מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

להיות בשמחה תמיד

הסבתא רינה רז
סבתא חיילת בצבא
למרות הטרגדיות שעברה אמי היא תמיד שמרה על שמחת חיים בלתי רגילה ובכל עת היה על פניה חיוך.

שמי רינה רז, נולדתי בעיר יפו ברחוב 60 בבית החולים דונולו בשנת 1960 להוריי הדסה ונדיר אפרהימי.

אבי עבד בגננות ואמי הייתה עקרת בית. אבי היה הגנן של משה דיין שהיה אז שר הביטחון. אני הרביעית מתוך חמישה ילדים 3 בנות ושני בנים. אחותי הבכורה חנה, נולדה באנייה בדרך לארץ ישראל.

במשפחה שלנו לא מקובל לקרוא בשם "יוסף" לבנים, מאחר והיו כמה מקרים טראגיים לאלו שנקראו בשם זה. אני יודעת על מקרה במשפחה שלנו שהתרחש לפני שנולדתי, היה לי אח בשם יוסף ז"ל וכשהוא היה כבן שמונה אמי לקחה אותו לחוף הים עם שאר בני המשפחה ולפתע פתאום הוא נעלם משדה ראייתה והיא לא מצאה אותו. לאחר זמן מה של חיפושים התברר כי יוסף הקטן טבע בים. למרות הטרגדיות שעברה אמי היא תמיד שמרה על שמחת חיים בלתי רגילה ובכל עת היה על פניה חיוך. היא הייתה שרה שירים, שומרת על הנכדים, מספרת סיפורי תנ"ך ועושה חיקויים מצחיקים של כל מיני אנשים כדי לשמח את הסובבים אותה.

סבתא הדסה ז"ל הייתה דמות מופת למשפחה כולה. גם בסוף חייה, כשהיא נאבקה במחלה, היא שמרה על מצב רוח מרומם ואפילו ביום האחרון, שהייתה בהכרה ויצאה מביתה אל בית החולים שם סיימה את  חייה, היא נפרדה מאבי ומכל הסובבים אותה באהבה והשתדלה כמה שפחות לצער את כולנו.

כשהייתי בת 3 עברנו לתל-אביב וכשהייתי בת שש פרצה מלחמת ששת הימים. היא נקראה כך משום שהיא נמשכה שישה ימים והיה אסור להדליק אור. בתקופת מלחמת ששת הימים לא היו מקלטים בבניינים, וודאי שלא חדרי ממ"ד בבתים. ולכן כאשר החלה מתקפה ונשמעה צפירת אזעקה, היינו יורדים לביתו של השכן שגר בקומה התחתונה.

כשהייתי בת שבע עברנו לגור בבת ים. בגיל 15 התחלתי לעבוד בתור פקידה בבנק ואחר כך בגיל 18 התגייסתי לצבא.

בשרות הצבאי

תמונה 1

כשעבדתי בבנק הייתי טלרית. (פקידה שמקבלת את הכסף מלקוחות ומושכת להם כסף מהחשבון). יום אחד הגיע לסניף הבנק בו עבדתי רב גדול וחשוב, אינני יודעת את שמו אך הוא יצא מרכב יוקרה שחור ולווה במשמשים. הרב ביצע את הפעולות בחשבון שרצה, וכשהוא יצא מהבנק, שמתי לב שהוא השאיר על השולחן סכום כסף גדול מאד. מיד רצתי אחריו ודפקתי על שמשת הרכב כדי להחזיר לו את הכסף האבוד. הרב התרגש מאד הביט בי בעיניו הטובות והאצילות וברך אותי בחיים טובים וארוכים ושאהיה צדיקה וישרה.

בגיל 20 התחתנתי עם בעלי אברהם רז. בגיל 21 נולד לי בני הבכור וקראנו לו דוד ע" דוד המלך עליו השלום. אחריו נולדו לנו עוד 8 ילדים, מתוכם 5 בנות ו-4 בנים ו בלי עין הרע יש לי היום 13 נכדים.

מתקופת ילדותי – תעודה של חברה במשמרת הבטיחות

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא רינה רז שמחה להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי ולשתף את נכדתה אלישבע בר בסיפור חייה.

מילון

משה דיין
היה איש צבא, מדינאי ואיש ציבור ישראלי. החל כקצין בהגנה ובפלמ"ח, והתקדם בדרגות עד התמנותו לרמטכ"ל הרביעי של צה"ל, עליו פיקד בעת מבצע קדש. היה חבר הכנסת ושר בממשלות ישראל, שימש שר הביטחון במהלך מלחמת ששת הימים,מלחמת ההתשה ומלחמת יום הכיפורים. דיין תרם גם תרומה משמעותית להסכם השלום עם מצרים כאשר שימש שר החוץ בממשלתו של מנחם בגין.

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

ציטוטים

”זכיתי לגדל משפחה ענפה ומפוארת ולרוות מהם הרבה נחת ב"ה.“

הקשר הרב דורי