מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כ"ט בנובמבר, החלטת האו"ם על סיום המנדט הבריטי

תיעוד סיפורי הותיקים במוזיאון
שרה גורן בצעירותה
השמחה הייתה גדולה מאוד. אנשים רקדו ושמחו. שמחה כזאת לא חוויתי בחיי.

הצבעה חשובה באו"ם.

גם את יום הכרזת העצמאות של מדינת ישראל שנערכה ביום שישי, ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948 בעיר תל אביב, בבית דיזנגוף שבשדרות רוטשילד 16, אני זוכרת היטב. המתח היה רב האם תקום מדינת ישראל? ההצבעה הייתה בשעה מאוחרת בלילה ואני כבר ישנתי.
גרנו בגבעתיים, בבית צמוד קרקע ולא בכל בית היה מכשיר רדיו, לנו לא היה רדיו בבית. בשעה 11:30 בלילה, אחד השכנים שלו היה מכשיר רדיו, שמע את תוצאות ההצבעה. הוא יצא לרחוב וצעק יש לנו מדינה ! ! מצעקות שמחתו, התעוררתי !
השמחה פרצה בכל השכונה, כל האנשים התלבשו ויצאו לרחובות והתאספו בכיכר מרכזית במרכז השכונה, והשמחה הייתה גדולה מאוד. אנשים רקדו ושמחו. שמחה כזאת לא חוויתי בחיי.
שמחת יום העצמאות בה' באייר תש"ח,  לא הייתה שמחה כה גדולה כמו בכ"ט בנובמבר. כבר היו הרבה משפחות שכולות והמלחמה הייתה בעיצומה ורבים היו בשדה הקרב. בזמן המלחמה אני הייתי במקלט של חברתי. כל משפחתי  גויסה: אבי גויס למילואים, הגדוד שלו פעל לכיבוש נתיבי בן גוריון. אמי התנדבה במגן דוד, אחי הגדול שהיה בן 16 , כבר שרת כחיל, באזור עמק חפר. אחי השני היה בן 13 וגם הוא התנדב ועזר, הוא רכב על אופניו והעביר הודעות למפקדים בעמדות ליד רחוב בן צבי בגבעתיים, כי לא היו אז מכשירי קשר, ותפקידו היה להעביר את ההודעות.
זיכרונות מלחמת העצמאות משותפים לכל בני משפחתי, כולם תרמו את חלקם והתגייסו מתוך רצון ושליחות למדינתנו. כיום יש לנו מדינה ועברנו מאז מלחמות רבות, אולם אנו עדיין חולמים ומצפים ומקוים לשלום במהרה עם שכננו.
תודתי החמה לשני החונכים הצעירים מכתה ו'  סימון רקח ופליפוב דניאל, שליוו אותי בתכנית הקשר הרב דורי ולמורה עדי חננאל, בבית הספר עליות ברמת גן.
סיפורי פורסם  גם במוזיאון בית הספר מוזאון "עליות", ברמת גן
תמונה 1

 

 קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – מכ"ט בנובמבר עד ה' באייר

העשרה
כט בנובמבר: "כ"ט בנובמבר הוא הכינוי לתאריך 29 בנובמבר 1947 (אור לי"ז בכסלו ה'תש"ח), היום בו החליטה עצרת האומות המאוחדות (האו"ם) בפארק פלאשינג מדוז על סיום המנדט הבריטי והקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ ישראל – מדינה יהודית ומדינה ערבית (תוכנית החלוקה). עוד נקבע כי ירושלים וסביבתה יוכרזו כשטח תחת פיקוח בינלאומי.
הכרזת העצמאות: "הכרזת העצמאות של מדינת ישראל נערכה ביום שישי, ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948 בעיר תל אביב, בבית דיזנגוף שבשדרות רוטשילד 16. בטקס שהתקיים כ-8 שעות לפני סיום המנדט הבריטי, בהתאם להחלטת החלוקה של עצרת האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947, הכריז דוד בן-גוריון על הקמת מדינת ישראל ונחתמה מגילת העצמאות. מאז חוגגת מדינת ישראל מדי שנה בה' באייר או ביום סמוך, את יום העצמאות.

מילון

גבעתיים
בסוף מאי 1942 פורסמה הודעה בריטית רשמית על הקמת יישוב עירוני חדש בארץ -ישראל, שינוהל על ידי מועצה מקומית ממונה בת 13 חברים. דבר המלך במועצה, על פלשתינה (א"י) 1922-193, פקודת המועצות המקומיות 1941. צו מספר 54 לשנת 1942, מאת הנציב העליון, על פי סעיף 2 בתוקף הסמכויות המסורות לי בסעיף 2 מפקודת המועצות המקומיות 1941 , הואיל הנציב העליון, לפי הצעת מושל מחוז לוד, לצוות, ובזה מצווים לאמור: 1) צו זה ייקרא צו המועצות המקומיות (גבעתיים), 1942 בפקודת הוד מעלתו ג'. ס. מקפרסון, המזכיר הראשי ביולי 1947 רכשה לעצמה מועצת גבעתיים 5 דונם אדמה והחלה בבניית בניין המועצה.

כ"ט בנובמבר
כ"ט בנובמבר הוא הכינוי לתאריך 29 בנובמבר 1947 (אור לי"ז בכסלו ה'תש"ח), היום בו החליטה עצרת האומות המאוחדות (האו"ם) בפארק פלאשינג מדוז על סיום המנדט הבריטי והקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ ישראל – מדינה יהודית ומדינה ערבית (תוכנית החלוקה). עוד נקבע כי ירושלים וסביבתה יוכרזו כשטח תחת פיקוח בינלאומי.

ציטוטים

”לא בכל בית היה מכשיר רדיו, לנו לא היה רדיו בבית“

הקשר הרב דורי