מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כוס הקידוש המיוחדת והמאחדת

עליזה ונכדותיה
כוס הקידוש
גלגולו של חפץ

עופרי אורן ואגם באבאי – אנו משתתפות בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתא שלנו עליזה נאמני. סבתא עליזה נולדה לבית משפחת לארי בשנת 1949, באירן בעיר גלדר. סבתא סיפרה לנו את סיפור עלייתה, תעדנו והעלנו את סיפורה.

הסבתא שלנו סבתא עליזה עלתה ארצה בשנת 1955 באנייה כשהייתה בת שש. משפחתה גרה בכפר גבירם ולאחר שנתיים הם עברו לבית שאן. המשפחה של סבתא גרה בבית ערבי יחד עם הדוד והמשפחה שלה. לאחר שנולדו לשתי המשפחות ילדים הם עברו לגור בדירה נפרדת, זה היה בתקופת מלחמת ששת הימים.

לנערים ולנערות לא היה מה לעשות בשעות הפנאי ולכן הם הקימו מועדון שכונתי. במועדון זה סבתא הכירה את בעלה לעתיד. בשנת 1973 היו נפילות רבות של קטיושות בבית שאן ולסבתא לא היה חדר ביטחון ולכן המשפחה חפרה בורות וכיסתה אותם בשקי חול.

יום אחד, התינוק של דודה שלה נפל לבור, זה קרה כאשר אמו ומשפחתו רצו לבורות שהם חפרו, בזמן יריית הקטיושות, במזל לא קרה לתינוק כלום, חוץ מכמה מכות קטנות. לאחר כשנתיים סבא וסבתא שלנו התחתנו זה היה בתאריך 25/8/69. לא היה להם אולם וקייטרינג כמו היום, אז בכוחות עצמם הם בישלו את כל האוכל לחתונה וקיימו אותה בבית הספר שנקרא החלוצים.

כיום כל ששת ילדיהם של סבתא וסבא נשואים. יש לסבתא נכדים ונכדות רבים, שבכל שבת באים לשמוע קידוש בביתה, כדי לזכות ולקדש על כוס הקידוש המסורתית, שעוברת מדורי דורות במשפחה. כוס קידוש זו עברה מדורי דורות ככוס שעברה רק לבנים. סבא רבא שלנו נתן את כוס הקידוש לסבא שלנו וכשהוא התחתן הכוס נשארה בביתו עם אישתו שזו סבתא שלנו.

כוס הקידוש המסורתית

תמונה 1

יום אחד, סבתינו שטפה את כוס הקידוש ופתאום הכוס נפלה מידיה והתחתית קצת התעקמה וסבתינו מאוד התאכזבה והיא אינה יכלה לתקנה כי היא הייתה חרוטה בשם של סבא שלנו ובכל זאת ליבה של סבתא התמלא שמחה שסבא קידש על כוס זו בשולחן שבת שסביבו מסובים הנכדים והילדים.

ליבה של סבתא התמלא שמחה שסבא קידש על כוס הקידוש הזו בשבת שהנכדים והילדים מסובים.

הזוית האישית

עופרי אורן ואגם באבאי: למדנו מסבתנו מאכלים מיוחדים ששיכים לפרסים: רישתקו הוא סוג של אוכל פרסי.

מילון

קידוש
קידוש על היין בערב שבת. איור מתוך הספר The spirit of the Ghetto משנת 1902 על חיי היהודים בארצות הברית קידוש ביהדות הוא אִזכור קדושת היום (שבת או חג) בטקס קצר. הקידוש נעשה על ידי ברכה מיוחדת הנאמרת לרוב על גביע יין (או מיץ ענבים), ולחלופין גם על פת ובקידוש היום גם על חמר מדינה. ישנה מצווה מהתורה לערוך קידוש בליל שבת וחג, היא מצוות קידוש השבת בדברים. הקידוש נערך קודם הסעודה להראות שהסעודה נעשית לכבוד השבת, בדרך כלל על ידי בעל הבית או הבכיר מבין הנוכחים. הקידוש הנעשה ביום השבת והחג הוא תקנה דרבנן. ויקיפדיה

ציטוטים

”ליבה של סבתא התמלא שמחה שסבא קידש על כוס הקידוש הזו בשבת “

הקשר הרב דורי