מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כך שרדה סבתא ברעב בזמן המלחמה

נטע וסבתא ליאה.
סבתא ליאה סבא שלי וסבתא אנה
סבתא ליאה מדברת על הילדות ומלחמה,איך הם חגגו את פסח,והעלייה לארץ.

ילדות והמלחמהאני נולדתי בתאריך ה – 21 למאי 1941 בריגה. כעבור חודש התחילה מלחמת העולם השנייה. 

המלחמה, ירו בו ברחוב, באבא שלי. אמא הצליחה לברוח עם הרכבת האחרונה להרי אורל יחד איתי ועם אחי. כשחזרנו לריגה התברר לנו שרוב בני המשפחה שלנו נספו במלחמה, בעיקר מרעב. הייתי ילדה בודדה, בבית אף פעם לא דיברו על המלחמה, על השואה, ששינתה את חיי המשפחה. בלטביה אבא שלי נהרג מיד עם התחלת השואה.
 
בשנים הראשונות אחרי המלחמה היה מחסור באוכל. אני זוכרת, בתור ילדה קטנה, הייתי עומדת בתור ארוך מאד בחורף קר כדי לקנות קילו סוכר או קילו קמח. אני זוכרת את הקור הקפוא והרבה ילדים עומדים בתור כי ההורים עבדו בשביל לפרנס אותנו. למדנו להיות ילדים אחראים ועצמאים מאוד.
 
תמונה 1
 
בתמונות רואים את סבתא ליאה יושבת על גוש קרח בתוך הים ברוסיה ( משמאל), ועוד תמונות מהמשפחה
 
איך חגגנו את פסח?
אני זוכרת שלפני פסח היינו הולכים לבית הכנסת ומוסרים קמח. לקראת החג היינו מקבלים מצה, המצה הייתה עטופה בנייר חום ואנשים ידעו שמי שהולך עם חבילה חומה הוא יהודי. חגגנו את חג הפסח פעמיים בהתחלה ובסוף החג, בגלל שלא ידענו את התאריך המדויק של החג. מסביב לשולחן הייתה מתאספת משפחה קטנה ששרדה את השואה ואת ההגדה קראנו ברוסית. בבית הספר שלי היו ילדים שהיו שואלים אותי אם יש דם נוצרי במצה וזה היה מאוד מעליב ולא פעם גם קיבלנו מכות כי רוב הילדים בבית הספר היו נוצרים.
 
יום כיפור
ביום כיפור המבוגרים הלכו לבית הכנסת ורוב המבוגרים צמו. אנחנו הצעירים היינו עומדים ליד בית הכנסת ושומרים שהנוצרים לא יפריעו להתפלל. החג הזה נתן לנו הרבה גאווה והרגשנו מאוחדים כיהודים.

העלייה לארץ – למלחמת ששת הימים

עליתי לארץ בתאריך 10 למאי 1967. ימים ספורים לאחר עלייתי ב – 5 ליוני התחילה מלחמת ששת הימים. הייתי מאוד מבוהלת, לא ידעתי מילה עברית, לא הבנתי מה קורה מסבבי. דבר אחד ידעתי שאני חייבת לקנות אוכל, כי לפי ההבנה שלי אז, הייתי בטוחה שיהיה מחסור באוכל בגלל המלחמה אותה עברתי. בכל הכסף שקיבלתי בשדה התעופה לסידור ראשוני בארץ בזבזתי על אוכל.
 
מה הייתה הפתעתי שהחנויות היו מלאות במצרכים אפילו לחמניות חמות היו בבוקר. אח שלי כתב לנו אם חסר לנו אוכל ואם הוא יכול לשלוח לנו תפוחי אדמה. כתבתי לו שזאת מדינה מופלאה כי בזמן המלחמה החנויות מלאות במצרכים. לא האמנתי  שאפשר ביום אחד להשמיד כל-כך הרבה מטוסי אויב.  רק אז הבנתי שגדל דור חדש של יהודים שיודעים להילחם ולנצח ויותר לא ישמידו את העם הזה!!!
הייתי מלאת גאווה!
 
העשרה
הרי אורל: "הרי אוּרַל- הם רכס הרים שכיוונו הכללי צפון-דרום, המחלק את רוסיה למזרח ומערב….הרי האורל מסמנים את החלק הצפוני של הגבול בין יבשות אסיה ואירופה".
 
תשע"ו

מילון

הרי אורל
הרי אוּרַל- הם רכס הרים שכיוונו הכללי צפון-דרום, המחלק את רוסיה למזרח ומערב....הרי האורל מסמנים את החלק הצפוני של הגבול בין יבשות אסיה ואירופה.

ציטוטים

”למדנו להיות ילדים אחראים ועצמאים מאוד בזמן המלחמה“

הקשר הרב דורי