מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כיצד עברה עלי ילדותי בארץ ישראל

דרור וצבי
בשירות הצבאי
קורות ילדותי- כיצד עברה עלי ילדותי בארץ ישראל
העלייה:
בשנת 1946 הגעתי לנמל קונסטנצה שברומניה, על מנת לעלות לארץ-ישראל. בהיותנו בלב ים נתקלנו באניית קרב בריטית, אשר ציותה עלינו לעצור. התנגדנו לפקודה והמלחים הבריטים עלו על ספינתנו, עצרו אותנו והובילו את הספינה לנמל חיפה. לאחר התייעצות בקרב הבריטים הוחלט להעביר אותנו למחנה מעפילים בעתלית. במחנה שהינו כעשרה ימים, למדנו עברית והייתה ספירה כל ערב. לאחר תקופה זו שוחררנו, הנוער נשלח למוסדות והשאר נשלחו לקיבוצים.
תמונה 1

 

 

 

 
המוסד:
לאחר יציאתנו ממחנה המעפילים בעתלית, נשלחנו למוסד יתומים בירושלים. במוסד זה שהיתי כשבע שנים. חונכתי בבית הספר "לדוגמא" שהיה ממוקם במרכז העיר. קבלתי חינוך מסורתי שהיה מקבוצת הפועל המזרחי. אחר הצהריים היינו מכינים שיעורי בית וכשהיינו מסיימים שיחקנו בחוץ משחקים כגון מחבואים, תופסת ומחניים. היינו אוכלים ארוחת ערב, לפעמים עם מרכיבים מארצות הברית כגון קורנפלקס, שימורים ועוד מצרכים בסיסיים. לפני הצהריים היינו יוצאים לטייל ולפעמים היינו הולכים לצפות בסרטים. היינו צועקים "תרגום, תרגום!" כי הסרטים היו באנגלית ורצינו להבין את משמעות הסרט.
אחר הצהריים היינו יושבים ומקשיבים בריכוז למדריכים שסיפרו לנו על ספרים שהם קראו וסרטים שהם ראו. בשבת אחר הצהריים היינו מבצעים את טקס ההבדלה. בזמנינו החופשי יכולנו לשחק בספרייה שנתרמה למוסד על ידי אישה אמריקאית. מוסד זה אינו קיים בימינו אנו. שהיתי במוסד עד גיל המצוות.

 

תמונה 2

 

 

 

 

 

הקיבוץ:
בשנת 1954 עם גמר שהותי במוסד בירושלים עברתי לקיבוץ טירת צבי במסגרת עליית הנוער של המזרחי. בקיבוץ, כל נער היה משובץ לעבודה במשק. אני שובצתי לעבודה ברפת. במסגרת העבודה הייתי יוצא למרעה ליד בריכות הדגים ויכולתי לראות את כל הציפורים הנודדות שהיו עוצרות ליד הבריכות בדרכן לאפריקה או חזרה. בנוסף, חלבתי את הפרות עם מכונות חליבה. לפעמים בימי שישי היינו נוסעים במשאית להתרחץ בסחנה. טיולים אלו גרמו לנו הנאה צרופה והיינו חוזרים לקיבוץ לפני כניסת השבת. שהיתי בקיבוץ עד גיוסי לצה"ל.

מילון

מַעֲפִיל
מי שעלה לארץ ישראל לפני קום המדינה שלא בהסכמת השלטונות הבריטיים, במיוחד דרך הים.

ציטוטים

”כל נער היה משובץ לעבודה במשק כאשר אני עבדתי ברפת“

הקשר הרב דורי