מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"לא ידעתי שאני יהודיה"

סבתי ואני במפגש הפתיחה של התכנית
סבתי ואחותה בילדותן
סיפור עליתי ארצה

שמי ססיל. נולדתי בפריס שבצרפת בשנת 1940. נולדתי בזמן מלחמת העולם השניה. כמעט ולא נשארו מקומות שהנאצים לא פלשו אליהם באירופה. אנחנו גרנו באחד מהמקומות האלה שלא היה בו גרמנים, בעיר ששמה lyon (ליון). גרנו שם שש שנים, הייתי שם ממש מרוצה כי מול הדירה היתה כל יום הצגה מאוד מפורסמת של בובות. קוראים לזה גיניול ,אהבתי מאוד את הגיניול עד כדי כך, דמיינתי שאני מתחתנת איתו.

במהלך אחד הימים, היתה תקרית. הצרפתים הרגו גרמני אחד שעשה פיגוע. בתור עונש לקחו כמה אנשים ברחוב ואבא שלי היה אחד מהם. לקחו אותו לכלא. אבא שלי נולד בעירק והיה לו דרכון בריטי, כדי להציל את עצמו, הוא אמר לשלטונות שהוא מוסלמי והוא יודע להתפלל בערבית. הוא ידע לקרוא את הקוראן בעל פה.

אני בכלל לא ידעתי שאני יהודיה. גדלתי בכלל בחוסר תודעה שאני שייכת לעם היהודי, היינו תמימים ולא שאלנו שאלות. אמא שלי, היתה אישה אמיצה מאוד וחזקה. היא נסעה באוטו משא למקום ששמו vichey, לדבר עם חברים של הגרמנים, כדי שאבי ישוחרר. אמי דיברה עם אחד הגנרלים והציגה את עצמה כמוסלמית והצליחה להגיע לליבו ושיכנעה אותו לשחרר את אבא שלי.

אבא שלי חזר הביתה ביוני 1945.

בזמן המלחמה החברים שלנו היו מוסלמים: אחד לבנוני, אחד סורי, אחד עירקי (שיותר מאוחר היה שר הרפואה של עירק), אחת היתה הנסיכה של אפגניסטן, ואחת יהודיה, כולם היו באים לבית שלנו ואמא היתה מבשלת אוכל עירקי טעים. אחרי המלחמה חזרנו לפריז. באותו זמן הייתי בת שש. כשחזרנו אבא שלי שלח אותי לפנימיה.

כל התקופה הזו לא ידעתי שאני יהודיה. רק אחותי הגדולה ידעה ודאגה לנצור את פיה. במשך הזמן הצטרפה אחותי לשרותי המחתרת. כשהייתי בת 25 עצרנו עם ספינה באופן לא מכוון בארץ וירדנו לחיפה. התארחנו אצל משפחה, ורק אז גיליתי שאני שייכת לעם היהודי. פגשתי את כל המשפחה של ההורים שלי ולא ידעתי כלום עליהם. .

באותו הזמן פגשתי גם את דן. דן הוא בן של בן דוד שלי,התקרבנו והוא הציע לי נישואין ב-24 ביוני.

 

הזוית האישית

נדב: נהנתי והתרגשתי לשמוע את הסיפור של סבתא. להכיר את הסיפור מפי סבתא. אני חושב שזה חשוב בגלל שזה מחזק את הקשר בין הסבים והסבתות.

ססיל: אני מאוד התרגשתי שניתנה לי הזכות לספר את הסיפור שלי כי זה מאוד חשוב להזכר פעם במה שהיה.

מילון

גיניול
בובה

ציטוטים

”אני לא ידעתי שאני יהודיה“

הקשר הרב דורי