מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לגלות את ההיסטוריה

פה אני מקשיב לסיפור של סבתי.
סבתי חנה בעת שירותה הצבאי.
לחפור במצדה

שמי חנה. כשהייתי בצבא בשנות השישים חפר פרופסור יגאל ידין (הרמטכ"ל לשעבר) במצדה.

הייתי אז חיילת בצבא ובכל חופשה מהצבא, הייתי נוסעת למשך שבועיים לעבוד בחפירות בהר שנמצא במדבר יהודה. החפירות נמשכו מספר שנים. היינו עולים מוקדם בבוקר, דרך הסוללה בצד המערבי של מצדה, ועובדים עד אחר הצהריים. כמעט מדי יום היו מתגלים פריטים עתיקים מעניינים מאוד בחפירות.

תמונה 1
מצדה צילום: avinoam michaeli, PikiWiki

 

מה שגרם לי לרצות לעבוד במצדה הוא שתמיד שמעתי על המקום סיפורים על הגבורה של המורדים ברומאים. מאוד שמחתי שיכולתי לשהות בו פרקי זמן ארוכים, לעבוד בו ולעזור בגילוי ההיסטוריה. סיפור מצדה התרחש בתקופת המרד נגד הרומאים ששלטו אז בארץ.

המורדים ברחו להר שהיה קשה לעליה מכל צדדיו, והתבצרו בו במשך תקופה ארוכה. כאשר ראו כי הרומאים הצליחו לבנות סוללה בצד המערבי ולפרוץ את החומה, החליטו כולם להתאבד. מצדה הפכה לסמל הגבורה היהודית. הלוחמים העדיפו למות מתוך חירות מאשר לחיות בשעבוד.

 

מידע נוסף על מצדה

 

הזוית האישית

אסף: אני מעריך מאוד את סבתא שלי על כך שבחופשות מהצבא הקדישה את הזמן לחפירות ארכיאולוגיות. אני לא בטוח שכשאהיה חייל אעשה כך. השנה יצא לנו להשתתף בחפירות באתר אושה העתיקה בה ישבה בעבר הסנהדרין. נהניתי מאוד לחפור ולהיות שותף בגילוי העבר של העם שלנו. זה גורם להנאה וסיפוק למצוא חלקים של חפצים מן העבר הרחוק ואפילו קצת מרגש. לכן אני יכול להבין ולהעריך את סבתי חנה.

בתכנית הקשר הרב דורי הרגשתי מאוד מסוקרן בסיפור. למדתי דברים חדשים שלא ידעתי כמו הסוללה במצדה ומאוד נהנתי.

מילון

הסוללה
מדובר בכמויות עצומות של אדמה שהרומאים בנו כדי לפלס נתיב העולה להר. מצדה היא הר נישא שבלעדי הסוללה היה להם קשה מאוד להגיע למעלה. בניית הסוללה לקחה להם ודאי הרבה זמן ומאמץ.

ציטוטים

”"אני זוכרת שרק פתחו את אתר החפירה".“

הקשר הרב דורי