מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ללמוד לשחות לפני שלומדים ללכת

בילדותי
בילדותי עם האופנים
סבא הספורטיבי לימד את אבא לשחות כתינוק

שמי אלכסנדר. נולדתי בברית המועצות לשעבר מיד לאחר מלחמת העולם השנייה. ילדותי וגם חיי הבוגרים עברו באותה עיר בה נולדתי. שיחקנו כדורגל עם כדור עשוי מסמרטוט, כי לא היו כדורים נורמליים וגם לא היה כסף לזה. בחופשי הקיץ יום שלם היינו מבלים עם חברים בנהר בשם "דנייפר". מהבוקר ועד הערב, כל יום, כל היום, היינו שם. אפילו היינו שוכחים על האוכל.

כשגדלתי, ניסיתי להצטרף לכל מיניי קבוצות ספורט : כדורעף, אתלטיקה קלה וכדו'. בסופו של דבר התמקדתי במשחק כדוריד ושיחקתי 20 שנה ברצף בכל מיני קבוצות, כולל נבחרות. תמיד אהבתי ספורט. גם עכשיו אני מנסה לשפר את הבריאות בחדר כושר, בבריכה, בפינג פונג.

בסקי בילדותי

תמונה 1

כשהתחתנתי ונולדו לי ילדים, בדיוק יצאה שיטה חדשנית ללימוד תינוקות בני שבועיים עד חודש לשחות. השיטה הייתה בנויה על ידי ראש האיגוד לשחיינים של רוסייה וחלקיה היו מודפסים פעם בשבוע בעיתון. השיטה עוד לא הייתה מוכנה לגמרי, כל שבוע היה יוצא עיתון חדש עם המשך. היינו צריכים למהר כדי שלא יהיה מאוחר להתחיל. כל הפעילות הייתה מתבצעת בתוך אמבטיה רגילה. בהתחלה אשתי הייתה שוכבת יחד עם הבן (אבא של ניתאי) בתוך המים ומחזיקה אותו בצורה מומלצת. לאט לאט היא הייתה מחזיקה אותו פחות והיינו גם מורידים את טמפרטורת המים. כמה פעמים נאלצתי ליצור קשר עם מחבר השיטה כדי לברר דברים שהיה בהם ספק. בסופו של דבר, לאחר כמה חודשים השארנו את הבן באמבטיה לבד והוא שחה לבד על הגב עד 20-30 דקות ברצף. כשהבן גדל והיה גדול מדי לאמבטיה, תכננתי ובניתי לו בריכה ביתית מתקפלת באורך של 3 מטרים – גודל של המטבח שלנו אז. על קנייה של בריכה ביתית אפשר היה רק לחלום. במדינה היה קשה להשיג דברים הרבה יותר בסיסיים, כולל את כל החומרים שהייתי צריך למצוא אותם לבניית הבריכה. אך זה סיפור נפרד.

אני רוכב

תמונה 2

כשעלינו ארצה והבן שלנו גדל והתחתן, נולד לו בן בכור: ניתאי. התחלתי לחפש בשבילו את שיטת השחייה לתינוקות. התגלה שזה בכלל לא פשוט. בשנת 1980 יצא לאור ספר בעקבות כתבות בעיתון, אך בכמות קטנה מאוד. לא הייתה אפשרות להשיג את הספר. בקושי מצאתי איש בליטא שאצלו היה את הספר, אך במצב גרוע מאוד. האיש הסכים לחדש ולסרוק בשבילי את הספר. כתוצאה, שלושת הנכדים שלי (ניתאי וזוג תאומים – עידן ונעמה) קיבלו שיעורים והשיגו הישגים דומים לאבא שלהם בזמנו. בארץ כבר לא הייתה בעיה להמשיך את השחייה בבריכה חמה לתינוקות גדולים יותר.

אני מאוד מקווה שהנכדים שלנו ימשיכו את הסיפור הזה ואולי אני ואשתי עוד נזכה לראות את הנינים בבריכת האמבטיה!

הזוית האישית

אלכסנדר גרברניק השתתף בתכנית הקשר הרב דורי ותועד על ידי נכדו ניתאי. התכנית נערכה בבית הספר מולדת במבשרת ציון, התשע"ט.

מילון

דניֶיפר
דניֶיפר הוא נהר באורך 2,290 קילומטר, הזורם מרוסיה דרך בלארוס ואוקראינה אל הים השחור. בכל המדינות בהן הוא עובר הוא נקרא באותו שם, עם שינויי הגייה קלים. הנהר מהווה נתיב תחבורה חשוב באוקראינה, כמו גם מקור כוח הידרואלקטרי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לאחר כמה חודשים השארנו את הבן באמבטיה לבד והוא שחה לבד על הגב עד 20-30 דקות ברצף“

הקשר הרב דורי