מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לו יהי

אני ואימא שלי בתכנית הקשר הרב דורי
אימא שלי בכיתה ה'
החיים על פי טהוניה לוטנר איוב שעלתה לישראל מאתיופיה

שמי טהוניה, באמהרית פירוש השם הוא "לו יהי". מקור השם הוא שאמי רצתה בן מפני שאיבדה שני בנים, אך נולדתי בת על סף מוות, ומשום כך אמי ביקשה מה' שאהיה בריאה ולא משנה אם זה/זאת בת או בן, העיקר שלא אמות. שם משפחתי הוא איוב על שם אבי שמת בסודן בדרך לארץ ישראל שבה אני גרה בה היום. שם משפחתי אינו מקורי כי הוא אמור להיקרא 'סנדקה' אבל באתיופיה אם האבא נפטר/מת, השם הפרטי שלו הופך להיות שם המשפחה מתוך כבוד ושמירת זכרו. השם איוב הוא מהתנ"ך.

נולדתי באתיופיה בכפר מדררו בתאריך 16.10.1977, שם לא חוגגים ימי הולדת כי כל יום שאתה חי אתה בחגיגה. אני בת הזקונים להורים שהביאו אותי בגיל די מבוגר. בהיותי בת הזקונים היה לי קשר מיוחד גם עם אמי וגם עם אבי. יש לי שתי אחיות שגדולות ממני, יש לי אחות שהיא מאבא אחר, כלומר מנישואים ראשונים של אמי, ושמה הוא נתמר ויש לי עוד אחות, היא גם גדולה ממני ושמה לאוטה.

את השנים הראשונות של חיי העברתי באתיופיה והזיכרון היה חיים טובים ומעולים. בהיותי בגיל חמש הוריי, אחיותיי ואני התחלנו לעלות לארץ ישראל. האירוע המיוחד שקרה לי זה שקיבלתי חיית מחמד משלי והוא היה פרה, כלומר עגל. הבית שלי באתיופיה היה עשוי מבוץ עץ וגללי- פרות ושמו של הבית היה טוקול. הוא היה בצורה עגולה והיה חלל פתוח שבמרכזו הייתה מדורה.

הזוית האישית

אוריה לוטנר: הייתה לי חוויה נעימה ללמוד עם אימא שלי על החיים שלה והבנתי שהיה קצת קשה באתיופיה.

מילון

דאבו
לחם אתיופי

טוּקוּל
טוּקוּל או גוֹדְג'וֹ הוא בית בוץ מסורתי הנפוץ באתיופיה. הטוקול מוקם מחומרים צמחיים מהסביבה, ללא שימוש בעזרים מכניים וללא מסמרים. לטוקול הבסיסי קיר חיצוני עגול, ששדרתו בולי עץ, והוא מטויח בתערובת על בסיס בוץ מאדמת החמר המקומית. במרכז הטוקול גזע עץ גבוה ומאסיבי עליו תלוי גג חרוטי עשוי ענפים דקים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”באתיופיה לא חוגגים ימי הולדת, כי כל יום שאתה חי אתה בחגיגה“

הקשר הרב דורי