מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ללא מידע על העבר אין עתיד

אלינור ומיכל
סבא רבא וסבתא רבתא
הקשר הרב דורי של אלינור וסבתא טניה

הקשר הרב דורי 
סבתא טטיאנה גולדנברג מספרת:
"אני טטיאנה גולדנברג, סבתא מאושרת יש לי שתי נכדות ושני נכדים. כל-כך אני לא רוצה שהם יחוו את החוויה שמשפחתנו חוותה בזמן ההוא. אנחנו מדברים הרבה עם נכדתי הקטנה (אלינור), על הזמן שסבתא רבתא, רבתא שלה חייה ועל הקשיים שהיו, איך הם הצליחו לשרוד באותה תקופה ואיך הצליחו ללא המכשירים שהמציאו בשנים אלו. סבתא רבתא, רבתא, סוניה וסבא רבא, רבא  גרגורי חיו בבלרוסיה, בזמן המלחמה עם  הנאצים רצחו אותם. הם נלחמו כדי שלילדיהם ולנכדיהם  יהיו חיים שקטים ומאושרים. 
נולדתי בשנת 1947 אחרי המלחמה, מלחמת העולם השנייה. בשנים ההן היה מאוד קשה, לא ידענו מה לאכול, אפילו אמי הלכה לחנות שנתנו בה דייסה בעזרת כרטיסים (תלושים), כל האוכל שהיו נותנים שם היה בעזרת כרטיסים. אחרי המלחמה אבי חתם קבע ואמי עבדה כמורה למתמטיקה".
אלינור גולדבנברג, הנכדה מספרת:
"בשנת 2005 בחודש מרץ נולדתי למשפחת גולדנברג. לאחר 3 חודשים הגיעה סבתי טניה לארץ. היא עלתה מאוקראינה. עד גיל 3 סבתא שלי הייתה צמודה אליי, האכילה אותי, טיילה איתי ולימדה אותי לדבר.
בגיל 3 הלכתי לגן בפעם הראשונה. בביתי דוברים רוסית, אז כשנכנסתי לגן לא הבנתי מילה. השפה הייתה חדשה עבורי.
 
בארץ כמו כל הורה גם ההורים שלי עובדים מהבוקר עד הערב והכל בשבילנו, לעזור לנו להשכיל ולתת לנו הרגשה שכלום לא חסר לנו. אני וסבתא כל בוקר היינו מגיעות לגן ומנסות לתקשר עם הגננות והילדים בגן.
זה התחיל מ"בוקר טוב", "תודה", "בבקשה", ונמשך בשיחות רציניות על כל מיני נושאים.
 
מהבית למדתי להיות חברותית, סובלנית, סבלנית ויצירתית התפתחתי לאט לאט והכי חשוב – הייתי אני!
בגן בכל יום למדתי משהו חדש וכשחזרתי הביתה רציתי ללמד את סבתא שלי כל מה שלימדו אותי, לעזור לה להרגיש יותר שייכת.
 
עם הזמן כשעברתי ליסודי והעניינים התחילו להיות יותר רציניים, סבתא שלי תמיד הייתה שם בשבילי. היינו מכינות אוכל ביחד, משחקות ביחד ופשוט מעבירות את הזמן עד שההורים שלי היו חוזרים והייתי מספרת להם מה למדתי באותו היום.
 
סבתא טכנולוגית – בקשר הרב דורי
משרד החינוך הוסיף לפני שנה למערכת הלימודים שלנו תכנית שנקראת "הקשר הרב דורי" וכמובן שלקחתי איתי את סבתא שלי, ללמד אותה קצת מחשבים. היום היא מתפקדת מצוין, מכינה מצגות בבית, נכנסת לאתרי אינטרנט ומוציא מידע חשוב, משחקת במשחקים ואפילו עוזרת לי לפעמים להכין מצגות לימי הולדת של המשפחה. המפגשים עזרו לנו מאוד להתחבר יותר, ללמוד דברים חדשים וליהנות מכל רגע.   
 
העשרה
נאציזם: "הנאציזם הוא כינוי לאידאולוגיה לאומנית טוטליטרית שפיתחה המפלגה הנאציונל-סוציאליסטית בגרמניה בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. האידאולוגיה הנאצית דגלה במשטר טוטליטרי-לאומני, כללה השקפה גזענית בדבר עליונותם של "גזעים" אנושיים מסוימים על פני אחרים, ודגלה בדיכוי והשמדה של בני אדם המשתייכים ל"גזעים נחותים" , לעומת שמירת ה"טוהר" של "הגזעים העליונים", חיסול בני אדם בעלי לקות הנחשבים ל"חלשים", ודיכוי אידאולוגיות אחרות כגון קומוניזם והדוגלים בהן. בהנהגתו של אדולף היטלר, החלה המפלגה הנאצית ליישם את עקרונותיה".
תשע"ו
תכנית הקשר הרב דורי
מדריכה יישובית ניצה דה פורטו

מילון

נאציזם
הנאציזם הוא כינוי לאידאולוגיה לאומנית טוטליטרית שפיתחה המפלגה הנאציונל-סוציאליסטית בגרמניה בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. האידאולוגיה הנאצית דגלה במשטר טוטליטרי-לאומני, כללה השקפה גזענית בדבר עליונותם של "גזעים" אנושיים מסוימים על פני אחרים, ודגלה בדיכוי והשמדה של בני אדם המשתייכים ל"גזעים נחותים" , לעומת שמירת ה"טוהר" של "הגזעים העליונים", חיסול בני אדם בעלי לקות הנחשבים ל"חלשים", ודיכוי אידאולוגיות אחרות כגון קומוניזם והדוגלים בהן. בהנהגתו של אדולף היטלר, החלה המפלגה הנאצית ליישם את עקרונותיה

הישרדות
הִגָּאֲלוּת, שְׂרִידָה.

ציטוטים

”"אדם שאין לו עבר, אין לו הווה ועתידו לוטה ערפל" - (מדברי יגאל אלון) “

”האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו טשרניחובסקי“

הקשר הרב דורי