מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כך הצלתי חייל מפגיעה

סבא דוד עם מיכאל
במפגש הקשר הרב דורי
סיפר חייו של סבי, דויד שוקרון

סבי הוא שוקרון דוד, היום בן 69 שנים. פרש מהעבודה לאחר 45 שנות עבודה.

סבא נישא לסבתא זהבה בשנת 1973 ובשנת 1974 נולדו להם 4 ילדים:

–         מנחם שוקרון, כיום נשוי לעדי ולהם שלושה ילדים, מתגוררים באמריקה.

–         אבי, יניב שוקרון ואמי יפעת ולהם 3 ילדים ,אני הבכור מבניהם.

–         דודתי יפעת ביטון, הנשואה לאבי ולהם 3 ילדים המתגוררים באמריקה.

–         דודתי אלינור, הנשואה לאורן ולהם 3 ילדים המתגוררים בכפר יונה.

תמונה 1

קורות חיים של סבא

דוד עלה לישראל בשנת 1965, התגייס לצבא בשנת 1968 כחייל בהנדסה קרבית משוריינת. תוך כדי שירותו כחייל במלחמת ההתשה, קרה מקרה מיוחד שחווה סבא דוד בעת ההפגזה על מוצבינו. טרקטור שעסק בביצורים, תוך כדי עבודתו דחף עמוד שהחזיק את העמדה. כשראה סבי שהעמדה עומדת ליפול על חייל שהיה בקרבתו, דחף את החייל והתכופף. הדבר  הציל את החייל מפגיעה, אך סבי נפגע בעמוד השדרה ופונה לבית חולים שדה.

כיום, לאחר שפרש מעבודתו, הוא עוסק בתחביבים שונים, בעיקר בטיפוח גינתו היפה.

סבא מספר על זכרונות ילדות

כילדים נהגנו לצאת לשחק בשכונה. היו לנו משחקים רבים. בעוד מספר ימים אנו חוגגים את חג השבועות וזה מזכיר לי שהיינו נפגשים למחרת ליל שבועות עם שקיות מלאות במים וזורקים אותם זה על זה, אח! היו ימים.

בין המשחקים ששיחקנו, אני לא יודע אם גם אתם מכירים אותם ומשחקים איתם היום, היו סביבון פורפרה, חמש אבנים, ג'ולות, גוגואים, גלגל אופניים עם ידית ארוכה שיהיה אפשר לרוץ ולגלגל, עגלה עם גלגלים שבניתי  במו ידיי והיינו מושיבים בה ילד ומושכים, משחק החמור שקראנו לו "צ'יק צ'יקה לבוריקה. לנו לא הייתה טלוויזיה ולא היו מחשבים, אנחנו היינו בחוץ ושיחקנו עם חברים עד שהתחיל להחשיך ועד שאימא קראה לנו לעלות.

סבא מספר על המפגש שלו עם סבתא זהבה

המפגש היה בסילבסטר 1970, זה היה באולמי שושנים באשדוד. לקחתי את זהבה לבית הוריי, היא מאוד התלהבה והזמינה אותי לבית הוריה. כשהגעתי, שאלה אותי אם ארצה לאכול משהו. זהבה הכינה לי סנדביץ' בלחם אחיד. היא פרסה כרבע מהלחם, הוציאה מתוכו את החלק הלבן, הכניסה פנימה מה שהכניסה וסתמה בעזרת החלק שהוציאה, תוך כדי שהיא דוחסת פנימה. כשהגישה לי את הסנדביץ', לא נגעתי בו כי לא הבנתי מהיכן מתחילים לאכול. כששאלה אותי מדוע אינני אוכל, אמרתי לה שהפה שלי קטן ואינני יכול לפתוח אותו לגודל שאצליח לקחת ביס מהסנדביץ' הענק הזה.

זהבה התחילה להכיר אותי ואת רצונותיי. היא ידעה שיש לי אהבה גדולה לאגסים ומאז בכל פעם שבאתי לביקור בביתה, דאגה שתהיה קערה מלאה באגסים על השולחן. לאחר שלוש שנים החלטנו שהגיע הזמן להתחתן, קבענו תאריך לחתונה. נישאנו והילדים הגיעו אחד אחרי השני ומילאו את ביתנו בשמה גדולה.

לסיום, אני רוצה לומר שבמהלך שנות חיי הצלחתי להגשים את כל חלומותיי, ביניהם להינשא ולהקים משפחה לתפארת. אני אדם מאושר בחלקי ואין לי טענות כלפי החיים.

במהלך התכנית הכנתי יומן:

תמונה 2
תמונה 3

הזוית האישית

סבא דוד – הקשר הרב דורי, נתן לי את האפשרות לספר על חיי ועל ילדותי לנכד שלי, דבר שלא מתאפשר לעשות ביומיום, כיוון שכולם עסוקים והנכדים באים ונפגשים כדי לשחק ולא כדי לשמוע סיפורי סבא וסבתא. הטיול לבית התפוצות ביחד עם הנכד קירב אותנו יותר, הנכד הרגיש טוב עם זה שהצטרפתי אליו וחוויתי עמו את החוויות. במהלך הסיור שאלתי אותו על תכניותיו לעתיד הנכד מיכאל – התהליך הזה אפשר לי חשיפה לחיים של סבא ולסיפורים שלו. תמיד ידעתי שיש לי סבא שנעים לי להיות אתו ואנחנו נוהגים לעשות המון דברים יחד. התכנית הזו גרמה לי להכיר את סבא לעומק. הרבה דברים, כמו ההיכרות שלו עם סבתא והמקרה עם החייל היו חדשים לי.

מילון

צ'ק צ'יקה בוריקה
התרגום מספרדית הוא "כפיפת החמור"- בחרנו ילד שעמד כפוף וכל הילדים היו רצים בזה אחר זה וקופצים מעליו. לפעמים היו עומדים שני ילדים כפופים כדי לאתגר אותנו.

ציטוטים

”במהלך שנות חיי הצלחתי להגשים את כל חלומותיי, ביניהם להינשא ולהקים משפחה לתפארת“

הקשר הרב דורי