מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ליל הסדר, בבית משפחת בן מלך

עם לאה בן במל במפגשיפ
עם לאה בבית התפוצות
תיעוד הסיפור המשפחתי של לאה בן מלך

ליל הסדר, בבית משפחת בן מלך
בליל הסדר, בבית משפחת בן מלך, היה נהוג שאחד מן האחים הגדולים יוצא מחוץ לבית מבלי שישמו לב וחוזר מחופש לאליהו הנביא. הוא היה יושב בכיסא המיועד לו ושותה מכוס היין של אליהו הנביא, הוא היה מברך אחד אחד במשפחה. מנהג זה מאפיין את בית ההורים שבו לאה בן מלך גדלה, מנהג זה עובר בדורות בין בני המשפחה, זהו מנהג שמגבש ויוצר אווירה חגיגית ומיוחדת בין כל סועדי הארוחה.  בנוסף, זהו מנהג משפחתי שיוצר רוח טובה ושמחה בליל הסדר.
 
בטורקיה משפחת בן מלך הייתה משפחה עמידה, אביה היה רוקח ואמה עקרת בית. הם חיו בבית ארבע נפשות (אבא, אימא, אחיה ולאה). בביתה דאגו מאוד ללבושה, נהגו שהיא תלבש בטעם טוב ומאוד יפה. כל יום אמא שלה, הייתה קולעת לה צמות ארוכות עם סרטים אחרים ומשונים.
 
בשכונה בקדיקיאי, שבטורקיה, בה גרו היו רק משפחות מוסלמיות. הם חיו איתם בשלום ואהבו אותם עד מאוד . הקשר בין השכנים היה מאוד טוב וקרוב. השכנים אהבו מאוד את משפחת בן מלך. ביתם היה בנוי מעץ , בעל 2 קומות עם גינה גדולה שהיה בה עץ תות ענק. למשפחה לא היה חסר כלום, היו אמידים ביותר. בילדותה פינקו אותה בבובות הכי יקרות ותמיד נהגה להיפגש עם חברותיה אחר הצהרים.
 
החיים בישראל אחרי העלייה מטורקיה 
לעומת זאת, בישראל החיים היו הפוכים לגמרי, כאשר עלו ארצה , במכס בטורקיה לקחו להם הכל. לא נתנו להם להעביר כלום ולכן באו לארץ בלי דב. כבר שהם הגיעו, הוריה, היו עם ילד שלישי ולכן החיים היו יותר קשים. עם בואם ארצה, הביאו אותם לבאר יעקב ושם הם חיו באוהלים כ- 10 חודשים. היו משמיעים עם מגפון גדול , לבוא לקחת אוכל ושם הכל התנהל בתלושים. לאחר מכן, המשפחה הגיעה לרמת ישי ובשנית הם חיו באוהלים, היה לילה שהם לא ישנו בכלל משום שלא היה עדיין אוהלים, המצב היה קשה.
 
הם חיו כמשפחה ענייה כאן בישראל, לא היה להם דבר. הם אספו ארגזי תפוזים ריקים כדי להכין שולחנות אוכל לאוהלים. בנוסף, כדי לכבס, במקום פיילה הם אספו פחים של גבינה בשביל שיהיה במה לכבס. הם ישנו על מיטות של סוכנות (הסוכנות היהודית) מברזל עם מזרונים של תבן . הכל התנהל על ידי תלושים .
 
לאה אומרת ומסכמת: "הרגשנו שטוב לנו כי אנחנו בארץ שלנו. הייתה לי ילדות מאושרת שחיינו ללא כסף וללא התנאים כמו שיש כיום ונהנו עד מאוד. כל מה שנעשה בשנים היותר מאוחרות היה בזכות אבי ".
 
 העשרה
"יהדות טורקיה היא אחת הקהילות היהודיות העתיקות והמשפיעות באזור הבלקן ובאזור המזרח התיכון, שני אזורים שטורקיה מהווה חלק מהם. כבר בימי הבית השני התיישבו יהודים באסיה הקטנה ויש על כך עדויות היסטוריות". ויקיפדיה 
 
תשע"ו

מילון

יהדות טורקיה
יהדות טורקיה היא אחת הקהילות היהודיות העתיקות והמשפיעות באזור הבלקן ובאזור המזרח התיכון, שני אזורים שטורקיה מהווה חלק מהם. כבר בימי הבית השני התיישבו יהודים באסיה הקטנה ויש על כך עדויות היסטוריות.

בלבוסטה
אישה שמנהלת את העניינים.

ציטוטים

”הרגשנו שטוב לנו כי אנחנו בארץ שלנו, הייתה לי ילדות מאושרת “

הקשר הרב דורי