשים טובים. אפילו שאתה עדיין קטן, אתה יכול להצליח, ובעזרת השם, כשאתה מאמין אז כל הדברים מסתדרים בעזרת השם.

הזוית האישית

סבא מאיר: אני מספר את סיפורי, בכדי ללמד את הילדים והנכדים שלי, שזו לא בושה לעבוד קשה, ולהיות אנשים טובים.

מילון

מסך הברזל
מסך הברזל הוא כינוי לשלטון הקומוניסטי ברוסיה, שהביא לניתוקה של ברית המועצות משכנותיה ולניתוק תושביה, שלא הורשו לצאת ממנה. בשנות כהונתו של סטלין- השליט הקומוניסטי העריץ והרודף, נרצחו מיליוני רוסים, ביניהם יהודים רבים. סטלין לא אפשר ליהודים לקיים את התרבות היהודית, הוא אסר על קיום תכנים דתיים וציוניים, היהדות וקיום המצוות ירדו בתקופה זו למחתרת.

חלוקת לעקאח
בערב יום הכיפורים המנהג 'לבקש' מיני מזונות - 'לעקאח' - וגם אוכלים ממנו. נהוג בדרך כלל לבקש מאת הגבאים ושמשי בית הכנסת. עניינו הוא, שבאם נגזר על האדם שיזדקק לבריות, יצא ידי חובה בבקשת ה'לעקאח. אצל החסידים המנהג לקבל מאת האדמו"ר, ופעמים היה שהרבניות חילקו לעקאח. בערב יום הכיפורים נוהג הרבי לחלק לעקאח לכל אחד ואחד כשהוא לבוש בבגדי משי של שבת וחגור אבנט, ומברך את כל אחד ואחד בשנה טובה ומתוקה.

ציטוטים

”אפילו שאתה עדיין קטן, אתה יכול להצליח, וכשאתה מאמין אז כל הדברים מסתדרים בעזרת השם.“

הקשר הרב דורי