מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כל הדרך לחופה… על חמור

תמר וליהי במהלך תיעוד הסיפור
תמר וליהי במהלך משחק היכרות "דור TO דור"
תמר מוצאת את עצמה בגיל 12 רכובה על חמור להינשא לבחור שמעולם לא פגשה לפני כן.

תמר נולדה בתימן בשנת 1940 להוריה סעדיה ושרה ז"ל.

כשנולדה התגוררה בעיר תעז בתימן יחד עם אחיה שלום, שלומית, רבקה, שמואל ומשה. מקור שמה של תמר הוא על שם התמר המתוק הנאכל בראש השנה.

פרט לשלום, הבכור במשפחה הנמצא כיום בבית אבות ברמת גן כל שאר אחיה נפטרו ממחלות מדבקות ומרעב בתימן.

גרנו בשכונה  יהודית בבית העשוי מעצים ואבנים. ליד ביתנו היה בית כנסת ובכל החגים והשבתות היינו הולכים לבית הכנסת להתפלל. לפרנסתנו עבדנו במשק, גידלנו חיטה ובננות והיינו מבשלים בטבון ואוכלים. בילדותי אהבתי לשחק עם אחיי, לא היו בתי ספר, טלפונים וטלוויזיות אז היינו משחקים המון משחקים. המשחק האהוב עליי היה כמו מנקל- היו עושים חור באדמה אוספים גרעינים וזורקים לתוך החורים שעשו באדמה. היום יש כבר משחקים אחרים אבל אני אוהבת לשחק עדיין.

תמונה 1

"כל הדרך לחופה… על חמור"

כשגדלתי, הוריי נפטרו ועברתי לגור אצל דודה שלי. כשהגעתי לגיל 12 העלו אותי על חמור כשאני לבושה בשמלה לבנה ורכבנו במשך חצי שעה. כשהגענו ליעד אמרו לי שאני מתחתנת. לא הכרתי אותו לפני כן בכלל. המשפחה שידכה לי אותו. הובילו אותי לחופה וחיתנו אותי. למרות שלא הכרתי אותו בכלל החתונה הייתה שמחה, רקדנו בתימנית והיה ממש נחמד. לצערי, אין לי תמונות בכלל מהחתונה כי לא היו מצלמות באותה תקופה אך יש לי זיכרונות משמחים.

כשנגמרה החגיגה עברנו לגור אצל ההורים של בעלי ויחד עם דודה שלי הם עזרו לנו. לאחר כמה חודשים עליתי לארץ ישראל, גרנו יחד עם ההורים של בעלי באוהל במושב בטחה וכשהגעתי לגיל 15 גילתי שאני בהריון. לאחר  תשעה חודשים נולד לי הילד הראשון. כך הקמתי משפחה 7 בנים ו3 בנות ו30 נכדים.

תמר מתגוררת כיום במושב בטחה. בחגים ושבתות כל המשפחה נפגשת ובכל פעם שיש להם אפשרות הם באים לבקר אותה.

תמר מספרת כי האירועים החשובים שהיו לה בחיים הם החתונה של הילדים שלה ובעזרת ה' תזכה להיות בחתונה של נכדיה.

הזוית האישית

ליהי: תמר אישה מיוחדת בעלת שמחת חיים. בכל המפגשים קיבלה את פנינו במאור פנים ובשמחה. במפגשים החברתיים הייתה רוקדת בתימנית ועושה שמח. למרות שכמעט כל אחיה נפטרו זכתה להקים משפחה ענפה ולהיות עם חיוך קבוע על הפנים. מאחלת לה שתמשיך להשרות שמחה בכל מקום שתהיה ושאכן תזכה לראות בחתונת נכדיה בעזרת ה

מילון

משק
חווה חקלאית

ציטוטים

”"כשהגענו ליעד אמרו לי שאני מתחתנת"“

הקשר הרב דורי