מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

להיות מורה ולהקים משפחה

המנחים הצעירים עם סבתא מיכל
מיכל כמורה חיילת
מהצבא עד לחתונה

שמי מיכל. נולדתי בז' בחשון, תש"ח (1947), בקיבוץ בארות יצחק בנגב. הקיבוץ שכן קרוב מאוד לעזה. להורי קראו יהודית ואברהם (אברהמ'ל) גרוס ז"ל.

תשעה חודשים לאחר לידתי, בשנת 1948 הותקף הקיבוץ על ידי הערבים. ביום זה כל בני בארות יצחק התגייסו למלחמה נגד הצבא המצרי שתקף בנגב. בתחילת המלחמה פינו את כל הנשים והילדים (בין הילדים הייתי אני),  לקיבוצים שקרובים לעזה. המלחמה הייתה קשה וארכה הרבה מאוד זמן, אך לבסוף בארות יצחק ניצחה. כל המבנים בקיבוץ נהרסו והבניין היחיד שנשאר, היה מגדל המים (עם המון פגיעות). לאחר קרבות קשים הקיבוץ ניצח. כשהגיעו בני הקיבוץ לאחר המלחמה, למקום הקרב בבארות יצחק שבנגב, הם ראו אחד עשר מצרים ירויים, עם כדור רובה בראש. אחרי שראו זאת התפעלו ושאלו, "מי זה יכול להיות?" ולבסוף גילו שזהו אברה'מל גרוס (אבא שלי).בעקבות  המלחמה הקיבוץ היה הרוס לגמרי ורק מגדל המים שרד. וברב קולות התקבלה ההחלטה  לעבור לקיבוץ אחר במרכז.

בשנת 1967 הייתי מורה חיילת ולימדתי בבית ספר מעגלים הקרוב לעזה. לאחר זמן מה החלה מלחמת ששת הימים. ביישוב מעגלים לא היו מקלטים ולכן חילקו את התלמידים למושבים הקרובים: שרשרת, גבעולים, מלילות ושיבולים. אני הייתי עם חלק מהתלמידים במושב שרשרת. לאחר מספר ימים נגמרה המלחמה וחזרתי למעגלים. לאחר שסיימתי את שנותי בצבא, חזרתי לקיבוץ בארות יצחק, שם גרתי.

לאחר תקופה קצרה, הקמתי את סניף בני עקיבא בקיבוץ, והייתי קומונרית של הסניף בבארות יצחק, בכל שנת השירות השלישית שלי.

שנה לאחר מכן התחלתי ללמוד בסמינר להוראת מוסיקה. בצבא למדתי חודש אחד בלבד כדי להיות מורה חיילת מחנכת ואילו בסמינר רגיל למדתי שלוש שנים כדי להיות מורה למוסיקה.

לאחר שסיימתי ללמוד פגשתי את אבשלום דולב מקיבוץ טירת צבי. התחתנתי איתו ועברנו לגור בטירת צבי.

שנים רבות לימדתי בבית הספר בשדה אליהו מוסיקה, והייתי מחנכת כיתה. במשך השנים נולדו לנו שלושה ילדים: יובל הבכור, יריב השני ושירה, השלישית. ובעזרת ה' כולם גרים איתנו בקיבוץ טירת צבי.

 

הזוית האישית

נדב, מיטב ורון: היה כיף ללמוד על השנים של סבתא בצבא ולאחר מכן.

מיכל: שמחתי מאוד לספר על ההיסטוריה המיוחדת שלי.

מילון

בארות יצחק
בארות בנגב הוא מרכז מורשת שהוקם בקיבוץ עלומים. המרכז עוקב אחרי תולדותיו של הקיבוץ הדתי, בארות יצחק שהוקם במקום ב-1943, ונהרס בקרב במלחמת העצמאות. מרכז המורשת מכיל את מרכז המבקרים בקיבוץ עלומים, ואת מגדל המים הישן של הקיבוץ.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”לאחר תקופה קצרה, הקמתי את סניף בני עקיבא בקיבוץ, והייתי קומונרית של הסניף בבארות יצחק, בכל שנת השירות השלישית שלי.“

הקשר הרב דורי