מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כוסות הרוח של בילהה

תכנית הקשר הרב דורי
כוסות רוח
בילהה ממועדון "גיל הזהב" בגן יבנה

בילהה נולדה בתאריך 16.5.1933 בתל אביב וכיום גילה הוא 81.
במשפחה של בילהה יש עוד אחות אחת ואח,  האח נפטר לפני 5 שנים.
 
בילהה  עבדה 10 שנים בבנק לאומי, בטלקס , וגם בראיית חשבון.
לבילהה נולדה בת אחת , ולה יש שלושה  ילדים. נכדה הבכור משרת בפיקוד העורף.
כיום בילהה גמלאית, מבקרת במועדון, ואחר כך הולכת לשמור על הנכדים שלה.
 
התחביבים של בילהה הם: לפתור תשבצים, לראות סדרות "היפים והאמיצים", וחדשות. בנוסף לכך בילההאוהבת שירים עבריים והייתה מנגנת  פעם בפסנתר.
 
בראיון עם בילהה, היא סיפרה לי על 'תרופות סבתא'. בילהה מכירה קומפרסים לדלקות עיניים מתמצית תה. דבש ובצל להתקררות, שמן זית מחומם לאוזניים, לכאבי גרון שמים: "מי בורוב" קומפרסים וכדי שזה לאייתייבש שמים ניילון. 
בילהה מכירה את התרופות מילדותה.
 
תרופות נוספות: 
בנקס (כוסות רוח). כשמקוררים שמים כוסות רוח על הגב. כוסות רוח מתאימים לכולם.
הכנת הכוסות רוח: לוקחים מים מחוממים וכוסות, טובלים אותם במים. החולה שוכב על הבטן. מורחים לוכמו בווקום את הכוסות. עושים זאת פעם אחת, מפני  שזאת תרופה מאוד אגרסיבית.
חברתה הטובה של אימה של בילהה באה במיוחד כדי לעשות כוסות רוח. אין תופעות לוואי לכוסות רוח.בילהה לא זוכרת שהיו עושים כוסות רוח לילדים. מגיל 14 אפשר לשים את הכוסות רוח. בילהה ממליצהעל התרופה.
 
בילהה סיפרה סיפור מילדותה: בגיל 11 בכיתה ד' היא חלתה ב"טיפוס הבטן".
"הייתי מאושפזת חצי שנה בבי"ח הדסה בתל אביב ותלמידי הכיתה היו שולחים מכתבים. בגלל שהמחלה הייתה מדבקת". באותה תקופה הבריטים היו בארץ. אמי הייתה מתגנבת בלילה כדי לראות אותי. התרופה היחידה  למחלה הייתה לאכול פרוסת לחם לבן ושחור".
כיום, בילהה לא יכולה לתרום דם בגלל המחלה שחלתה בה. כמובן היא הפסידה שנת לימודים.
 

בי"ס "שמר" הפעיל השנה את תכנית "הקשר הרב דורי" עם תלמידי כיתה ח'5 מהחינוך המיוחד (חנ"מ) בשיתוף פעולה עם האזרחים הותיקים ממועדון "גיל הזהב" בגן יבנה.

השנה בנוסף לסיפורי חיים עסקנו בנושא: תרופות סבתא. בתהליכי למידת חקר למדו התלמידים והמבוגרים את סגולות צמחי המרפא. הותיקים הוסיפו מניסיונם וממסורת המשפחה ותרמו את מרקחתם.

אתר תרופות סבתא :www.trufatsavta.co.il

מחנכת ח'5: אליין אמה

מילון

כוסות רוח
שיטת טיפול מסורתית, שבעבר הייתה נפוצה באירופה ובחלקים נוספים בעולם, אך כיום משמשת ברפואה הסינית בלבד. השיטה לא הוכחה כיעילה.

ציטוטים

”מי הייתה מתגנבת בלילה כדי לראות אותי“

הקשר הרב דורי