מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כוח הרצון של פנחס

מפגש הכרות בחווה החקלאית
ביקור בבית ספר אורט פסגות
פנחס בגן החיות

שמי יעקב תורג'מן, אני מותיקי העיר בית שאן. אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, ומספר את סיפורי לנהורי, מאורט פסגות. בחרתי לספר לנהורי את סיפורו של פנחס, סיפור עם מוסר השכל חשוב.

סיפורנו מתחיל לפני 60 שנה. גיבור הסיפור הוא פנחס, תלמיד כיתה י'. פנחס למד בבית ספר הרמב"ם בקריית ביאליק והיה בדרך כלל תלמיד בינוני. הוא היה מעולה בתחום הלימודים בעקבות התנהגותו הצנועה והמרשימה. אוהב לעזור לחברה בכיתה ולתלמידים מכיתות אחרות הזקוקים לעזרה.

ביום מן הימים הכיתה מקבלת הודעה כי אמורים בעוד שלושה שבועות לצאת לטיול שנתי לירושלים לשלושה ימים. פנחס חובב חיות מושבע, אסף כל פיסת מידע אודות בעלי-חיים, בלע בשקיקה את ההודעה על הטיול לגן החיות התנ"כי בירושלים והחל להתארגן. הוא הכין בגדים חמים, כובע, גרביים וכמובן גם שקיות של ממתקים שהיו נהוגים באותה תקופה כמו שלווה וחלבה מצופה שוקולד, חלביצה וסוכריות גומי יין. פנחס סיים להכין את חפציו והתקשה להירדם מרוב התרגשות.

בשעה 8:00 יצא האוטובוס לכיוון ירושלים, הוא החל לנסוע. לאחר שלוש שעות נסיעה מהנות בנוף מרהיב שהשתקף מבעד לחלון האוטובוס נעצר בפתח גן החיות התנ"כי. התלמידים קיבלו הוראות משמעת והתנהגות, בטרם יתפזרו בין כלובי החיות. פנסח הסתובב בין הכלובים וושם פגש את אהרון כהן שהיה אחראי במקום. אהרון היה אדם מבוגר מאוד הנושק לשנות ה-80 לחייו. הוא הסתובב בגן החיות כאשר צרור מפתחות ענק תלוי על מותניו. התפתחה שיחה מאוד ידידותית בין פנחס לאהרון וכך נוצר הקשר הראשוני בניהם.

הזמן חלף עבר לו, מאז הטיול השנתי לירושלים. פנחס סיים את לימודיו אך אהבתו לחיות המשיכה. כאשר סיים פנחס את חוק לימודיו הוא המשיך להגיע באופן עצמאי אל גן החיות התנ"כי בירושלים והקשר עם אהרון המבוגר נשמר והמשיך. מערכת היחסים המשיכה להתרחב ביניהם. אהרון התלהב מאוד מהרצינות ואחריות של פנחס הצעיר והבטיח לפנחס שביום מן הימים פנחס הצעיר יחליף אותו בגן החיות. כמובן שהודעה זו גרמה לפנחס להתרגשות רבה.

באחת הפעמים כאשר פנחס הגיע לביקור בגן החיות, עינו צדה מודעת אבל האומרות: "אנו מודיעים בצער רב וביגון על לכתו של האיש אוהב אדם בכל רמ"ח איבריו אהרון כהן בן מסעודה". דמעות רבות זלגו מעיניו של פנחס הצעיר במשך יומיים.

לאחר כשבועיים היגיע הדוור רכוב על אופניים ובידו מכתב אישי לפנחס. פנחס פתח את המכתב תוך כדי התרגשות בידיים ורגליים רועדות, ולתדהמתו, הוא לא האמין במה שעיניו רואות. פנחס הוזמן ביום פלוני בשעה פלונית לגן החיות התנ"כי בירושלים. הוא הוזמן לפגישה דחופה עם מנהל גן החיות בירושלים עם מנהל גן החיות.

בהגיעו אל גן החיות קיבל  פנחס הודעה מרגשת שמהיום, הוא, פנחס ימלא את  מקומו ותפקידו של אהרון ז"ל. פנחס זכה בתפקיד והתחיל לעבוד בגן החיות. במשך הזמן הוא פיתח ושידרג  את גן החיות, הוא אף זכה להקים בגן פינה חמה לאהרון כהן, האדם היקר לו מאוד, האדם שהוא פגש כנער ליד אחד הכלובים, בטיול השנתי של בית ספר.

פנחס מיודענו זכה לקיים את המסתתר בשמו: פזיזות, נחישות, חריצות וסגידה.

חפצים מיוחדים לי

יש לי תמונה של ר' שמעון בר יוחאי שהיא מאוד יקרה לי. ויש לי קערה, שהיינו משתמשים בה בחג המימונה. בעת הברכות שופכיםמ לתוכה מים ושמן, סמלי חיים והפריון. קבלתי קערה זו בירושה מאמי ז"ל שנפטרה לפני ארבע שנים.

הזוית האישית

נהוראי: במהלך התכנית הכרתי אנשים חדשים ונחשפתי לסיפורי עליות לארץ, סיפורי ילדות וסיפורי חיים של ותיקי העיר נהנתי מהתכנית ומהתהליך המשותף שעברנו.

מילון

צרור
מקבץ פריטים אסופים בקשירה אחת.

ברקה
ברקה- קומקום תוצרות מרוקו, כלי מנחושת שהיו מבריקים אותו בעזרת חול לימון באותה תקופה.

גן החיות התנ"כי
גן החיות התנ"כי בירושלים על שם משפחת טיש, או בקיצור גן החיות התנ"כי, הוא גן חיות השוכן ברחוב דרך אהרון שולוב 1 בירושלים, על מדרונותיו הצפוניים של נחל רפאים בקרבת מעיין עין יעל ועין לבן. ייחודו של גן החיות הוא בהצגת אוסף זואולוגי של חיות ארץ ישראליות שחלקן אף הוזכרו בתנ"ך. גן החיות שותף לפרויקטים של השבה לטבע של מינים ארץ ישראליים בסכנת הכחדה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”פנחס פתח את המכתב תוך כדי התרגשות ורעידות ידיים ורגליים “

הקשר הרב דורי