מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהלימודים אצל הרבי במרוקו עד לתנועת השומר הצעיר

חתונה של סבתא 21.6.1973
תמונה של סבתא רבתא וסבתא שלי
לימוד עברית בילדות אצל הרב במרקש והמשך לימודים בקיבוץ

לימודים אצל הרבי

שמי סולנג' אביטבול נולדתי במרוקו בעיר מרקש' במרוקו הקהילה היהודית כינו אותה "ירושלים הקטנה". הרב הראשי היה הרב "טולדנו".

למדתי בבית ספר שלא למדנו עברית ויהדות. (קולג' ויקטור הוגו). בשבתות הינו הולכים לבית הכנסת, בפגישותינו כל הילדים סיפרו לנו, שיש רב שמלמד שיעורי עברית במחתרת. מאוד התרגשתי ורציתי להיות חלק מהקבוצה, כדי לקבל אישור מאמא, שיתפתי אותה בסיפורים, כי המקום היה מאוד מרוחק ממקום מגורי. כמובן אמא חששה ויחד עם זאת הסכימה.

הינו נפגשים 3 פעמים בשבוע בערב בבית שהיה לו מרתף ושם הינו לומדים בנים ובנות יחד. הרב היה מלמד עברית, יהדות' בעיקר ציונות, ומספר סיפורים על מדינת ישראל. השיעורים היו מאוד קשים כי דרשו ריכוז רב יחד עם זה שבבוקר היו לנו לימודים בבית הספר.

אם הרב היה שואל שאלה בנושא שהוא הסביר ולא ידענו לענות או הפרענו בשיעור, שיטת העונש שלו הייתה שיטה פרימיטיבית ומוזרה. היה לו מוט עם חבל שהיה קושר לנו לרגליים ומכה בכפות הרגליים, ואם קשקשנו על המחברת היה מכה אותנו עם המקל על האצבעות. שיטות העונש היו לא נעימות יחד עם זה ידע והצליח להחדיר בכל הקבוצה אהבת מדינת ישראל ועם הזמן כולנו עלינו, עם או בלי הורים, וחיים עד היום במדינת ישראל.

 העלייה לארץ עם תנועת השומר הצעיר….

עליתי עם תנועת הנוער "השומר הצעיר" לארץ וכמובן התיישבנו בקיבוץ "הסוללים". המשפחה המאמצת מאוד רצתה שאדע קרוא וכתוב בעברית. על חשבונם רשמה אותי ללימודים בהתכתבות לבית הספר הנמצא בחיפה. ללימודים היו שלושה יחידות. לפני התחלת הלימודים בית הספר שלח לי מבחן כדי לשבץ אותי, מאוד עזרו לי הלימודים אצל הרב התקבלתי ליחידה שנייה והמשכתי לשלישית.

ובמבחן הגמר סיימתי בהצלחה!

מילון

סדר וניקיון
כיבוד הזולת

השומר הצעיר
השומר הצעיר הוא תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה באירופה ב-1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגולה. התנועה פועלת בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה "תיקון אדם-תיקון עולם" על פי ערכי הליבה של השומר הצעיר - ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים.

ציטוטים

”"כאשר הארון בגדים והחדר מסודר הילד הראש של הילד מסודר ומרוכז"“

הקשר הרב דורי