מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כשאבא נעצר בעוצר הבריטים

עוצר בירושלים
עוצר בתל אביב תקופת המנדט הבריטי
ימי העוצר בתל אביב- יפו

עוצר בתל אביב

בתקופת שלטון הבריטים, היה מקובל מאוד שמפעם לפעם היו מכריזים על עוצר באזורים מסוימים. מחשד לפעילות של המחתרות היהודיות, האצ"ל והלח"י.

בשבת אחת, שיחקתי בתוך חצר בית ספרי, כשלפתע שמעתי קריאות בכי מאמא שלי, בכיוון הגדר בית ספר. בגלל שגרנו בצמוד לבית הספר. היא ספרה לי שאבא שלי נעצר, בגלל שהיה עוצר. היא ספרה לי שכשאבא רצה לחצות את הכביש לשכן, חברו והפר בכך את תנאי העוצר. הוא נלקח על ידי הבריטים והוא נלקח לתחקיר בבית ספר ביאליק, שהיה ברחוב לוינסקי בתל אביב, שם היתה המפקדה של הבריטים.

הייתי אז בערך בגיל 12 ולקחתי על עצמי, ללכת לבית הספר ולהחזירו. מכיוון שגרתי בסביבה הלא רחוקה, והיכרותי את כל השבילים שהובילו לבית הספר, הלכתי לבית הספר מכיוון שביתו של החבר של אבי, הם דיברו על משהו בבית ספר ביאליק, וכך ידעתי על מה מדובר… ואז  בין השבלים והחצרות של הבתים, הגעתי בין דרכים לא דרכים קבצתי מעל גדרות בית הספר, וכך נכנסתי למתחם. לא חששתי לעשות את זה, מכיוון שלא הייתי כנטע זר באזור, היות והייתי בלונדיני בעיניים כחולות ולא היה חשש במשהו יפנה אליי בצורה לא יפה, בתור ילד. התחלתי להסתובב בתוך חדי בית הספר על מנת למצוא את אבי,עד שניגש אליי משהו מהחיילים והתחיל לדבר איתי אנגלית, ולא יכולתי להבין, בגלל שאז לא לימדו אנגלית. הביאו לי מתורגמן, וספרתי להם שאני מחפש את אבי, שנעצר וצריך להימצא במתחם. הקצין הבריטי לקח אותי לחדר שהיו בו עוד אסירים, ואז כשנכנסתי לחדר, ראיתי את אבי מתכנס בתוך עצמו, רצתי אליו וחיבקתי אותו!

הקצין הבריטי כנראה בגלל החוצפה שלי, שבזמן עוצר הלכתי לחפש אותו, ביקש מאחד הפיקודים שלו, שייקח אותנו בחזרה הביתה. ההפתעה הייתה גדולה ברחוב שלנו, כשראו ג'יפ של הצבא הבריטי מביא אותי ואת אבי בחזרה לביתנו.

הזוית האישית

סיפור שלא ימחק מזיכרוני בכל חיי!!!

לאחר שנה הוכרזה מדינת ישראל, מדינת היהודים!

מילון

ואדי מוסררה
נחל איילון, הנחל היה מוכר בעבר בשמו הערבי: וָאדִי מוּסְרָרָה (وادي المصرارة "ואדי אל-מצרארה"). יש המפרשים את השם הערבי במשמעות "צרורות אבנים" (صرّة "צֻרָה"= צרור). את שמו העברי קיבל מעמק איילון בו הוא עובר, לאורכו. השמות הקודמים של הנחל: w. Salman, w. Kabir, w. Salama, w. Musrara (מועתקים כלשונם בלועזית ממפת מחלקת המדידות).

ציטוטים

”ההפתעה הייתה גדולה ברחוב שלנו, כשראו ג'יפ של הצבא הבריטי מביא אותי ואת אבי בחזרה לביתנו.“

הקשר הרב דורי