מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כד עתיק

מחתרת נילי
שרה אהרונסון
סיפורה של תרצה ניידרמן - כרמל

זה סיפור על כד עתיק בן כמאה שנה.

השנה 1917.זמנים קשים עוברים על הישוב היהודי הקטן בארץ ישראל שנקראה אז פלסטינה.

השולטים בארץ שלטון עריץ הם הטורקים המקום המושבה הקטנה זיכרון יעקב.

בזיכרון יעקב ובעוד כמה מקומות קמה מחתרת יהודית שבראשה עמדו אהרון ושרה אהרונסון ועוד כמה חולמים צעירים שקראו למחתרת שלהם ניל"י – נצח ישראל לא ישקר. מחתרת ניל"י ריגלה לטובת הבריטים שרצו לכבושאת ארץ ישראל והיהודים שחיו בה ידעו שהשלטון הבריטי לא יתעלל בהם כמו השלטון הטורקי.

בתקופה זו היה הסבא שלי ישראל יהודה ניידרמן ראש המועצה של זיכרון יעקב. את המשק החקלאי ניהלה הסבתא מירל שלא ידעה כל פחד והייתה משקימת קום ויוצאת לשדות רוכבת על סוסה וחמושה ברובה להגנה עצמית מפורעי הכנופיות הערבים.

הסבא ישראל היה אי

ש הספר ועסק בענייני המושבה. לעת צרה, והיו הרבה עיתים כאלה היה נוסע לחיפה – מקום מושבו של המושל התורכי כדי לדבר על ליבו וגם בעת צורך לשחד אותו בכסף (קראו לזה בקשיש) כדי שיפסיק להתעלל בישוב היהודי .

השלטון התורכי גילה את המחתרת היהודית והטיל עוצר על מושבות השומרון. זה הגיע כמעט עד רעב או כליה. כנראה שבעקבות הלשנה עצרו התורכים את שרה אהרנסון, עינו אותה וגררו אותה קשורה לסוס ברחובות המושבה

 

תמונה 1

 
סבי מיהר לחיפה כאשר בכיסו 1000 לירות זהב כדי לנסות לשחד את המושל התורכי לרחם על שרה הגיבורה. המושל התורכי לקח את הכסף נתן לסבא שלי שתי מתנות: האחת ששרה תזכה למשפט הוגן – כמובן שזה לא קרה והמתנה השנייה כד חרס מדהים שעומד בביתה של סבתא שלי (תרצה) עד עצם היום הזה.

מפגשי תכנית קשר רב דורי קישור לאתר בית ספר 

בעקבות השתתפותה של תרצה בתכנית הקשר הרב דורי ,  היא פרסמה ספר "שתי חורשות ובית". קישור לבלוג "רשמים וחוויות"

החשק לכתוב …

סבתא תרצה ניידרמן -כרמל הגיעה למפגשי הקשר הרב דורי יחד עם נכדתה, תלמידת בית ספר הבונים שבחיפה. לאחר תיעוד הסיפור במאגר הסיפורים, החליטה סבתא תרצה להמשיך במרץ ולהעלות את זיכרונות ילדותה בספר שיוקדש כולו לנכדה האהובה, מיקה.

וכך כותבת תרצה בהקדמה של הספר : "מיקה יקירתי…חשבתי רבות במה אוכל להפתיע אותך לבת המצווה שלך והגעתי למסקנה שמלבד אהבתי אליך אשר מלים לא יכסוה, ברצוני לכתוב ולהקדיש לך בעיקר את סיפורי ".

נפלא לראות כיצד המשתתפים המבוגרים מפתחים מודעות והכרות עם העולם הטכנולוגי ומנצלים את הידע הנרכש לתעד את סיפוריהם בכלים דיגיטליים !

מנהלת בית הספר : רות שטרנברגמורה מובילה : רונית קורצ'אק

מילון

בקשיש
שוחד

ציטוטים

”סבי מיהר לחיפה כאשר בכיסו 1000 לירות זהב כדי לנסות לשחד את המושל התורכי“

הקשר הרב דורי