מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לא לפחד מהפחד

אני וסבא בתמונת סלפי
סבא עם תמונת הפספורט מילדותו
לא לוותר ולדבוק תמיד במטרה

סיפור העלייה של סבא

סבי עלה לארץ מעיראק בגיל עשר בשנת 1950 במסגרת מבצע "עזרא ונחמיה". במבצע זה עלתה לארץ כמעט כל יהדות עיראק. גולה זו אחת העתיקות היהודים ישבו שם כ-2500 שנה מאז חורבן בית ראשון על ידי נבוכדנצר למלך בבל.

האהבה של סבא לארץ

כשהגענו לארץ שוכנו במעברת פרדס חנה באזור חקלאי מוקף פרדסים ושדות. בעיראק גרנו בבגדד באזור בנוי ללא פרדסים והנוף החדש בארץ גרם לי להתאהב בנוף החדש הירוק והלא מוכר כל כך, ומאז אני "מכור" לנופי הארץ השונים והמיוחדים, ההרים, מדבר, ים ואגם. כשנשאתי אישה ונולדו לנו ילדים הרבינו לטייל בארץ, וכשילדי גדלו הולידו ילדים והמשיכו במסורת המשפחתית של לטייל בארץ היפה שלנו.

חפץ יודאיקה של משפחתנו

באחד ממפגשי הקשר הרב דורי, נתבקשנו לבחור חפץ משמעותי היקר לנו. החפץ בו בחרתי, נמצא בביתי. זוהי מגילת אסתר, שעשויה מקלף ונכתבה על ידי סופר סת"ם ונרכשה על ידי סבא רבא שלי לפני כ-100 שנה. המגילה הוברחה ארצה ע"י המשפחה בתוך בגדי תינוק המשפחה. סבא רבא העביר, לפני פטירתו, את המגילה לסבתא חנה וביקש ממנה לשמור את המגילה במשפחה. סבתא חנה שומרת על המגילה עד היום וכל בני המשפחה נהנים מהמגילה.

תמונת הדרכון המשפחתית החפץ השני עליו בחרתי לספר, הוא תמונת הדרכון. לצורך עלייתנו ארצה צולמה תמונת הדרכון של כל אחי ואחיותיי במרוכז. התמונה צולמה בהיותי בגיל 9. התמונה צולמה על רקע חדר השינה בדירתנו בבגדד על ידי צלם שהוזמן אלינו הביתה.

סבא עם תמונת הפספורט מילדותו

תמונה 1

הזוית האישית

ליאן דוד: להשתתף בתכנית עם סבא שלי היה מדהים, למדתי ממנו המון על העבר שלו, למדתי מילים חדשות שלא הכרתי. היה שילוב כוחות שלנו, סבא עם הידע ואני עם הטכנולוגיה והכי חשוב למדתי מאיפה באתי. אני רוצה לאחל לסבא שלי שימשיך להיות עם המון ידע וגם שימשיך ללמד דורות, דורות מאיפה הגענו.

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
קרוי גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל. מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”צריך להאמין בדרך ולדבוק במטרה“

הקשר הרב דורי