מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כלניות

מפגש סיום הקשר הרב דורי
בחרנו בשיר כלניות ששרה שושנה דמארי
התחברותי לשיר כלניות

בספטמבר 1945 הוצבו בארץ ישראל המנדטורית חיילים בריטיים. החיילים חבשו כומתות אדומות ולכן דבק בהם ביישוב כינוי הלעג "כלניות". הילדים נהגו לשיר לחיילים את השיר "כלניות" בפינות הרחוב כמעשה קונדס.

גם אני הייתי בין הילדים ששרו את השיר לחיילים הבריטים שהיו אז בפרדס חנה, כאות התגרות.

כשאני שומעת את השיר אני נזכרת בילדותי באותה תקופה.

אני זוכרת גם אירוע מצער ביותר, באחת הפעמים כאשר חזרתי מבית הספר החיילים הבריטים עשו ׳׳עוצר׳׳ וכלאו אותי ואת חבריי בצריף שלהם, ולקח זמן עד ששוחררנו בזכות אבא שלי, שבא והסביר שלא עשינו כל רע.

אני מאוד אוהבת את השיר הזה  כי המילים יפות והמגינה נפלאה.

השיר מסמל את אמונתו של אלתרמן שלמרות כל הקשיים, החיים יפים – עולים ופורחים שוב ושוב.

את השיר כתבו נתן אלתרמן ומשה וילנסקי. השיר התפרסם במיוחד בביצועה של הזמרת שושנה דמארי, ששרה אותו כמעט בכל הופעותיה, והפך מזוהה עמה. בגלל ההרגל של הילדים לשיר לחיילים הבריטיים את השיר – הוצא צו זמני נגד השמעתו.

אני שמעתי את השיר לראשונה כאשר הייתי בת 6.

 

הזוית האישית

שרה אוליר השתתפה עם נכדתה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר היסודי כרכור, בשנת תשע"ח. בין השאר סיפרה שרה גם על השיר "כלניות" והזכרונות שקשורים אליו.

מילון

שושנה דמארי
שושנה דמארי (31 במרץ 1923‏ - 14 בפברואר 2006) הייתה זמרת ושחקנית ישראלית ילידת תימן, שזכתה לכינוי "מלכת הזמר העברי". כלת פרס ישראל לשנת תשמ"ח (1988). דמארי שהתפרסמה עוד לפני קום מדינת ישראל, נהנתה מפופולריות ארוכת שנים. שיריה, כגון "כלניות", "צריך לצלצל פעמיים", "אור" ורבים אחרים, הפכו לנכסי צאן ברזל של הזמר העברי.

ציטוטים

”הילדים נהגו לשיר לחיילים הבריטיים את השיר "כלניות" בפינות הרחוב כמעשה קונדס“

הקשר הרב דורי