מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כיצד לגדל תות שדה ברמת השרון?

תמנונה משותפת
תמונה מהעבר
משה השתתף במכבייה השישית 1961

שמי משה פיצ'וטו, בן דינה ועזרא פיצ'וטו.
אבי שנולד בברנידיזי שבאיטליה בשנת 1920 והיה נצר למשפחה קונסולרית, משפחת פיצ'וטו. למשפחה שורשים עתיקים בני 500 שנה והיא פרוסה במספר מקומות בעולם, כגון: איטליה, אוסטריה, פורטוגל, צרפת, בסוריה ועוד. אבי, עזרא פיצ'וטו עלה לישראל בשנת 1940 עם אמו (מלכה) ואחיו (אהרון), המשפחה התיישבה ברמת השרון ועסקה בחקלאות.
 
אני נולדתי בתאריך 9.9.1946 ברמת השרון ונשוי ליאורה, יש לנו 3 ילדים ו-7 נכדים. כילד במושבה הייתי בוגר המחזור הראשון בתיכון רמת השרון. השנה (2015) חוגג התיכון 50 שנה לקיומו. בהמשך סיימתי לימודי כלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת חיפה.
 
המכבייה השישית 1961
תמונת מחזור תיכון רמת השרון השתתפתי כמדריך "מכבי צעיר" לנוער היהודי שהגיע מחו"ל למכביה הששית, שנערכה בשנת 1961 בהשתתפות כ-1000 ספורטאים מ-27 מדינות. מארגני המכבייה סברו שהקשר עם הנוער והספורטאים מחו"ל  ילבה את הרצון לעשות עליה לארץ ישראל. 
 
שרות צבאי
שרות צבאי בצה"ל בחיל האוויר ובחיל  השריון . תאריך הגיוס 6 אפריל 1964 תאריך שחרור 2 ספטמבר 1971 .השתתפתי בשלוש מלחמות ישראל: מלחמת ששת הימים מלחמת יום הכיפורים מלחמת שלום הגליל
 
הקמת עיר שלום רמת השרון
בשנת 1922 התארגנה קבוצת יהודים מיפו בראשותו של יעקב בן-שלום, במטרה להקים יישוב חקלאי בשם "עיר שלום". בשנת 1928 הוחלט לשנות את השם המושבה לרמת השרון. חקלאות בראשית דרכה של המושבה, המתיישבים הראשונים שהגיעו לארץ, ללא ניסיון קודם  בחקלאות, גידלו גידולי טבק והניסיון כשל. במהלך שנות ה- 40 המאוחרות ובתום מלחמת הקוממיות, שבה לחם עזרא פיצ'וטו, החלה המשפחה לעבד שטחים חקלאיים שנרכשו בשיתוף עם "קרן קיימת לישראל".
 
המשפחה גידלה ירקות מסוגים שונים, כגון: תפוחי אדמה, עגבניות, פלפל, מלפפונים, סלק ועוד. המשפחה שכאמור לא הייתה בעלת ידע קודם, רכשה ידע וניסיון שהצטבר בתהליך גידול הירקות. המשפחה עמדה מול קשיים נוספים רבים: מחסור במים להשקיה וכן מחלות ומזיקים, שתקפו את הגידולים כך שהיבול היה דל. עיבוד האדמה נעשה עם כלי עבודה ידניים וסוסי עבודה שבעזרתם בוצע חריש, קלטור  ודיסקוס השטח לשתילה או זריעה.
 
הסוסים נרתמו לעגלות עליהם הועמסה בידיים התוצרת החקלאית לשם העברת הירקות לשוק הסיטונאי בתל אביב ומשם הופצו לכל הארץ. אחת לשנה צה"ל גייס את הסוסים למילואים לצורך אימונים ומשימות מבצעיות. היעדרות הסוסים שהיוו את  כלי העבודה העיקרי, גרם להפסד כספי למשפחה.
 
בשנות ה- 1950התרחש מהפך באופן העיבוד החקלאי. התקדמות טכנולוגית, המצאות חדשות בתחום החקלאות, בעיקר בכל הקשור במכניקה, במערכות השקיה, דישון וקטילת מזיקים. בנוסף, מוצרים כימיקליים חדשים היוו בסיס לשימושים חקלאיים, למשל: שימוש ב-,ddt כנגד חרקים נשאי מחלות, על ידי ריסוס אזורים נרחבים מאוד. כל אלו, אפשרו לחקלאי היחיד לעבד חלקות אדמה גדולות יותר.
 
גם המשפחה נהנתה מההתפתחויות ההלו, ושטחי עיבוד נוספים נרכשו ועובדו ע"י המשפחה. התפוקות לכל דונם גדלו  וקיבלו את הצורה המודרנית שאנו מכירים כיום. משפחת פיצ'וטו רכשה בשנת 1955 טרקטור חקלאי מסוג "מסי פרגוסון"  שהחליף את הסוסים והפרדות בעיבוד השטח ספרות מקצועית חוסר הידע המקצועי נבע ביו היתר מאחר ולא ניתן היה לקבל הדרכה בנושא גידול ירקות למעט עלון "השדה" שבו נכתבו מאמרים מופשטים.
 
כיצד לגדל תות שדה?
בחיפוש אחרי ספרות מקצועית בקרתי עם אבי ב"ספריית  השדה" בתל אביב רחוב אלנבי , 126 תל אביב. בספרייה מצאנו ספר מקצועי בשם "גידולי הגן" הספר תורגם מאנגלית. בספר  ידע מקצועי רב שנצבר בידי חקלאים מארה"ב, המובילים בעולם בגידול תות שדה.
 
הספר פקח את עינינו ובו גילינו עולם ומלואו :כיצד לגדל תות שדה!! כך הוחלט במשפחה לעבור לגדל תות שדה לראשונה ברמת השרון! גידול תות השדה אני עם הורי, דינה ועזרא, בשדה התותים המשפחתי גידול תות שדה נחשב לגידול חקלאי מורכב יחסית. הפעילות נמשכת לכל אורך השנה: הכנת שתילים בין מאי לספטמבר, שתילה בסוף ספטמבר ולאחר שישים יום לערך מתחילה עונת התות הנמשכת עד סוף מאי. סיום העונה משתנה בכפוף לסוג התותים, לשיטת הגידול, לאקלים ולכמות הידיים העובדות הזמינות.
 
בשנים הראשונות גידלנו את התות ללא מעטה פלסטיק.  עם הגיעו של מעטה הפלסטיק, גרם השימוש  לשיפור  רמת הגידול לממדים וכמויות שיא בתנובת תות השדה אשר אותם לא ידעו קודם.  גידול תות שדה טיפוסי במדינת ישראל הוא חזית הטכנולוגיה! רובה המכריע פרי פיתוח ושיתוף שלנו בידע שרכשנו בגידול התות, לבין חברות מקומיות בישראל.
 
פיתוח שיטות השקיה עם מחשבי השקיה ודישון מתוחכמים, חממות מתקדמות, מערכות השקיה חסכוניות וכמובן, הדברה ביולוגית. צמח התות ניתן לחלק את צמח התות לחמישה חלקים מרכזיים: העלים, מערכת השורשים, הכתר, הוא צבר הגבעולים המצוי בין השורשים לבין העלים, השלוחות שכשמן כן הן, נשלחות הצידה מהצמח המרכזי ופרי התות. מבחינה גנטית צמח התות מצטיין בשונות רבה, דבר המקנה לו עמידות וכושר הסתגלות יוצאי דופן. בשל  כך ניתן לגדל תות כמעט בכל מקום בארץ, בתנאי אקלים שונים .
 
ישנן מספר תכונות החשובות זן חדש כמו תמיד, קשה לקבל  זן מושלם המכיל בתוכו את כל התכונות גם יחד: טעם רמת הסוכר, חמיצות והאיזון ביניהן. צבע אדום כהה, אדום, אדום-כתום. צורה וגודל צורת לב, צורה קונית. בנוסף גם עמידות למחלות שונות, לקימחון, אורך חיי מדף וגם כמות תנובת הפרי לשתיל. 
 
יצוא תות שדה לאירופה
אני ומשפחתי היינו בין החקלאים הראשונים שיצאו תות שדה איכותי  מישראל עם חברת "אגרקסקו"."אגרקסקו" הוקמה בשנת 1956 בעקבות החלטה להקים גוף מרכזי לטיפול בייצוא חקלאי. מטרת החברה הותוותה כמציאת שווקים לייצוא, הזמנת התוצרת מהחקלאים, ביקורת על האיכות ושיווק בחוץ לארץ. התות נשלח ליצוא לארצות אירופה הקרות והפך לסמל של חקלאי רמת השרון. אני ומשפחתי התגאנו בתעודה "יקיר החקלאות" מטעם משרד החקלאות ומועצת רמת השרון, שהוקירה את פועלם בתהליך הגידול ועד ליצוא.  
 
תות שדה ברמת השרון שטחים חקלאיים נרחבים שמשו לגידולי התותים ברמת השרון ולגידולי התות ברמת השרון יצאו מוניטין. מאז שנות ה-90 הפך התות לסמלה הלא-רשמי של המושבה, שבמשך השנים הפכה לעיר, והעיר מיתגה את עצמה כמרכז גידולי תותים. התות מופיע בכמה מהפרסומים הרשמיים של העירייה. בשנת 2008 הוצבו ברחבי העיר 75 פסלי תותים כחלק מפסטיבל "תות שדה ברמת השרון" שנערך באותה שנה.
 
בימינו שטחי הגידול ברמת השרון הולכים ומצטמצמים, בפני הקדמה ובניית מגדלי מגורים ושטחי תעשייה, המסמלים את סיומו של עידן תות השדה ברמת השרון.
 
מילון מונחים לחקלאי המתחיל
חריש עיבוד האדמה ע"י הפיכת שכבת האדמה העליונה כלפי מטה.
קלטור תיחוח, שידוד רגבי האדמה הגדולים שידוד פירוק רגבי האדמה ויישור פני האדמה.
דיסקוס שדרה של להבי גלגל הפועלים לפזר את רגבי האדמה ולרסקם
ריסוס הזלפה של חומרים כימיים להגנת הצמחים מפני מזיקים גיפור איבוק הצמחים להגנה בפני מזיקים
חומר הדברה ביולוגי – התערבות יזומה של האדם במערכת אקולוגית שמטרתה להשיג שליטה על אוכלוסייתו של המזיק באמצעים אקולוגיים ובשיטות ביולוגיות.
חומרי ריסוס חומרי דברה הינם כימיקלים רעילים, המשמשים בידי האדם לצורך הדברת בעלי-חיים אשר מזיקים או מציקים לו או לסביבה.
 
השקיה ממוחשבת – החקלאי הוא זה שקובע מתי ההשקיה תפעל ולמשך כמה זמן והיא מופעלת מעצמה באמצעות טיימר שקיים בתוך המערכת. חיפוי בניילון שימוש ביריעות לכיסוי עליון ויצירת מנהרות לערוגות תות השדה כדי למנוע קלקול הפרי בעונת החורף ופגיעה בפני רוחות, גשמים, ברד, קור עז.
 
מתכון לעוגת תותים וגבינה מצרכים: בצק תופין1 ק"ג תות 750 גרם גבינה לבנה 5% 1.5 כוס סוכר 2 שקית ג'לטין 14 גרם כוס מים רותחים 1 שמנת מתוקה אופן ההכנה: להכניס למעבד מזון 750 גרם תות + 1 כוס סוכר. למרוח מחצית רכז התות שנוצר על גבי בצק התופין.לערבב את הגבינה עם רבע כוס סוכר ולאחר מכן להוסיף את יתרת רכז התות לתערובת תוך כדי בחישה. להקציף שמנת מתוקה עם רבע כוס סוכר נוספת ובסיום להוסיף אותה לתערובת הגבינה והתות. להמיס ג'לטין עם 1 כוס מים רותחים ולהוסיף לתערובת ולערבב עד שאין יותר גושים. בסיום יש להניח את התופין האפוי בתבנית קפיצית לשפוך את התערבות כולה על הבצק ולהכניס לקירור, לפחות שעתיים. לפני ההגשה לקשט ביתרת התותים את העוגה ולהגיש. בתאבון!
 
תפקידנו ללמוד בחריצות, להתמיד במעשינו ללא לאות, למלא בידע את ה"קופסה" (הכוונה הידע בראשנו ובשכלנו). בכל מקום בעולם אליו נגיע  נשתמש בידע ונוכל להתקיים ולהתקדם.
שירה של נעמי שמר שכתבה בשנת 1987 "תות"כלל את השורה "תות שדה מרמת השרון"
אם את רוצה לגרום לי נחת לקנות אותי בתוך שעה תשימי לי על הצלחת את הנבחרת הבאה קנית אותי ולא ביוקר לעולמים ולתמיד כי זוהי ארוחת הבוקר הנכונה המקומית תות שדה מרמת השרון חגיגה אמיתית בגרון. אבולעפיה עם פיתה חמה מחיה לי את הנשמה אחר כך הגבינה הצפתית שגם היא חגיגה אמיתית ואחר כך סלט ירקות שחתוך דקיקות דקיקות  ומלח ים ושמן זית וזנב בצל ובדל צנונית ומיץ תפוז או תפוזיים ומי צריך יותר,
 
תגיד ואם אני בחוץ לארץ אני גם שם לידיעתך חושב על ארוחת הבוקר שמחכה לי בביתך בשום נזיד, אני מבטיח לא תמכר בכורת יאבל דבר כזה בבוקר בדרך כלל קונה אותי וכמובן אפשר אחרת ממש על פי אותה שיטה אולי אני אגיש לגברת שמתפנקת במיטה.
 
תשע"ה 

קישור למצגת באתר ביה"ס      

מילון

חריש
עיבוד האדמה ע"י הפיכת שכבת האדמה העליונה כלפי מטה

קלטור
תיחוח, שידוד רגבי האדמה הגדולים

שידוד
פירוק רגבי האדמה ויישור פני האדמה

דיסקוס
שדרה של להבי גלגל הפועלים לפזר את רגבי האדמה ולרסקם

ריסוס
הזלפה של חומרים כימיים להגנת הצמחים מפני מזיקים

גיפור
איבוק הצמחים להגנה בפני מזיקים

חומר הדברה ביולוגי
התערבות יזומה של האדם במערכת אקולוגית שמטרתה להשיג שליטה על אוכלוסייתו של המזיק באמצעים אקולוגיים ובשיטות ביולוגיות

חומרי ריסוס
חומרי הדברה הינם כימיקלים רעילים, המשמשים בידי האדם לצורך הדברת בעלי-חיים אשר מזיקים או מציקים לו או לסביבה

השקיה ממוחשבת
החקלאי הוא זה שקובע מתי ההשקיה תפעל ולמשך כמה זמן והיא מופעלת מעצמה באמצעות טיימר שקיים בתוך המערכת

חיפוי בניילון
שימוש ביריעות לכיסוי עליון ויצירת מנהרות לערוגות תות השדה כדי למנוע קלקול הפרי בעונת החורף ופגיעה בפני רוחות, גשמים, ברד, קור עז

ציטוטים

” למלא בידע את ה"קופסה" (הכוונה הידע בראשנו ובשכלנו)“

הקשר הרב דורי