מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כשהבריטים שלטו בארץ

במהלך המפגשים בתכנית
אני, בשנת 1939
בגיל 12 נחקרתי על ידי המשטרה הבריטית

תמונה 1

אני והוריי

 

כשנולדתי, בארץ שלטו הבריטים [האנגלים], היהודים בארץ התנגדו לשלטון וקמו מחתרות כמו אצ"ל, לח"י וההגנה שפעלו כל אחת בדרכה נגד הבריטים. באותו בית שגרתי, בסמטת "לאן" הושכר המרתף לחברה שעסקה במכירת מוצרי סידקית. נציגי החברה היו מגיעים בערך אחת לשבוע למקום במכונית מסוג "טנדר" שממנה פרקו והעמיסו את סחורתם. אנחנו הילדים בשעות האלה שיחקנו בחוץ והתיידדנו עם הבחורים.

תמונה 2

עם חברותיי – פורים 1945   

תמונה 3

עם חברים וחברות בחברת המטפלת ורה

 

בוקר אחד התעוררנו בשעת בוקר מוקדמת מהרגיל, לקול רעש מכוניות וצעקות ברמקולים. הסתכלנו מהחלון והסמטה כולה הייתה מלאה בכלי רכב צבאיים, המון חיילים עם כומתות אדומות שנקראו בפינו "הכלניות". הסתבר לנו שהמרתף בבניין מגוריי היה היעד שאותו חיפשו. "עוצר" הוכרז בתל-אביב – אין יוצא ואין בא. ישבנו בבית במתח הצצנו מבעד לתריסים, נשמעו דפיקות חזקות מהמרתף והתחילו להוציא משם כלי נשק מכל הסוגים, חביות קטנות וגדולות שאנו הילדים תמיד תהינו,  מה יש בתוכן?!  כשראינו איך פורקים אותן.

בשעות הצהריים הגיעו בלשים מהמשטרה הבריטית והחלו לחקור את בני המשפחה. גם אליי הגיעו, ילדה בת 12, נשאלתי כמו המבוגרים אם אני מכירה או אוכל לזהות מישהו מהבחורים שהגיעו למחסן, כשאראה אותם. מאחר שנחקרתי לבדי הייתי מאוד נרגשת, אבל הבנתי שאסור לי להודות ולספר שאני מכירה אותם. המצאתי תירוצים כמו "אני בבית הספר" ו- "אחר הצהריים אני לא יוצאת החוצה".

את הגברים שבבניין עצרו ולקחו למאסר, הם עברו חקירות ומסדרי זיהוי וכמובן שאיש לא גילה דבר. הבלשים אמרו לנו שמכמויות חומר הנפץ שהוצאו מהמחסן הזה כל הבתים שברחוב היו מתפוצצים באוויר ועולים באש.

לאחר מכן, הסתבר לנו שהייתה שם הלשנה על ידי בחורה שהוצאה מהארגון וכנקמה היא החליטה להלשין.

הסתבר כשחקרו במשטרה את הגברים הבוגרים העמידו בפניהם חשודים לזיהוי ולמרות שיכלו לזהות כמה מהם, הם לא "זיהו". בהמשך הם זכו לזרי פרחים ותודות רבות.

תמונה 4
משפחת זלקו בהרכב מלא – סבתא דרורה, עידית, רמי ז"ל, סבתא רבתא חווה ז"ל, רוני, סבא דוד ז"ל ונורית.   

תמונה 5

  סבא דוד ז"ל

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת מפגשי תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר.

מילון

עוצר
הסגר, איסור יציאה או כניסה לעיר.

ציטוטים

”תלמד מאתמול, תחייה את היום, ותקווה למחר“

הקשר הרב דורי