מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כשאגדל ואתחתן אעביר את זה לילדיי

אסף עם סבא וסבתא
אסף עם סבא דוד
טיולים של סבא רבא

שמי אסף אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי דוד הנדלר. סבא דוד סיפר לי את זיכרונותיו.

סבא מספר:

"אבי היה לוקח אותי ואת אחיי לטיולים מדי פעם, לפעמים ביחד ולפעמים בנפרד. הוא היה מספר לנו סיפורים או מאתגר אותנו עם חידות ונהנינו מאד מהזמן המיוחד הזה. פעם אחת, כשהייתי ילד קטן בן 8 או 9  שנים, הוא סיפר לי משהו שהבהיל אותי מרוב כובד. נכנסתי לדאגה כמה ימים עד שאבא פירש את מילותיו.

מה היה הדבר הכבד הזה?

הוא סיפר לי שבתור יהודי, יש לי זכויות ואחריות. בתור יהודי, כל דבר שאני עושה משפיע עלי ולא רק עלי, אלא גם על כל עם ישראל. זה מה שהפחיד אותי מאד. כשאבא ראה שאני מסתובב מוטרד מאד ודברנו על הסיבה, הוא הרגיע אותי ואמר שזה לא צריך להיות עכשיו ושאפילו שאגיע למצוות (בן 13) לא אהיה בר עונשין עד גיל עשרים. נרגעתי.

חזרה לטיולנו:

הוא הסביר שעם ישראל מיוחד מאד בזה שכל ישראל ערבים זה לזה ועוזרים אחד לשני כמו משפחה. אם אמצא בעיר זרה ואיני יודע איפה בית הכנסת או אוכל כשר או אין לי כסף או מקום ללון, לחפש בית עם מזוזה ולדפוק בדלת ויש סיכוי טוב שמי שיענה ינסה לעזור לי. הוא סיפר לי הסיפור של המקלות והסביר שזה גם שייך לכל עם ישראל כפי שאנחנו רואים בהר סיני. כדי לקבל את האוצר החשוב ביותר בעולם, התורה, היינו חייבים להתאחד כאיש אחד בגוף אחד ולב אחד.

הוא אמר לי שזה משהו כל כך חשוב שהוא מבקש שכשאגדל ואתחתן אעביר את זה לילדיי.

אני שמח על הזדמנות זאת לעשות כן.

קישור לסיפורה של סבתא אילנה: "סבתא אילנה סבוביץ מספרת לאסף"

הזוית האישית

אסף: נהניתי מאד מהעבודה המשותפת למדתי על סבי וסבתי דברים חדשים שלא ידעתי אני גאה להיות חלק משושלת המשפחה. אני מאחל שמחה ובריאות איתנה ועוד הרבה שנים של הנאה איתי ועם שאר הנכדים ושיהיו לי עוד הרבה הזדמנויות ללמוד מכם.

באהבה רבה, אסף

עם הסבים והסבתות שלי

תמונה 1

 

 

מילון

לא אהיה בר עונשין
לא איענש

ציטוטים

”בתור יהודי, כל דבר שאני עושה משפיע עלי ועל כל עם ישראל.“

הקשר הרב דורי