מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

להתחתן בגיל צעיר

שחזור טקס חתונה יחד עם תלמידי נעמ"ת
שחזור טקס חתונה יחד עם תלמידי נעמ"ת
סיפור חתונתה של עליזה שטרית במרוקו

במסגרת תכנית הקשר הרב-דורי בבית ספר תיכון נעמת חדרה, בחרנו להתמקד בסיפורי חתונה. אזרחים ותיקים ממרכז היום לקשיש בגבעת אולגה סיפרו לתלמידי בית הספר על החתונה, ההכנות שקדמו לחתונה, על זיכרונותיהם וחוויותיהם מיום זה. אירוע השיא שהתקיים בחודש מרץ במרכז היום לקשיש שיחזר טקס חתונה.

סיפור החתונה של עליזה שטרית:

"שמי עליזה שטרית. לפני מספר חודשים חגגתי 85 שנים. נולדתי בשנת 1932 במרוקו. בזמנו, במרוקו, היה נהוג לארס בנות בגיל מוקדם מאוד. ואכן כשהגעתי לגיל 12 כבר הייתי מאורסת לבחור בן 18, שמו יעקב. הפרש של שש שנים בגיל זה הוא מאוד משמעותי. ידעתי רק שאני מתחתנת עם בחור שגדול ממני, אך לא דיברתי איתו ולו פעם אחת לפני החתונה. היה מותר לנו לדבר רק בערב החינה, שהתקיים יום לפני מועד החתונה.

ביום החתונה, כשהייתי בת 13, הרכיבו אותי על פרידה והובילו אותי למקום החתונה. הבעל המיועד עזר לי לרדת מהפרידה. כדי ליצור מעין במה חיברו מספר שולחנות. העמידו אותי ואת החתן המיועד על השולחנות. שמו לי מטבע ביד במקום טבעת (כנראה מנהג מרוקאי במקרה שאין תקציב לטבעת), אחר כך נערך הטקס כולו. החתן המיועד שבר את הכוס ומאז הפכנו לבעל ואשה לכל דבר. כל המשפחה הוזמנה לחתונה. היה אז מקובל לשחוט בשמחות כבש ואכן שחטו לכבוד חתונתי כבש, שהיה המנה העיקרית בחתונה. אימי אפתה לחם ועוגות לכבוד הארוע.

שנה לאחר החתונה ילדתי ילד ראשון. יש לי 9 ילדים בהפרשים של שנה בין האחד לשני. מכיוון שהייתי מאוד צעירה אימי וכל משפחתי עזרו לי בגידול הילדים. ובהמשך כל ילד גידל את אחיו.

כיום אני אלמנה. בעלי נפטר לפני 15 שנה. אני זוכרת שהיה מאוד קשה, אבל היינו מאושרים.

הזוית האישית

תהילה בן אור: מאוד נהניתי לראיין את עליזה, אשה חמה ונעימה. למרות גילה המופלג היא זוכרת היטב פרטים כמו הפרידה עליה הובלה לחתונה, המטבע במקום הטבעת. מאחלת לה בריאות ואריכות ימים.

מילון

אירוסין
התחייבות או הסכמה לחתונה

ציטוטים

”אני זוכרת שהיה מאוד קשה, אבל היינו מאושרים.“

הקשר הרב דורי