מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לימודים באונברסיטה ועלייה לישראל

סבתא שלי ואני בביתה אני בן 11 והיא בת 72
סבתא שלי כשהייתה בת 5
חיי באוניברסיטה קשיי העליה ועל האנטישמיות שעברו יהודי ברה

סבתא שלי נלי בוקזדורף נולדה בתאריך 21 ליולי 1946 בעיר בקו באזויירבייג'ן שזאת אחת ממדינות ברה"מ לשעבר

העלייה מברית המועצות לישראל

הרבה יהודים בברה"מ (ברית המועצות) לשעבר רצו לעלות לארץ. לא היה להם אפשרות, עד שהגיע ראש ממשלה חדש גורביצ'וב שהחליט לעשות דמוקרטיה. כשסבתא ומשפחתה עלו ארצה מברית המועצות עלו עוד כ-1,000,000 יהודים לארץ כל כך קטנה. ליהודים האלה היה קשה להתאקלם. הבעיה הכי קשה הייתה ללמוד עברית. סבתא וסבא (סבא כבר נפטר) למדו עברית באולפן אבל למדו יותר מילדיהם מאמי ומהדוד שלי. היום סבתא מדברת עם הילדים ונכדים רק עברית, למרות הכל סבתא שלי די מצטערת שנכדיה לא יודעים רוסית בכלל, כי ידוע שהשפה הזאת עשירה ויפה.

סבתא נלי מספרת על התמחותה המקצועית כמתכנתת

"למדתי באוניברסיטה שבעיר מוסקבה ברוסיה בין השנים 1964-1970. זאת אוניברסיטה שלומדים אך ורק מקצועות טכנולוגיים כמו בטכניון. למדתי מתמטיקה, פיזיקה, כימיה ומחשבים. המחשבים שלמדתי עליהם, עשיתי תוכניות עליהם, הם היו בין מחשבי הדור הראשון. זה לא היה מחשב אישי.

הוא היה מחשב של הרבה אנשים והוא תפס אולם בגודל יותר מ-200 מ"ר. הייתי צריכה לרשום את התוכנית ידנית על דף, לתת את הדף לעובדת מיוחדת שהייתה מקלידה את התוכנית. אז התוכנית יצאה על קרטונים קטנים עם חורים מיוחדים שהיו מתאימים לתוכנית שלי. (את קרטונים אלו ניתן לראות כיום במדעטק). את קרטונים אלו הכניסו למחשב והמחשב היה מבטא את התוכנית. לא היה מסך כדי לראות את התוצאות היו מקבלים אותם על דפים.

אני התחלתי משנת 1968 לעבוד על מחשב עתיק, עבדתי הרבה שנים כמתכנתת מחשבים ועד היום יש לי מחשב מודרני כמו לכולם. כלומר עברתי מהמחשב העתיק למחשב די מתקדם שמשתמשים כיום.

נתן שרנסקי 

באותה אוניברסיטה בדיוק (Moscow Physika-Technical Institute), כמה שנים לפני, למד שם נתן שרנסקי, חבר הכנסת לשעבר ושר הקליטה, כמו כן הוא היה יושב ראש הסוכנות היהודית. בשנות ה-70 הוא היה אסיר ציון.

אסביר לכם מה זה אסיר ציון. בשנות ה-70 ברוסיה הקומניסטית ליהודים שרצו לעלות ארצה לא נתנו לעשות זאת וגם עשו הרבה בעיות למשל לא היו מקבלים אותם לשום עבודה ולא היה להם כסף. חלק מיהודים אלו ניסו להילחם ממצב כזה ארגנו חוגים שלמדו עיברית וכו….

מנהיגים אלו שאחד מהם היה נתן שרנסקי הכניסו לכלא. הוא היה בכלא 9 שנים. אם אשתו לא הייתה עוזרת  להוציאו אותו מהכלא הוא היה יכול להישאר עוד כמה שנים ואפילו למות שם. היא הצליחה ליצור קשר עם יהודים מאמריקה ועוד כמה מדינות ולהוציאו מהכלא ולעלות ביחד איתו לארץ. בזמן שהוא היה חבר כנסת יצא לו לערוך ביקור ברוסיה והוא ביקר באותו כלא שבו ישב בשנות ה-70.

לב לנדאו

באותה אוניברסיטה לימד הרבה שנים לב לנדאו. הוא היה פיזיקאי סובייטי ממוצא יהודי. הוא היה מבכירי הפיזיקאים התאורטיים של המאה ה-20 תחומי המחקר שלו היו רבים ומגוונים ועל מחקריו והוא קיבל פרס נובל לפיזיקה הוא לימד לפני שהתחלתי ללמוד באוניברסיטה, וכתב ספרי לימוד שלמדתי איתם. רציתי לציין גם שהוא נולד באותו העיר באקו, שבה אני נולדתי (בירה של מדינה אזרבייג'ן , אחת ממדינות ברה"מ).

תמונה 1

סבתי בגיל 11 עם הוריה ואח שלה

הזוית האישית

איתי גרנות: היה לנו כיף מאוד להשתתף ביחד בתוכנית הזו הכרתי את סבתא שלי יותר טוב. לסבתא היה כיף להעלות זיכרונות מהעבר

מילון

נתן שרנסקי
נתן (אנטולי) שרנסקי (ברוסית: Натан Щаранский, "שְׁצָ'רָנסקי"; נולד ב-20 בינואר 1948) הוא יושב ראש הסוכנות היהודית לשעבר. בעבר אסיר ציון ומסורב עלייה סובייטי, פוליטיקאי ושר בממשלות ישראל. שרנסקי הוא חתן פרס ישראל בקליטת עלייה לשנת תשע"ח. (ויקיפדיה)

לב לנדאו
לב דווידוביץ' לנדאו היה פיזיקאי סובייטי ממוצא יהודי, מבכירי הפיזיקאים התאורטיים של המאה ה-20. תחומי המחקר שלו היו רבים ומגוונים, ועל מחקריו בנוזליות-על קיבל פרס נובל לפיזיקה בשנת 1962, שלושה פרסי סטלין ואת עיטור "גיבור העמל הסוציאליסטי". היה חבר באקדמיות למדעים של ברית המועצות, דנמרק הולנד, וארצות הברית, החברה המלכותית של בריטניה וארגונים מדעיים אחרים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשיבות ההשכלה כי אין חכם כבעל ניסיון“

הקשר הרב דורי