מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

כדורגל וספר תנ"ך

אני, גבי סרד, ונכדתי, ליהיא סרד
דף מסידור תפילה שהודפס ב- 1866
לימוד תורה ועברית היה אסור ברומניה ונעשה בסתר

החיים ברומניה הקומוניסטית

אני  גבריאל סרד, נולדתי ב- 1946 וגדלתי ברומניה, בזמן שלטון הקומוניסטים. זה היה שלטון יחיד של מפלגה אשר קבעה את כל החוקים והנהלים על פי רצונה ללא חופש דיבור וללא התחשבות ברצון האנשים. זאת הייתה דיקטטורה אומנם לא קיצונית אבל דיקטטורה.

ליהודים לא היה טוב ברומניה ולכן הם רצו לעלות לארץ ישראל. אבל השלטון התנגד ולא אישר הוצאת דרכונים. במצב כזה היהודים היו זהירים ולא רצו שאנשים בסביבה או בבתי הספר ידעו שהם יהודים.

לימודי עברית בסתר

בגיל 11 הורי שרצו ותכננו לעלות לישראל שלחו אותי ללמוד עברית וגם להתכונן לבר-מצווה. הלימודים התקיימו פעם בשבוע בבית כנסת קטן ועזוב בשכונה שלנו במסגרת "תלמוד תורה". זאת הייתה מסגרת מיוחדת כי הממשלה התנגדה לעליה לישראל ולשיעורי דת (אפילו של נוצריים) אבל היה אפשר להיפגש בבניין ישן שבו לא היו תפילות כבר הרבה זמן.  לא היה ספר לימוד עברית לכן המורה השתמש בספר תנ"ך. אני קיבלתי ספר תנ"ך עב קרס (כלל גם פירושי רש"י) ששקל  מעל קילוגרם. על מנת שהספר ועצם לימוד עברית לא תגרום לתשומת לב לשכנים בשכונה זה היה סוד מה אני עושה ואיזה ספר יש לי בתיק.

מקרה שהיה

יום אחד בדרכי חזרה מהשיעור פגשתי את הילדים בשכונה והלכנו לשחק כדורגל. אני שמתי את התיק ליד האבן ששימשה כשער. הכדור פגע בתיק שלי וכל התכולה נפלה החוצה. הילדים התקרבו לראות מה קרה וראו את הספר פתוח. מיד התחילו השאלות : מה זה? מה האותיות המוזרות? מה כתוב במחברת? הייתה סכנה ממשית שהסוד על לימוד עברית יתגלה.

אבל באה לי הברקה גאונית ואמרתי : "אלה אותיות סיניות. מה אתם לא יודעים?"

לי היה ברור שאף אחד לא ראה כתב סיני. סין הקומוניסטית הייתה מדינה ידידותית ובקשרים טובים עם רומניה. היה מותר ואפילו כבוד גדול ללמוד סינית.

אספתי את הספר וכל הילדים ידעו מאותו רגע שאני לומד סינית.

סידור התפילה משנת 1866 – המתנה לבר המצווה

בבר המצווה שלי ב- 1959 קיבלתי מסבי, דוד סטרולוביץ' מתנה – סידור תפילה עם כריכת עץ זית שבה תחריט של הכותל המערבי בירושלים. הסידור הודפס בשנת 1866 (תרכ"ו) ואני שומר אותו עד היום.

כאשר עליתי לארץ בגיל 18, בשנת 1964, ונסעתי לביקור קרובי משפחה בירושלים רציתי לבקר בכותל, אך קרובי משפחתי הסבירו לי שהכותל נמצא בירדן. התאכזבתי מאוד ורק כעבור 3 שנים בסיום "מלחמת ששת הימים", בשנת 1967, זכיתי לבקר בכותל ולהתפלל בו.

 

תמונה 1

 

הזוית האישית

גבי : שמחתי שליהיא התלהבה מהסיפורים שלי. ליהיא: נהניתי לשמוע את סיפור הילדות של סבא והוא היה מאוד מעניין.

מילון

דיקטטורה
צורת שלטון שהמנהיג עושה כרצונו ולא מתחשב ברצון העם.

קומוניסטי
תנועה מפלגתית שדוגלת בשלטון הפועלים.

ציטוטים

”מנהג ומצוות עליה לתורה וחגיגת בר-מצווה עובר מדור לדור אלפי שנים.“

הקשר הרב דורי