מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לגדול בארץ ישראל

תועד בקייטנה אצל סבתא וסבא עם כל הנכדים.
תמונה מהשירות הצבאי
ילדות ובגרות בארץ ישראל

שמי אפרים על שם דוד של אמי שלא היו לו ילדים.

נולדתי בארץ בעיר חיפה (שלישי מתוך ארבעה ילדים). הורי גם הם ילדי הארץ. גרנו בדירת שני חדרים שבזמנו נחשבה לדירה גדולה בבניין שסבי בנה לכל המשפחה. אבי היה איש משטרה שנפל בעת מילוי תפקידו, אמא שהייתה תלמידה מצטיינת בבית ספר אליאנס ונתבקשה לנסוע לצרפת להמשך לימודים, אך הוריה מנעו זאת ממנה.

בביתנו היה מטבח קטן שבילדותי בישלו על פתליות ופרימוסים. דוד חשמלי לא היה והחימום נעשה מיכל מים גדול שחומם על ידי פרימוסים, ואחר כך דוד שחומם בנפט. גם מכונת כביסה לא היתה,והיתה באה כובסת ערביה שישבה על הרצפה וכבסה את הכל פעם בשבוע. בקומה העליונה של הבית בו גרתי היה בית כנסת (לכן אני מכיר את כל המנגינות של התפילה). בסופי שבוע היינו נפגשים אצל סבא וסבתא כל הנכדים והדודים לארוחה משותפת וכך נוצר קשר הדוק בינינו עד היום. אני גדלתי ללא אבא ובעל כורחי הפכתי לעצמאי ודאגתי לעצמי מכל הבחינות.

אני גדלתי בקריית אליעזר ומקום מפגש של החברים היה בטיילת על ספסל מסויים. כאן כולם היו מגיעים על האופניים שלהם שלימים היו אופנועים. היו שרים ומנגים מנגינה בגיטרה וכך התפתחו אהבות שגם הסתיימו בחתונות.

שירתתי בצבא בחיל מודיעין, שם פגשתי את סולנית להקת פיקוד צפון והפכנו לצמד זמרים.

שנות העשרים

השירים והזמרים באותה תקופה היו בעיקר אלביס פרסלי וקליף ריצ'ארד. היינו נפגשים בדירות של החברה כל פעם אצל מישהו אחר ורוקדים לצלילי תקליטים סלואו, צ'ה צ'ה, רוק אנד רול, סמבה ועוד וכמובן גם הביטלס (עליהם אסרה הממשלה להופיע בארץ בגלל שהממשלה חששה שהם ישפיעו לרעה על הנוער). טלפון היה מצרך נדיר וקשה להשגה (היה צריך כמה חודשים עד לקבלה של קו טלפון וגם הדבר היה כרוך בתשלום גבוה.

אהבה ומשפחה

את אישתי ראיתי לראשונה כאשר ישבתי באוטובוס בדרכי לנצרת מקום בו שרתתי בצבא ואז כבר ידעתי שזו תהיה אישתי.

וכך קרה באחד מהחופשות בצבא ראיתי אותה בחברת כמה חברים. אמי הייתה עסוקה בעבודה עד שעות אחר הצהריים ולאחר מכן בניהול הבית. לכן לא נשאר לה הרבה זמן לטפל בנו הילדים. את ארוחת הצהריים נהגנו להכין לעצמנו ממאכלים קפואים שאימנו הקפיאה עבורנו במקפיא.

בחופשה שנייה פגשתי אותה על שפת הים ושם כבר שוחחנו ונפגשנו ומאז לא נפרדנו. נולדו לנו שלושה ילדים ומהם תשעה נכדים מקסימים. אפרת רופאה הגרה בחיפה וילדיה: עדן ונועם. אייל יינן – הגר במזכרת בתיה ולו ארבעה ילדים שני, הדס, אוהד ותמר. ויעל מעצבת בגדי ילדים הגרה בתל אביב וילדיה הם: דניאל, יונתן ואיתמר והם הנחת שלנו.

אני גדלתי ללא אבא ובעל כורחי הפכתי לעצמאי ודאגתי לעצמי מכל הבחינות. כך קרה כדי שיהיו לי דמי כיס הופעתי עם חברי בלהקת רוק. מדמי הכיס שהרווחתי ממנתי לעצמי למידה אצל טובי המורים בארץ. הצלחתי  כבר בגיל 15 להוציא תקליט שלי. התקליט שהוקלט על ידי צמד הרעים ולאחר מכן הושמע בתחרויותת ברדיו. המשך הושרו עוד כמה שירים שלי על ידי קובי אושרת (שאני הלחנתי עבורו את השיר הראשון שהשמיע ברדיו).וכן על ידי אירית דותן. לאחר מכן הוקלטו כמה משירי על ידי הזמר עמי שביט שהיה אז ידוע מאוד. בצבא ביקשו ממני להיות צמד יחד עם חווה אלברשטיין וסרבתי (עד היום אני מצטער על כך). מאוחר יותר הפכתי לצמד עם אתי וייס סולנית פיקוד צפון. בימים אלו אנו מחדשים את ההופעות.

השירות הצבאי

במשך השנים יצא לא להשתתף בכמה מלחמות החל ממלחמת ששת הימים, שלום הגליל, יום כיפור. שרתתי במודיעין בתפקיד מפענח תצלומי אוויר. אחת מעבודתי שצויינה כמעולה (לאחר ועדת חקירה) בפעולה שבה השתשמשו בעבודתי נפלו חיילים רבים, כתוצאה משגיאה של הכוח. בתחילה ניסו להאשים אותי אך הוכח שעשיתי עבודה טובה מאוד. עבודה שאף צוינה כמעולה, לאחר וועדת חקירה. במשך כל שירותי הצבאי ניגנתי בגיטרה באירועים רבים וגם כהסוואה לפעולות צבאיות. לאחר מכן שרתתי במילואים עד גיל 45. בכל שנה הייתי בתקופה קבועה חודש במילואים.

"היא יפה"

היא יפה הוא שיר מאת עמי שביט. את השיר כתב מיקי הרטבי והלחין ועיבד אפרים אליפז. השיר צעד במצעדי הפזמונים השבועיים של הגל הקל בסביבות פברואר 1970, והגיע בשיאו למקום העשירי (2.2.1970).

הזוית האישית

נועם סיטי: היה כיף לעבוד עם סבא ולמדתי דברים על המשפחה שלא ידעתי מקודם.

מילון

אפרים אליפז
אפרים אליפז, מלחין ומעבד. במצעדים השבועיים (הגל הקל, רשת ג'). נכון לינואר 1971.

ציטוטים

”דוד חשמלי לא היה וחימום המים היה נעשה על ידי פרימוסים “

הקשר הרב דורי