מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לילה בשוחה

מעיין דולב וסבתא שרה דזאלצקי
מלחמת סיני- הרמטכ"ל משה דיין
אני מבטיח לך ילדה שלי קטנה שזו תהיה המלחמה האחרונה

והימים ימי קרבות
גרנו בשיכון עמידר בבת ים. השיכון כלל בתים קטנים של שתי קומות, ארבע דירות בכל בית, שניים קרקע ושניים למעלה. הדירות היו מאוד קטנות ולא היה בהן ממ"ד או מקלט.
 
כשפרצה מלחמת סיני הייתי בת 6 ואני זוכרת שהיה חשש מוחשי שמטוסים מצרים יגיעו לתל אביב, לכן כיסינו את כל החלונות בנייר אטום כדי שהאור לא יגלה אותנו בלילה, ותהיה האפלה מוחלטת. בנוסף לכך, חפרנו שוחות בעומק חצי מטר. את החול שהוצאנו מהחפירה מילאנו בשקים, אותם הנחנו על שולי השוחה.
באחד הלילות הייתה אזעקה וירדנו כולנו לשוחה. היה חושך מוחלט מסביב, אף אחד לא דיבר, היה שקט מוחלט מסביב ואני, ילדה בת 6, זוכרת עד כמה הייתי מפוחדת ונרגשת. נצמדתי לאבא חזק חזק ושמעתי את דברי העידוד והנחמה שלו: "הכל יהיה בסדר, אל תדאגי, אבא פה".  
 
העשרה
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", ובערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" – ?????????? ???????????) היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. במקביל למערכה הישראלית ניהלו בריטניה וצרפת במשותף מבצע להשתלטות על תעלת סואץ, שנודע בשם "מבצע מוסקטר". להמשך קריאה לחצו כאן  
 
תשע"ו, 2016         

מילון

מלחמת סיני
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", ובערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" - ?????????? ???????????) היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. במקביל למערכה הישראלית ניהלו בריטניה וצרפת במשותף מבצע להשתלטות על תעלת סואץ, שנודע בשם "מבצע מוסקטר"

האפלה
החשכה של הבתים מפני מטוסי אויב.

שוחה
חפירה באדמה לצורך התגוננות

ציטוטים

”והדרת פני זקן“

הקשר הרב דורי