מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"כל שנבקש לו יהי"

אירית רז ויובל בתכנית
אירוע משמעותי
על ערכים ומסורת משפחתית

סבתא אירית רז ויובל בתכנית הקשר הרב דורי. 

"נולדתי בתאריך 24.3.1953 בעיר תל אביב.

 

בגיל שנתיים עברתי לחולון. אהבתי את שיכון ותיקים היות וחיי השכנות היו מאד טובים. בגיל שנתיים השתתפתי בגן ילדים עד גיל 5. בגיל שש הלכתי לבית הספר יסודי למדתי 8 שנים עד כיתה ח'. אבי דוד עבד במשרד הביטחון ובמוסד בעבודה סודית. אמי, נעמי עבדה כתופרת.

בשנת 1967, כשהייתי בת 14 פרצה מלחמת "ששת הימים". אני זוכרת שאבי גויס לצבא, ואנחנו בבית הדבקנו ניירות דבק על החלונות כדי למנוע פיזור רסיסי זכוכית במקרה של התפוצצות. היינו מאד מתוחים אך הניצחון הגדול שבמלחמה זו החזיר את הביטחון והרוגע לחיינו.

בתקופת ילדותי הייתי חברה בתנועת הנוער "השומר הצעיר", וכשבגרתי הדרכתי בתנועה זו. בעיקר זכורים לי הטיולים ומחנות הקיץ. בשנת 67 המשכתי אל התיכון. תקופה הזכורה לי כתקופה קשה מעומס הלימודים, אך טיול לאנגליה במסגרת חילופי נוער המתיק והעשיר את נעורי.

כמו כן הנגינה היתה חלק משמעתי בחיי. מגיל 8 ניגנתי באקורדיון ובהמשך עברתי לכלי קל יותר – נגינה בחליל צד כולל בתזמורת. לאחר שסיימתי כיתה י"ב בחרתי ללמוד בסמינר למורים "סמינר הקיבוצים". מאד נהניתי מהלימודים ומחיי החברה.

 

שנה לאחר לימודי בסמינר פרצה מלחמת יום הכיפורים, מלחמה שהכתה בהלם את העם כולו וניפצה את תחושות החוזק והביטחון להן הורגלנו. האבדות היו רבות  וזמן רב עבר עד  שהחיים חזרו למסלולם. את אבי בעלי הכרתי בתום לימודי בסמינר, לאחר שסיים את לימודיו בטכניון במסגרת העתודה האקדמית והתגיס לקורס טייס אשר עבר עליו בנעימים. 

 

עם סיום לימודינו התחתנו וגרנו בשיכון משפחות בבסיס תל נוף. אבי התקדם בטייסת המסוקים. בשנת 1974נולדה בתנו הבכורה חוחית. לאחר שנתיים בהן עבדתי בבית ספר יסודי ברחובות, עברנו לבסיס "חצרים" שליד באר שבע. שם עבדתי בבית ספר יסודי אחר ונולדה בתנו השנייה, תלתל. הבנות גדלו, אבי סיים שש שנות שירות, השתחרר ועברנו לגור בעיר רחובות. המשכתי לעבוד כמורה מחנכת בכתות א' ב' בב"ס פתוח – אחד הראשונים בארץ. אבי חזר לעבוד במקצוע האלקטרוניקה בחברת "אסטרונאוטיקס".

בשנת 1984, כשחוחית הייתה בת 10 ותלתל בת 6 עברנו ליבנה. עבדתי כמורת שילוב בבית ספר ביבנה. בשנת 1990 נולד אופיר, וכשהיה בן חצי שנה נסענו בשליחות אלביט לוושינגטון, ארה"ב. עם שובנו ליבנה אבי עבד בחיפה וחיפשנו בית צפונית לגוש דן. בשנת 1997 עברנו להרצליה ב'. אופיר למד בבית הספר היסודי "ברנדיס" גם אני לימדתי בבית הספר ברנדיס. תילתל סיימה את השירות הצבאי (בתל נוף). וחוחית סיימה את לימודי התואר הראשון בבאר שבע , יחד עם רועי, התחתנו ועברו לגור לידינו.

 

אירוע משמעותי –  מלחמת ששת הימים

יום שני 5.6.1967 בשעה 08:00 בבוקר, אני בת 14 מתכוננת לצאת לבית הספר. לפתע נשמעה צפירת אזעקה בכל רחבי הארץ, אשר הכריזה על פרוץ מלחמת ששת הימים. הרגשתי מבוהלת ומהרתי לרדת למקלט. אבא שלי דווקא נשאר רגוע ועמד להתגלח במקלחת, שאלתי אותו למה אתה לא יורד למקלט? וענה לי: "אני יודע שלאויבנו לא נשארו יותר מטוסים"

בצפירת הארגעה המשכתי בדרכי לבית הספר מאד מתוחה.

בבית הספר לא היה מקלט. רכזו את התלמידים לאורך קיר בטון כדי שנהיה יותר מוגנים במקרה של הפצצת מטוסי אויב. לבסוף הוחלט לבטל את הלימודים במלך ששת ימי המלחמה. אני התנדבתי לעבוד בבית חרושת לנקניק "ריכרד לוי". במהלך עבודתי שם, ראיתי מה מוכנס לתוך הנקניק – כתוצאה מכך, אני לא אוכלת נקניק עד עצם היום הזה.

בסופו של שבוע מאד עמוס ומתוח, הסתיימה מלחמת ששת הימים בניצחון גדול, וכל מדינת ישראל נשמה לרווחה.

                                                       מלחמת ששת הימים שבה ניצחנו

תמונה 1

בתאריך 20.7.2001 נולד נכדנו הבכור יונתן, ובכך התרחבה המשפחה לשלושה דורות. בינתיים המשכתי ללמוד "אבחון וטיפול ליקויי למידה". בתאריך 9.6.2004 נולד נכדנו השני יובל, ולאחר מכן בתאריך 22.5.2008 עמית ומיכל נולדו בלונדון.

 

תמונה משפחתית למזכרת – יובל ויוני אחיו הגדול 2006

תמונה 2

 

בשנת 2006 כשיובל היה רק בן שנתיים, אבא שלו – רועי קיבל משרת עבודה מאתגרת בלונדון, והמשפחה – אבא אמא יוני ויובל עברו ללונדון. יוני התחיל בגן חובה בבית ספר יהודי, ויובל הצעיר הלך לגן ילדים בלונדון. כעבור שנתיים אמא חוחית הייתה בהריון עם תאומים. לקראת הלידה, סבתא אירית נסעה ללונדון לחודשיים וחצי כדי לעזור לאמא, אבא ולנכדים יוני ויובל לעבור את הלידה והתקופה הראשונה של גידול שני תינוקות. סבתא גרה בלונדון. רצה אחרי יובלי הצעיר שרכב על אופנים ללא פדלים, אבל במהירות רבה. טיילה עם הנכדים בפארקים רחבי הידיים של לונדון, ועזרה לאמא חוחית בבית.

כאשר מלאו לתאומים חודש ימים והתחיל החופש הגדול גם בלונדון וגם בישראל – חזרה כל המשפחה המורחבת עם סבתא לישראל.

 

אני מרגישה שהטבעתי את חותמי בישראל קודם כל בתחום המשפחה: נישאתי וגידלתי שלושה ילדים. חינכתי אותם למצוות ומעשים טובים. ויש לי כבר 4 נכדים טובים ומוצלחים. שימור המסורת המשפחתית של ארוחות רבות משתתפים בכל ערב שישי וכמובן בחגים. אני מקפידה על מפות לבנות בכל ערב שישי, קידוש וארוחה חגיגית לכל המשפחה.

מסורת זו החלה אצלנו כזוג צעיר. גם הורי וגם הורי בעלי שמרו על מסורת זו, ואני ממשיכה את אותה מסורת יפה כבר 40 שנה.

 

בתחום העבודה, לאחר תום לימודי בסמינר, עבדתי כמחנכת בגיל הרך. בהמשך למדתי והתמחיתי באבחון וטיפול – קשיי למידה. עברתי מספר בתי ספר ברחובות, באר שבע, יבנה והרצליה. ואני בקשר טוב עם הרבה תלמידים ומשפחותיהם.

 

החלום שלי  "כל שנבקש לו יהי", שיהיה טוב למשפחתי הקטנה, למשפחה הגדולה, לעם ישראל ולכל בני האדם.  אני מאד נהנית מתפקידי כסבתא ומשתדלת להיות מעורה מאד בחייהם של נכדי. קל לי ותר להיות מעורה – כי אנו גרים בשכנות.

מפגשי תכנית הקשר הרב דורי

יובל וסבתא אירית רז מכינים מצגת שורשים

תמונה 3

 

 

תמונה 4

המסר שלי הוא:

בנו משפחות טובות וחמות. זכרו כי משפחה, גם זו שבאתם ממנה וגם זו שאתם מקימים – היא הדבר הכי חשוב לכם בעולם. היא הנותנת לכם את תדמיתכם העצמית ומכוונת (גם אם ברמזים בלבד) את עתידכם. ככל שתוכלו לקבל ולהפנים יותר מהמשפחה ממנה באתם – תעניקו יותר למשפחה שתקימו. בתחום המקצועי – היו ישרים ונאמנים לידיעותיכם והבנתכם. דעו כי אתם עובדים עם בני אדם. הקשר הטוב עם בני האדם יאפשר להם להפיק יותר בתחום המקצועי, וכמובן אנשים ירצו יותר ללמוד מכם.

 

העשרה

מלחמת ששת הימים: "מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר – ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה".ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

ציטוטים

”החלום שלי שיהיה טוב למשפחתי הקטנה, למשפחה הגדולה, לעם ישראל ולכל בני האדם. “

הקשר הרב דורי