מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כיצד חוגגים את החגים בביתי – המטבח התימני

מלכה מטרי בילדותה
מלכה מטרי עם נכדיה מאי ומתן
פרשת ילדי תימן

שלום אני מלכה מטרי סבתא של מתן ומאי הדס , מביה"ס ארלוזורוב, חדרה. השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי.
 
סבי חיים דהרי ואשתו הגיעו לארץ בשנת 1949 ב"מבצע על כנפי הנשרים" יחד עם שלושה ילדים, ושוכנו  במחנה עתלית בתנאים קשים מאוד.
 
פרשת ילדי תימן
לימים הבת הקטנה שהייתה  בת כשנה חלתה והועברה לבית חולים, ומאז נעלמו עקבותיה. המשפחה קיבלה צו גיוס לצה"ל עבור הילדה שנעלמה, ומשטרה צבאית באה לבדוק בבית כי היא נחשבה לעריקה. כמו כן התקבל דואר מביטוח לאומי למלא טופס לקבלת קצבת זיקנה והודעה לבוחר לממש את זכות הבחירה. 
בסערה  הציבורית שפרצה על ילדים שנחטפו על ידי אלמונים הוקמה ועדת חקירה לבדיקת הפרשה בשנת 1967 הראשונה מתוך שלוש. בשנת 1988 הוקמה ועדת בדיקה שנייה ובשנת 1994 החליטה ממשלת ישראל להקים ועדת חקירה שלישית. בעקרון דחו ועדות החקירה את הטענות כי ילדים מקרב עולי תימן נחטפו על ידי אנשים מקרב עובדי המחנות ואנשים אחרים. על פי ממצאי הוועדות רוב הילדים עליהם דווח כי נעלמו, נפטרו ממחלות שונות.
 
החגים במשפחתי
רציתי לספר על החגים בביתי. בחגים אני מזמינה את משפחתי המורחבת: אחיי, אחיותיי וילדיהם , בנותיי עם בעליהם ונכדיי לארוחת החג . אני מכינה מאכלים מיוחדים וטעימים. אני עורכת שולחן חגיגי  במיוחד. כאשר כולם מגיעים לביתי אנו מברכים בהתאם לחג לאחר מכן אנו אוכלים מספרים חוויות ,סיפורים שעברו עלינו במהלך השנה. מגישים את הקינוחים שרים רוקדים ונהנים!!! לאחר שכולם הולכים אני ובנותיי שוטפות את הבית ומנקות, הולכת לישון עייפה אך מרוצה.
המטבח התימני
מאכלים מטבח התימני כולל מאכלים אופייניים ובהם:
סלוף : דומה לפיתה המוכרת בישראל. מרכיביו העיקריים זולים: מים, סולת ושמרים. את הסלוף מכינים על גבי טאבון.
 תמונה 1
 
לחוח: עשוי ממרכיבים דומים לסלוף, על גבי מחבת המחוממת על אש גבוהה. בשל דלילות הבצק נוצרות על המחבת בועות אוויר שיוצרות מעין חורים. על כן מכונה הלחוח "פיתה עם חורים".
 תמונה 2
 
ג'חנון: בצק עלים מגולגל העשוי מקמח, מרגרינה , מלח וסוכר. נאפה במשך זמן רב, לרוב תריסר שעות. נהוג לאוכלו בשבת בבוקר, עם עגבנייה , ביצה קשה וסחוג.
שאווייה: תבשיל העשוי מצלי כבש או בקר. נאכל בדרך כלל בשבת, בחגים ובערב פסח.
 
תמונה 3
 
לסיס: תבשיל שעועית אדומה וביצה המבושל בדרך כלל מיום שישי ונאכל בשבת בבוקר. 
 
תמונה 4
 
 
מלוואח: הבצק דומה לבצק עלים. בעבר היה נאפה בטאבון ובארץ מטוגן במחבת . 
קובנה: מאפה מבצק שמרים , דומה ללחם. נאפה במשך הלילה ונאכל בדרך כלל בשבת בבוקר.
סביה: מאפה של שכבות בצק מתוק הנאפה בתנור ונאכל בשבתות וחגים. מרק תימני : ובו בשר בקר עוף וירקות כמו בצל ,כרפס ,ופטרוזיליה. התבלין העיקרי הוא החוואיג' למרק. הטעם המיוחד מתקבל גם בגלל הבישול הארוך.
זום: תבשיל המורכב מגבינות, אשל, קמח, סמנה ותבלינים. נאכל בין היתר בצאת יום הכיפורים. האוכלים זורקים לתוך התבשיל חתיכות לחם גסות.
סמנה: חמאה שמוסיפים למאפים ולזום. משמש גם במטבל. זלביה : לביבה תפוחה שאוכלים עם אבקת סוכר או עם חריף. חילבה : עשוי מגרגרי חילבה טחונים, פטרוזליה ולימון. משמש כמטבל, ממרח או תוספת למרק.
 
העשרה
"מבצע על כנפי הנשרים" : "מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך פסוק ד' בפרק י"ט שבספר שמות: "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים‏ וכן מבצע ביאת המשיח".‏
תשע"ה, 2015

מילון

פרשת ילדי תימן
היא פרשת היעלמותם של פעוטות בני עולים חדשים, בעיקר מתימן, בין השנים 19481954. להוריהם נאמר כי הם נפטרו, אולם ביסודה של הפרשה עומדת טענתם של הורים רבים כי למעשה הילדים נלקחו מהם באופן זה.

מבצע על כנפי הנשרים
מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך פסוק ד' בפרק י"ט שבספר שמות: "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים‏ וכן מבצע ביאת המשיח.‏

ציטוטים

”בעיקרון דחו ועדות החקירה את הטענות כי ילדים מקרב עולי תימן נחטפו.“

הקשר הרב דורי