מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כל בת צריכה להתגייס לשרות המדינה

סבתא נורית ותומר
נורית בצעירותה
השירות הצבאי שלי בחיל האויר

תקופת שירותי בצבא, אחת התקופות היפות בחיי. כל בת צריכה להתגייס לצבא.

כאשר הוקמה מדינת ישראל בשנת 1948 הוחלט על שרות צבאי של הבנות כמו הבנים. חיכיתי ליום שבו אתייצב לבדיקות ויוחלט אם אני כשירה לשרות. הבנות היחידות שקבלו פטור משרות צבאי, היו בנות אשר הצהירו שהן דתיות והן היו צריכות לעמוד למבחן במנהגים, אשר כרוכים בשמירה על מנהגי הדת או בנות אשר נשאו בגיל 18. עברתי את הבדיקות והמבחנים וקבלתי תאריך גיוס בחודש נובמבר 1956, אך גיוסי נדחה לחודש ינואר 1957 והסיבה הייתה מבצע סיני.

בתאריך 22.1.57 התגייסתי. בבוקר הלכנו ללשכת הגיוס בחיפה (הוריי אחי ואחותי ליוו אותי) שם נפרדנו, היו קצת דמעות. הבנות עלו על האוטובוס ונסענו לתל השומר, שם היה בסיס קליטה ומיון שם חילקו אותנו למחלקות. קיבלנו מספר אישי שילווה אותנו עד שחרורנו משרות סדיר וממילואים. אחר-כך קיבלנו מדים וציוד נוסף.

נורית בחיל האוויר

נורית מספרת: "נשלחנו לצריפין לבה"ד 12 שם הבנות עשו טירונות. למדנו להכיר כלי נשק ולהשתמש בהם. יצאנו למטווחים ולסדרות בהן הכרתי הרבה בנות חדשות, כל מיני מקומות בארץ. נוצרו לי הרבה חברויות חדשות. הטירונות ארכה 8 שבועות, לא יצאנו לעתים קרובות הביתה. התגעגעתי הביתה, לאוכל של הבית למקלחת חמה (התגייסתי בחורף והיה קשה להתקלח במים קרים).

nurit3

פעם ראשונה יצאנו הביתה לאחר שבועיים. ההתרגשות הייתה גדולה יציאה ראשונה בתור חיילת. התרגשות בבית הייתה גדולה לקראת בואי. סבתי הכינה אוכל שאני אוהבת. בבוקר היה מסדר ואחריו נסענו הביתה. יצאנו מיום שישי עד יום ראשון. החזרה לשגרה הייתה קשה אבל לא הייתה ברירה.

בסיום הטירונות היה מסדר סיום, ללא הורים ואחריו קבלנו את ההצבות לתפקידים השונים. אני הלכתי לקורס פקידות ומשם הוצבתי לשרות בחיל האוויר, בתור פקידת מבצעים. שרתתי בבסיס תל-נוף, כחצי שנה עבדתי משמרות. הייתה לנו עבודה מעניינת ואחראית. החברה הייתה מאוד טובה והזמן עבר מהר. כאשר מלאה שנה לשירותי הועברתי לבסיס ברמת דוד, שנחשב קרוב יותר הביתה.

בקיץ היינו יוצאים לנופש ויוצאים משגרת היום יום ומבלים בנעימים. ברמת דוד הכרתי את סבא, הפכנו לחברים ובהמשך התחתנו והקמנו משפחה. נולדו לנו שלושה ילדים: בועז דן ועירית. את תקופת שרותי בצבא אני זוכרת, כאחת התקופות היפות בחיי.

הזוית האישית

את תקופת שרותי בצבא אני זוכרת, כאחת התקופות היפות בחיי. לדעתי כל בת צריכה להתגייס לצבא ורצוי לשרת רחוק מהבית, כדי ליהנות מהשרות ולהעריך את הבית.

מילון

מספר אישי
הוא מספר מזהה הניתן לכל חייל בצה"ל עם גיוסו

ציטוטים

”כל בת צריכה להתגייס לצבא ורצוי לשרת רחוק מהבית, כדי ליהנות מהשרות ולהעריך את הבית“

הקשר הרב דורי