מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לה דולצה ויטה La Dolce Vita

סבתא דבורה והנינה דבש
סבתא דבורה בצעירותה
סיפורה של סבתא דבורה, דולסה, דבוריקה

בן יערי מתעד את סיפורה של סבתא דבורה

סבתא דבורה מספרת לנכדה בן יערי והנינה דבש הלר מקשיבה…

137

"נולדתי בשנת 1941 בתל אביב להורי יצחק ואמה רווח, שניהם ילידי העיר סלוניקי שביוון. גרתי בתל אביב, ברחוב לוינסקי, בשכונה מעורבת שדוברים בה שפות רבות, בעיקר דיברו לאדינו גדלתי בבית עם סבתי, שכלל לא דיברה עברית ודיברה רק לאדינו, לכן למדתי ממנה את השפה. לסבתי קראו דולסה, בלדינו דולסה – זה מתוקה. אבי החליט שהשם דבורה – שמייצרת דבש, הוא הכי קרוב לדולסה, אז בעצם אני קרויה על שמה.

img_7084

למדתי בגן הילדים, קרוב לבית ובבית הספר "ביאליק". אבי עבד בקולנוע אופיר, אמי הייתה עקרת בית, את רוב ילדתי ביליתי בתוך בית הקולנוע, עד היום אני חובבת קולנוע.

היו לי 2 אחים ואחות אחת, שהם גדולים ממני ב – 16 שנים. לכן הייתי הילדה המפונקת של הבית. בבית קיבלתי חינוך מוזיקלי, למדתי לפרוט על פסנתר.. ואתה יודע בן, שעד היום אני מנגנת. כשאבי יצחק, רצה לצחוק על שיעורי הפסנתר שלי, (שבעצם אחיי הגדולים מימנו אותם),  היה אומר "היידה דבוריקה (הכינוי שלי), צ'לגיג'י מחכה לך", "צ'לגיג'י" בלאדינו או בטורקית, הוא נגן בתזמורת של חתונות וכמובן שהמורה למוזיקה שלי לא היה כזה …

נולדתי בשנת 1941, לפני קום המדינה. זכורה לי תקופה שהבריטים שלטו בארץ, תקופת המעפילים שהגיעו מאירופה אחרי מלחמת העולם וגם הכרזת המדינה. מלחמת השחרור הייתה מאוד קשה עבורי – אחיי היו מגוייסים והשתתפו בקרבות. אחד האחים שלי נפל בשבי המצרי באזור ניצנים ולא ידענו אם הוא חי או מת? עד שקיבלנו ידיעה שהוא בשבי. כעבור 9 חודשים, הוא השתחרר מן השבי בחילופי שבויים והשמחה שהייתה בבית או בשכונה זכורה לי עד היום.

 תנועת מחנות העולים – שם פגשתי את סבא

בנעורי הייתי בתנועה שנקראת "מחנות עולים" ושם פגשתי את צבי יערי ( וואלץ), גם הוא יליד סלוניקי שביוון. תנועת מחנות העולים "היא תנועת נוער חלוצית – ציונית-סוציאליסטית המצהירה על חתירה לבניית חברה צודקת, שוויונית החיה בשלום עם שכניה. התנועה פועלת בכ-45 מחנות (סניפים) ובה כ-7,000 חניכים".

img_7082

שירתנו באותה תקופה גם אני וגם צבי בצבא – סבא צבי, היה בנצנחים ואני שרתתי בחייל הקשר. בתום השרות התחתנו והקמנו משפחה – ילדים, נכדים, נינים.

סבתא מספרת איך מעגלים נסגרים

לסבתי יש שני ילדים טלי וניר, נכדים ונינים. לנינה של סבתא דבורה יערי קראו הוריה בשם יולי – דבש. דבש מתוק על שם סבתא דבורה, הנותנת מדובשה, על שם סבתא רבתא דולסא – כמו שאמרנו "לה דולצה ויטה La Dolce Vita".

"לה דולצ'ה ויטה, באיטלקית: La Dolce Vita, "החיים המתוקים",הוא  שם סרטו הידוע של פדריקו פליני סרט זוכה פרס דקל הזהב משנת 1960. כן כשמה של סבתא רבתא דולסה, כאהבתה של סבתא דבורה לעולם הקולנוע.

יולי – נינה דבש הלר

043

ועתה הצטרפה למשפחה נינה החדשה בל הלר

20170414_151739

 

הזוית האישית

בן יערי: אני לומד בבית ספר תיכון בן צבי בקריית אונו ושמחתי לשמוע את סיפורה של סבתי דבורה יערי

דבורה יערי: אני חברה בחוג לשימור תרבות הלאדינו, המשותף לגני תקווה וקריית אונו.

מילון

מחנות עולים
המחנות העולים היא תנועת נוער חלוצית – ציונית -סוציאליסטית המצהירה על חתירה לבניית חברה צודקת, שוויונית החיה בשלום עם שכניה. התנועה פועלת בכ-45 מחנות (סניפים) ובה כ-7,000 חניכים.

לה דולצ'ה ויטה
לה דולצ'ה ויטה (באיטלקית: La Dolce Vita, "החיים המתוקים") הוא סרט זוכה פרס דקל הזהב משנת 1960 בבימויו של פדריקו פליני. הוא נחשב לסרט שעומד בתווך בין הקריירה הנאו-ריאליסטית של פליני וסרטי האמנות המאוחרים שלו.

ציטוטים

”לה דולצה ויטה La Dolce Vita“

הקשר הרב דורי