מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לילי "אמא קטנה"

אופק וסבתא לילי בתיעוד הסיפור
אבא ז"ל ואמא ז"ל של סבתא לילי
כשהייתי בת שמונה, אמי היקרה נפטרה, היא הייתה בת 24

שמי לילי עובד, נולדתי בבגדד שבעיראק ועליתי לארץ בשנת 1951.
כשהגעתי לארץ  בשנת 1951 הייתי בת 3 חודשים, אני בכורה אבא ואמא היו בעצמם צעירים מאוד בני 17.  שיכנו אותנו באוהלים ב"שער העלייה". אבא סיפר לי שבשביל להאכיל אותי, הוא היה עומד בתור שעות כדי לקבל דייסה לתינוקת שזאת אני ואחרי שהיה מביא את הדייסה הוא הלך עוד פעם בשביל להביא את האוכל לו ולאמא. כל הדרך היה מלקק שאף טיפה לא תתבזבז. 
 
יתמות
כשהייתי בת שמונה, אמי היקרה נפטרה, היא הייתה בת 24, אני הבת הבכורה והיו לי עוד שלושה אחים ושמם עזרא בן 7 יוסי בן 5.5 יפה בת 4. כל הנטל נפל עלי הפכתי להיות האמא בבית. דאגתי להם כל בוקר הבאתי אותם לגן ולבית הספר. הכנת האוכל גם הוטל עלי, כל יום הכנתי להם מה שידעתי לחם עם ביצה, מרגרינה או ריבה.
 
יום אחד הלכתי למכולת ליקנות לחם וביצים ראיתי אשה אחת לוקחת חרדל, שאלתי אותה מה את עושה עם זה, (ככה למדתי מהשכנות והדודות לבשל) היא ענתה שהיא מורחת על הלחם. חזרתי הביתה עם לחם וחרדל חתכתי את הלחם לארבעה חלקים מרחתי חרדל ונתתי לאחים ככה לחם וחרדל בלי שום דבר נוסף. הם אמרו לי תטעמי קודם את כשטעמתי הזדעזעתי וביקשתי שהם יטעמו. חזרתי שוב למכולת וקניתי לחם ו-4 ביצים כמו תמיד, ושוב טיגנתי להם חביתות על הפרימוס. חרדל לא נכנס יותר אלי הביתה עד היום. לאט לאט בעזרת השכנות למדתי לבשל. בישלתי בבית עד שנכנסה הביתה אמא חורגת ונספו לי ממנה ומאבא עוד שתי אחיות ושישה אחים. 
 
חנות הדגים
לאבא הייתה חנות דגים ברמלה, כשהייתי ילדה בת 10 ואני עזרתי לו  למכור  דגים. יום אחד אבא השאיר אותי לבד בחנות ובא איש אחד לקנות דגים וביקש עודף מ-10 לירות, הלכתי להביא מהשכן את העודף שהיה חסר לי ובינתיים האיש הלך עם הדגים והכסף שכל היום עבדנו עליו  הלך יחד איתו. למרות שאבא כעס מאד הוא הרגיע אותי  ואמר "הכל בסדר".  
 
היה לי אבא מיוחד מיוחד מאוד, אבא דואג ומסור עובד קשה ולא החסיר מאתנו דבר. גם אבא נפטר צעיר כשהוא בן 57  היום אני נשואה לשלמה ויש לנו 3 ילדים ו-9 נכדים. אנחנו חוגגים יובל שנים. עבדתי כסייעת לגננת וגידלתי דורות של ילדים בתל אביב.
 
העשרה
שער העלייה: "שער העלייה היה יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה, ששימש כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. המקום שימש כמחנה הקליטה הגדול ביותר של עולים לישראל. שמו הרשמי היה "בית עולים שער העלייה", אך רבים קראו למקום שנים רבות גם "סנט לוקס",‏‏‏ בשנת 1958 צורף שטחו לעיר חיפה"‏‏.‏
תשע"ו

מילון

פרימוס
פרימוס הוא כירה ניידת הפועלת באמצעות לחץ, שנפוצה מסוף המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20.

שער העלייה
שער העלייה היה יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה, ששימש כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. המקום שימש כמחנה הקליטה הגדול ביותר של עולים לישראל. שמו הרשמי היה "בית עולים שער העלייה", אך רבים קראו למקום שנים רבות גם "סנט לוקס",‏‏‏ בשנת 1958 צורף שטחו לעיר חיפה‏‏.‏

ציטוטים

”שרדתי והצלחתי למרות הכל“

הקשר הרב דורי