מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כשעלינו לארץ במבצע עזרא ונחמיה

אני ונכדתי בקשר הרב דורי
עליית יהודי עיראק 1951
חגים ומועדים וסיפור העלייה

אני לאה דרויש נולדתי בשנת 1942 בשם לילה שמואלי בעיר בגדאד בעירק. לאבי קראו משה ולאמי ג'ורג'יה. אבי היה גזרן (גוזר בדים) ואמי הייתה עקרת בית.

חגים ומועדים בעיראק

בעיראק כל שנה בראש השנה, אני וכל המשפחה המורחבת היינו חוגגים את ראש השנה בצורה מיוחדת. היינו הולכים לבית הכנסת בבגדים לבנים. לאבי הייתה חליפה לבנה במיוחד בשביל ראש השנה והוא חבש כובע  לבן. היינו מתפללים ושרים . האווירה הייתה של שמחה ואיחוד. סבתא שלי מצד אבא הייתה גרה אתנו. אז בט"ו בשבט אבי היה מכין מגש ענק של פירות יבשים. לא היינו נוגעים בהם לפני שהוא היה עורך צלחת לאמא שלו עם כל הסוגים של הפירות שהיו במגש. בבית שלנו היה ארגז ענק וכל שנה שבוע לפני פסח אמי הייתה הולכת לטחנת הקמח וקנתה קמח. היינו מכינים מהקמח מצות … ומכניסים את המצות לתוך הארגז. היה לנו כלים במיוחד בשביל פסח והיינו חוגגים זאת כהלכה.

סיפור העלייה שלי ושל משפחתי

מבצע עזרא ונחמיה

"מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני. בתחילה, אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה, אך למרות העונשים הכבדים שאיימו עליהם, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל, בעיקר דרך פרס השכנה. המבצע החל באפריל 1950, לאחר שממשלת עיראק הסכימה להתיר את יציאתם של היהודים מתחומה, והוא אורגן ובוצע על ידי ממשלת ישראל, הסוכנות היהודית וארגון הג'וינט, באמצעות טיסות של חברת "ניר איסט" שטסו מעיראק לקפריסין. בין המארגנים הישראליים נמנו שלמה הלל ומרדכי בן פורת". ( ויקיפדיה).

 תמונת ילד במעברה

%d7%94%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa_%d7%9e%d7%a1%d7%a4%d7%a8%d7%95%d7%aa_%d7%90%d7%aa_%d7%a1%d7%99%d7%a4%d7%95%d7%a8

אנחנו עלינו לארץ בשנת 1951. שלושת האחיות שלי עלו לפנינו. אני והוריי הגענו לשער העלייה ושם חילקו לקבוצות, כל קבוצה למשאיות אחרת. המשאית שלנו הובילה אותנו הישר לנס ציונה, לאוהלים. היינו משפחה גדולה יחסית  אז הביאו לנו שני אוהלים במקום אוהל אחד. גרנו באוהל כשנה וחצי ולאחר מכן, דוד שלי הלווה לאבא שלי כסף בשביל לקנות שיכון.  לאט לאט, התחברנו עם השכונה והכרנו חברים וחברות. כל ערב אני וחברותיי היינו יושבת, משחקות, ומספרות סיפורים.

כשהתחתנתי עם אלברט דרויש שיניתי את שמי מ"לילה שמואלי" ל"לאה דרויש".

 

הזוית האישית

אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר הלל, ברמת גן יחד עם נכדתי יעל דויטש. יחד  עשינו פעילויות מעניינות וספרתי לה את סיפורי ילדותי. תודה למורה בתיה שמלווה אותנו  במשך כל התכנית.

מילון

עירק
מדינה במזרח התיכון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני. בתחילה, אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה, אך למרות העונשים הכבדים שאיימו עליהם, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל, בעיקר דרך פרס השכנה. המבצע החל באפריל 1950, לאחר שממשלת עיראק הסכימה להתיר את יציאתם של היהודים מתחומה, והוא אורגן ובוצע על ידי ממשלת ישראל, הסוכנות היהודית וארגון הג'וינט, באמצעות טיסות של חברת "ניר איסט" שטסו מעיראק לקפריסין. בין המארגנים הישראליים נמנו שלמה הלל ומרדכי בן פורת.

ציטוטים

”בשביל שתוכל לחיות את ההווה אתה צריך לדעת מה העבר שלך“

”בשביל שתוכל לחיות את ההווה אתה צריך לדעת מה העבר שלך“

הקשר הרב דורי