מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"לוית חן הם לראשך" – סבתא ליויה

רום וליויה נהנים
סבתא בילדותה
סבתי ליויה ילדות בעיר וחיים בקיבוץ

נולדתי בתאריך 6/6/1945 בבית החולים אסותא בתל אביב. להורי אסתר ויצחק סלוצקי ואחות לאביגיל.
 
הורי בחרו לי שם מאוד מיוחד. שמי הוא לִויה. שם שנלקח מהתנ"ך מספר משלי פרק א' פסוק ט. שם כתוב "לוית חן הם לראשך". פירוש השם הוא זר לראש.
תמונה 1
 
גדלתי בתל אביב, הלכתי לגן רבקה ברחוב מלצ'ט, אבי היה לוקח אותי בסירה שהייתה מחוברת לאופנוע.למדתי בבית ספר בלפור במשך שמונה שנים. לבית הספר הלכתי ברגל.
המשכתי את לימודי בגימנסיה עברית הרצליה, למדתי במחזור הראשון בגימנסיה החדשה ברחוב ז'בוטינסקי. לגימנסיה נסעתי בקו 61, זה היה כמו לנסוע ברכב פרטי כי הנהג הכיר את כל התלמידים. כי בתקופה ההיא תל אביב הייתה קטנה.
בכיתה ד' הצטרפתי לתנועת הצופים לשבט קהילה. הייתי חניכה, מדריכה ופעילה בשבט. כל חיי החברתיים היו בצופים. בתור בוגרים היינו באים לשבט יום יום והשבט היה בשבלינו כמו בית. עד היום רוב חבריי הם מאז הילדות בצופים. כשהגענו לכיתה י"ב הקמנו "גרעין" עם נוער מרחובות, חיפה, באר שבע ורמת גן. במסגרת הגרעין התגייסנו לצבא והלכנו לנח"ל.
 
השירות בנח"ל
השירות בנח"ל היה מחולק לשניים, חלק אחד היה צבאי והשני היה בקיבוץ. הבנים הלכו לפרק זמן ארוך והבנות לפרק זמן קצר לחלק הצבאי. היינו בקיבוץ דגניה ב' במסגרת הכשרה לקראת לכתנו לקיבוץ צעיר. הקיבוץ אליו הצטרפנו קיבוץ תל קציר.
 
בתחילה הגענו רק הבנות. עבדנו בענפי המשק השונים, בננות, כרם, חדר אוכל, בתי ילדים ובכל מקום בקיבוץ שהיו צריכים עזרה. תל קציר נמצא בעמק הירדן מתחת לרמה הסורית. זה היה קיבוץ קטן עם מעט חברים ומעט ילדים.
אריק הוא האיש עם השפם בתמונה

אריק הוא האיש עם השפם

 
אריק הוא האיש עם השפם
בקיבוץ פגשתי את אריק שהגיע בגרעין אחד לפני והיה גדול ממני בשנתיים. אריק, נולד וגדל ברמת גן להוריו אשר ויהודית שליט לאריק שני אחים חגית ויורם. החלטנו להישאר בקיבוץ ולהקים בית בישראל. אומנם שנינו גדלנו בעיר אבל אהבנו את החיים בקיבוץ באוקטובר 1966 התחתנו בחתונה קיבוצית ושמחה. החתונה נערכה על הדשא הגדול לפני חדר האוכל, באמצע החל לרדת גשם ואילץ את כל האורחים להיכנס לחדר האוכל ולרקוד.
אני עבדתי בקיבוץ בבית תינוקות ואריק עבד במוסך ולעתים ברפת.
 
תל קציר היה ישוב "ספר" כלומר, היה ממוקם ליד הגבול. בתל קציר היו הרבה בונקרים  שלשם היינו יורדים כאשר הסורים היו מפגיזים את הקיבוץ. השדות של הקיבוץ היו ממש מתחת לרמה, מתחת לישוב סורי שנקרא תאופיק.
תמונה 2
תמונה 3
 
כל פעם שהיו יורדים לחרוש הסורים היו יורים.הטרקטורים היו משוריינים. אריק גם היה יורד לחרוש.לעיתים היו יורים בלילה ואני הייתי יוצאת לראות מאין יורים, אם מהכיוון הסורי או הירדני.
 
בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים אני הייתי בסוף הריון עם עוד ארבע נשים בהריון בבונקר של בית התינוקות. בכל פעם שהיו יורים על הבונקר היינו מורידים את התינוקות מהמיטות ושוכבים על הרצפה. היינו מתחת לאדמה בבונקר במשך חמישה ימים. הסורים הפגיזו את הקיבוץ ופגעו בחדר האוכל שנשרף לחלוטין, פגעו בבתי הילדים ובבתי מגורים. לא היו פגיעות בנפש כי כולם היו בבונקרים. היינו יוצאים להתקלח לפנות בוקר כי אז לא היו מפגיזים.
 
ביום האחרון של המלחמה הצבא עלה לתאופיק וכבש את רמת הגולן. דדו שהיה אז רמטכ"ל הגיע במסוק למגרש הכדורסל של הקיבוץ כולם יצאו מהבונקרים הביאו בקבוקי שתייה הרימו אותו על הידיים והודו לו.
 
למחרת התחילו לשקם את כל ההריסות, הילדים הורדו לקיבוצים בסביבה והמבוגרים נשארו לעזור. חודש לאחר המלחמה בתאריך 25 ליולי נולד נעם בנינו הבכור, אביו של רום.
                                                      

מילון

ישוב "ספר"
ישוב ליד הגבול

ציטוטים

”נולדתי בישראל, ילדי ונכדי נולדו בישראל וזו גאוותי“

הקשר הרב דורי