מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כיצד עזר השר מונטפיורי ליהודי איספהן

בתוכנית הקשר הרב דורי
אני בזרועות אימי
כיצד עזר השר מונטפיורי לקהילת יהודי איספהן ולסבא רבא שלי

איימי מזל, נתנה לנו במתנה צלחת מנחושת ועליה חריטות מקשטות מסביב, שקיבלה מאביה, מולא אברהם בן מולא יוסף שלום (המכונה אצלנו גם בשם "באבא ג'ון" שפירושו בפרסית אבא היקר). היה סבא רבא שלי עליו אתמקד בסיפור. הצלחת משמשת אותי לאורך כל השנים עד היום כמגש לפמוטים לשבת. על הצלחת מאחור חרוט השם "יוסף שלום". מולא יוסף שלום הוא הסבא רבא שלי, כלומר סבא של איימי.

הילד יוסף שלום: מולא יוסף שלום הינו נצר למשפחת רבנים ידועה בקהילת היהודים בעיר איספהן, "משפחת בר-אוריין". פירוש השם "בר אוריין" הינו "תלמיד חכם" בארמית. כלומר, זהו שם קדום עוד מימים ימימה בהם היהודים דיברו בארמית, שהייתה השפה "הבינלאומית" ב"מזרח הקדום", או במילים אחרות, ה"אנגלית" של ימי קדם.

כאשר מולא יוסף שלום היה ילד קטן, בגיל 3-4 שנים, כהרגל הילדים אז, ניגש לבית הכנסת השכם בשבת בבוקר והחל לקרוא את תפילת "רננו צדיקים". זאת בהתאם למנהג, כי הילדים הם המתחילים בתפילה. אך התברר כי הילד יוסף שלום לא למד היטב את התפילה. אביו אמר לו "אם לא תקרא מחר את התפילה היטב, אטפל בך". ובאותו הערב שכבו לישון. באמצע הלילה ההורים התעוררו בשומעם את הילד קורא את התפילה "רננו צדיקים" בקול מובן ויפה, ממש כהלכה. נדהמים  קמו ונגשו לילד, חיבקו ושאלו "כיצד הצלחת ללמוד את התפילה?". הילד סיפר שבא איש זקן עם זקן לבן, ישב לידי ולימד אותי ואכן בבית הכנסת באותו הבוקר קרא הילד את התפילה כהלכה.

מולא יוסף שלום בבגרותו : בבגרותו, התחתן וכעילוי בתורה, שימש כרב ומנהיג הקהילה. באותם ימים, מפעם לפעם ניסו המוסלמים בקרבם חיה קהילת היהודים באיספהן ללחוץ על היהודים להתאסלם. זה היה בבחינת פחיתות כבוד עבורם שהיהודים מחזיקים בדתם ואינם מתאסלמים. [קהילה אחרת באירן, קהילת משהד מצאה פתרון ללחץ המתמיד: בדומה לאנוסי ספרד, הם נהגו את מנהגי האסלאם כלפי חוץ, אך במערות שחפרו מתחת לבתיהם קיימו את מצוות היהדות. מצבם הכלכלי על כן היה טוב יותר, כי לא חלו עליהם מגבלות פרנסה שחלו על היהודים ובתחילת המאה העשרים, טרם קום מדינת ישראל, רוב אנוסי משהד עלו לירושלים]. על פי סיפורה של אימי מזל, במסגרת המאמצים של המוסלמים להעביר את היהודים על דתם, הם חטפו את מנהיג הקהילה, מולא יוסף שלום. יהודי העיר שלחו מכתב לשר מונטפיורי בנוגע לחטיפה. השר מונטפיורי היה סוחר אמיד אנגלי, ממוצא איטלקי – ספרדי, שהיה קשור בקשרי משפחה למשפחת רוטשילד ואף קיבל תואר אצולה ממלכת אנגליה. השר ביקר באותה תקופה בין הקהילות היהודיות באירן ובארצות המזרח הקרוב ועזר לכל קהילה כצורכה. בתגובה למכתב יהודי איספהן שלח השר מונטפיורי מכתב למנהיג הדתי של המוסלמים באיספהן בזה הנוסח "הייתה אמורה להיות פגישה ביני ובין מולא יוסף שלום, אך זה לא הגיע. האם אתה יודע היכן אוכל למצוא אותו?". בתגובה, שיחררו המוסלמים את מולא יוסף שלום לדרכו.

תמיכה לעדות של סבתי ניתן למצוא בספר בהוצאת אוניברסיטת סטנפורד:

Daniel Tsadik. Between Foreigners and Shi'is: Nineteenth-Century Iran and Its Jewish Minority. Stanford: Stanford University Press, 2007.

על פי הכתוב בספר הקונסול הבריטי באירן פנה ליהודים באירופה, ביניהם לשר מונטפיורי  וארגון "אליאנס" (כל ישראל חברים) ויידע אותם על רעב בקרב יהודי אירן, כמו גם בקרב מוסלמים ונוצרים בה. מונטפיורי ואחרים שלחו עזרה כספית ומכתבים המאלצים את השא באירן לדאוג לנתיניו. על פי הספר ב-1873 קהילת יהודי איספהן שלחה מכתב לשר מונטפיורי בנוגע להצבת קשיים בפניהם על ידי השלטון.

תמונה 1
תמונה 2

הזוית האישית

ממליצים בחום על השתתפות בתכנית הקשר הרב דורי.

מילון

קונסול
שגריר

ציטוטים

”תגשים את חלומך“

הקשר הרב דורי